Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar

Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

Undvika aggresiv kortisonbehandling?

2015-04-04 08:59 #0 av: [laloli]

Har Graves sjukdom med inflammerade och kraftigt förtjockade ögonmuskler. I tisdags var ögonläkaren inne på att en kortisonbehandling kunde vara nödvändig nu för att rädda synnerverna. Min endokrinolog säger att jag kan bli benskör efter den behandlingen. Ska kolla ögonen igen på onsdag och är det då lika illa eller värre blir jag tvungen köra igång.

Nu tänker jag försöka få ögonen bättre, om så bara en gnutta, för att ev slippa kortisonet. Dricker ingefärste med ett par extra kryddmått ingefära (har ingen färsk), buljong med ett par kryddmått cayennepeppar, och gurkmeja till frukosten. Tänker dricka ovanstående några gånger om dan. Men kan det räcka? Hur ska jag annars få i mej mer och hur mycket mer behövs isf?

Påbörjar jag behandling med stor dos kortison ska jag även ha kalcium, men vad jag förstår måste jag även ha magnesium i rätt dos. Skriver dom ut det också då om man ber om det? Och hur är det med D3, hur mycket måste jag ta av det? Är det något mer jag behöver tänka på att få i mej för att minska risken för benskörhet?

Anmäl
2015-04-05 06:17 #1 av: Nillan59

Jag känner spontant att, varför chansa på att inte ta kortison och kanske inte kunna rädda synnerven. Det är verkligen inget att stå efter. Att ta kortison är ju ingen höjdare men ibland kanske man måste. Om du tar kortison en längre tid så be att få bisfonater, tex Alendronat, det bygger upp skelettet + kalk och D-vitamin. Lycka till nu #0

Anmäl
2015-04-05 08:41 #2 av: [laloli]

Tack, Nillan59! Ska isf be Alendronat, men hoppas slippa.

Vill inte synnerverna ska ta skada, men jag vill heller inte bli benskör. Pest eller kolera :-) Förhoppningen är att ögonproblemen ska gå tillbaka av sej självt, vilket tydligen är det vanligaste om jag fattat rätt. Kan jag hjälpa till själv med det så kör jag på det. Minsta lilla bättring så kan man fortsätta avvakta behandling.

Alla tips på hur jag snabbt kan minska inflammationen är välkomna!

Anmäl
2015-04-05 09:50 #3 av: Zepp

Förut det du redan funderat ut, så finns det oxå K2.

Speciellt om man tar högdos D3, vilket ökar kalciumomsättningen.. K2 behövs för att det sen skall hamna på rätt ställe.. i ben och tänder.

Finns nu kombinationspreparat med D3 och K2.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-04-05 10:28 #4 av: [laloli]

Okej, tack Zepp! Ska def inhandlas!

Anmäl
2015-04-05 17:18 #5 av: macarena

Hur länge ska du ta kortison behandling???. Benskörhet kommer inte som ett brev på posten,har de konstaterat att du har det??

Jag skulle rädda synnerven!! Lycka till!!

Anmäl
2015-04-05 20:05 #6 av: crikarlshamn

Gurkmeja, i teskedsmängd. om svårt att inta, köp i kapsel.

De flesta kryddor och örter är starkt inflammationshämmande.

Om du äter LCHF undviker du redan potatis, undvik även tomat (Nattljussläktet (Oenothera).

Gör pesto, oliv eller rappsolja med färska örter att krydda maten med, gärna omega 3 rik fisk för att höja den aniinflammatoriska effekten.

Efter att ha genomgått kortison "kurer" i tablett, dropp samt direkt injektion utan större positiva resultat åt jag mig frisk med en antiinflammatorisk + LCHF kost. 

Jag använde mig också av eteriska oljor som: gaultherie/vintergröna, kryddnejlika och kamfer.  Min inflammation var en söndersliten arm nerv, inte ögon nerv, men eftersom de eteriska oljorna går in i blodomloppet efter 12 min vid kontakt med huden skulle du kunna blanda dessa tex i din hudlotion.

Synen är inte att leka med,  kortison plus antiinflammatorisk/LCHF mat, kryddor, örter och esoteriska oljor och du har gjort ditt bästa.

Anmäl
2015-04-06 05:19 #7 av: [laloli]

#5 Det blir nog tablettform. Kan inte säga hur hög dos men att den blir hög. Har för mej endokrinologen vid mitt besök för en månad sen nämnde 6 veckor som behandlingstid.

#6 Jag äter lchf. Kommer även testa dina rekommendationer och ska inhandla vad som går redan idag. Oljorna, var köper man dem? Kamfer, vågar jag smörja det runt ögonen? Ganska starkt.

Anmäl
2015-04-06 05:26 #8 av: [laloli]

Oj, nu gick det för fort iväg :-)

Kollade precis o hade hemma Radital värmesalva som innehåller vaselin, paraffinolja, kamfer, kajuputiolja, mentol, eukalyptusolja, kanelolja, pepparmyntsolja och kryddnejlikeolja. Står inget om att akta ögonen så jag testar mej fram lite med det.

Tack, macarena och crikarlshamn!

Anmäl
2015-04-06 05:51 #9 av: [laloli]

Macarena, glömde svara. Tror inte jag är benskör, inget som testats än så länge. Är det något som behöver göras och som påverkar behandlingsutformning?

Anmäl
2015-04-16 13:47 #10 av: crikarlshamn

Kamfer, vågar jag smörja det runt ögonen? Ganska starkt.

Absolut, finns nog inga eteriska oljor som kan smörjas in vid ögonen.  Däremot så behöver oljan endast tas upp av blodomloppet för att vara effektiv.  

Du kan blanda oljor med mandel eller vilken bärande olja du föredrar och smörja in där det passar dig. Tom fötterna ger effekt. :o)

Lycka till!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.