Annons:
Etikettövrigt
Läst 5062 ggr
parsley
2015-04-09 08:51

Fett på buljong

När hemkokt buljong svalnar bildas en fettkaka som lägger sig ovanpå buljongen. I vanliga recept står det att den ska tas bort. Gäller det även LCHF-buljong? Finns det något skäl till att ta bort fettet om man inte är fettskrämd?

Annons:
Grace2009
2015-04-09 08:55
#1

Kokar du mycket buljong som du ska spara (till exempel frysa) så härsknar ju fett så småningom. Men ska du äta inom en snar framtid är det bara att låta fettet vara kvar enligt mig.

parsley
2015-04-09 10:13
#2

# Det var så jag tänkte. :)

Zepp
2015-04-09 11:44
#3

Vanligt folk är fettskrämda och tar bort fettet, de är ute efter smaken i buljongen.

Vi som äter LCHF vill ha kvar fettet, men om det du lagar ändå kommer att vara fett nog så behöver man inte spara det i buljongen, då kan du förvara det längre.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2015-04-09 12:01
#4

Jag sparar alltid fettet. Fryser buljong ibland upp till ett år, har aldrig känt någon härsken smak. Fett skall hålla sig i frysen i sex månader har jag läst, men jag tror det är med väldigt stor marginal.

hemul
2015-04-09 13:42
#5

Jag separerar godsakerna. Fryser buljong utan fett. Fettkakan "tvättar" jag genom att koka upp den i en kastrull med vatten och låta den stelna igen. Ibland två gånger om det är mycket orenheter i fettet. Det håller sig bättre om det är renat från köttrester nämligen. Sen knäcker jag kakan i bitar och lägger i en burk med lock och har som stekfett. Ofta jättegod smak. Är ju en blandning av smör och fett från köttet.

Kvothe
2015-04-09 22:47
#6

Har också kokat benbuljong, men gillade faktiskt inte att dricka fettet och buljongen tillsammans. Gjorde det i en vecka, men tror nog jag nästa gång separerar den som hemul gör.

Annons:
hemul
2015-04-10 01:13
#7

Ja, jag föredrar också den avfettade buljongen smakmässigt när jag dricker buljong. I sås kan det väl vara detsamma.

Upp till toppen
Annons: