Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende

Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är beroende

Sockerberoende

2015-04-03 13:05 #0 av: Nillan59

Så mycket godis som jag vräkt i mig de sista åren, och alla andra sockerkolhydrater. Hade ett sådant otroligt sug, så jag gjorde rå mördeg och glufsade i mig. Vetemjöl, socker och smör. Åt tom godis på nätterna när jag låg vaken. Men efter en vecka med nästan inga kohydrater känns det som jag är fri. Igår ställde mannen fram en skål med plockgodis på bordet. Något jag aldrig skulle kunna motstå förr. Men då gick jag ut i köket och gjorde chips på riven ost och en dip på fet go CF med dill och lite kryddor. Var inte ett dugg sugen. Det är nästan som trolleri. 😃

Anmäl
2015-04-03 13:48 #1 av: citro

Bra gjort av dej!

Jag ska inte äta en enda godisbit i Påsk.

Halkade av banan mellan Jul och Nyår, och det tog 3 månader att

komma tillbaks till vikten jag hade innan.

Anmäl
2015-04-05 14:10 #2 av: Sivlin

Jag slutade röka gick upp 8 kilo istället för cigg blev det godis

Nu måste jag komma ifrån godisbegäret Men hur?

Anmäl
2015-04-06 14:47 #3 av: CasaRamon

#2 Sivlin

Svaret är LCHF

Anmäl
2015-04-07 05:47 #4 av: Nillan59

#2 Undvik kolhydrater så mycket det bara går. Mitt sug gick bort efter fem dagar, men det kan säkert ta längre tid. Men stå ut, det lönar sig. Jag äter protein, fett och lite olika grönsaker typ spenat, broccoli, blomkål, gurka, tomat, nötter, frön mandlar och inget annat.

Anmäl
2015-04-07 12:13 #5 av: Zepp

Beroenden handlar rätt mycket om Dopaminkickar.

Dvs Dopamin är ett feelgood hormon som belönar dig vid rätt beteenden.

Och har hjärnan blivit van vid högt blodsocker eller nicotin så vill den ha det i fortsättningen oxå.

Får den inte detta blir du låg/nedstämd.. livet leker inte lika mycket längre.

Så mycket handlar om att jobba med hjärnan och inte emot den.

Hur då.. ja man får ta sina dopaminkickar från mer hälsosamma källor.. typ god nyttig mat, motion.. andra fritidsaktiviteter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-04-07 14:03 #6 av: hemul

Som sagt. Eller också skrev hon vispgrädde av misstag och menar tunn grädde, som kaffegrädde kallas här och där. Men det lär ju i så fall inte bli sämre av riktig grädde.

Anmäl
2015-04-08 08:47 #7 av: LCHF69

Lax är bra mot sockersug :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.