Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är gbp-opererade och äter LCHF

Näringsämnen

2015-04-02 11:47 #0 av: [Aralia]

Jag ska snart operera mig och har mycket funderingar på det här med kosten...

Det är ju extra viktigt att man får i sig den näring som kroppen behöver sen, men om jag äter proteiner och grönsaker men en skvätt fett borde jag väl få i mig det mesta? Jag vet att det rekommenderas potatis och mörkt bröd tex men det borde man väl kunna avstå ifrån?

Anmäl
2015-04-02 12:03 #1 av: [TanatosNyx]

Klart du kan avstå dessa ur näringssynpunkt, ingen av dem innehåller något speciellt i näringsväg som annat inte kan fixa. Glad låter bara som ett litet klipp ur tallriksmodellen.

"Ingen är så fattig att man inte har råd att visa andra kärlek och omtanke"
/TanatosNyx - Sajtvärd på Gravid iFokus

Anmäl
2015-04-02 14:18 #2 av: Marliis

Kolla gärna också vilken dropp de tänker ge dig, som diabetiker i remission ville jag inte ta glukosdropp utan fick saltlösning som fungerade jättebra. Jag bröt benet och det blev akutoperation,  de skulle bara sätta in glukos automatiskt och när jag protesterade, fick jag höra att detta är för diabetiker också.

Anmäl
2015-04-02 15:42 #3 av: [Aralia]

Det var lite så jag tänkte med, att det var tallriksmodellen de tänkte på. Känns bara så fel att lägga till det jag inte har ätit på åratal.

Ahhhh. jag är diabetiker så tack för det tipset! Hade ärligt talat inte tänkt på droppet annars...

Anmäl
2015-04-03 13:02 #4 av: spirit

Begär CFHL-kost (man får ju inte ens viska LCHF på sjukhus så räkna upp bokstäverna i bokstavsordning i stället) i enlighet med Patientsäkerhetslagens (PSL) 6 kapitel 1 §,  SBUs rapport Mat vid diabetes som visade att Livsmedelsverkets kost saknade vetenskap och Socialstyrelsens beslut av 2008-01-16 där en lågkolhydratkost är i enlighet med vetenskap och beprövad vetenskap.

LCHF är därmed i enlighet med PSL 6 kapitlet 1 §. 

Sjukvården vill väl inte bryta mot lag eller?

Dropp till patienter  ska vara antingen Ringeracetat eller Plasmalyte, aldrig glukos.

Begär också att matportionen vid lunch/middag ska innehålla minst 800 kcal (kvinna) eller 1100 kcal (man) med en energitäthet om minst 3 kcal/g mat 
Hur man sean lagar kosten är professionens problem.
Begär ut ingredienser och näringsdeklaration, också en lagstadgad rättighet enligt Livsmedelsverkets författningssamling. Sjukvården vill väl inte bryta mot lag eller?

Lycka till!

Anmäl
2015-04-03 17:39 #5 av: [Aralia]

Jag ska ha en öppen operation så jag kommer att vara inlagd i 3-4 dagar, så jag ska absolut ta upp det här med kosten.

Anmäl
2015-04-04 19:13 #6 av: Marliis

På diabeteshandboken står det att kostbehandlade diabetiker skall ha

• Rehydrex med glukos 2,5 % - 1000 ml på 10-12 h

jag meddelade att jag kostbehandlar med LCHF och då kom de ju med glukosdropp. 

Anmäl
2015-04-04 20:23 #7 av: [Aralia]

Jag räknas nog inte som kostbehandlad då jag tar insulin.

Anmäl
2015-04-05 09:53 #8 av: Zepp

Kostbehandlade diabetiker betyder nog att de äter massor av kolhydrater och lite fett?

Nog för att det är en kostbehandling.. men knappast optimal vid diabetes.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-04-05 11:40 #9 av: Marliis

Om man medicinerar med insulin, då kanske det är ok med glukosdropp. Men för mig var saltdropp perfekt. Blodsockret var lägst 4,6 men höll sig mest på 5,4.

Anmäl
2015-04-05 17:54 #10 av: [Aralia]

Zepp: När jag var kostbehandlad skulle jag dra ner på kolhydraterna, det verkar vara rätt normalt nu för tiden. Iaf här uppe i norr...

Får ta ett snack med läkaren då jag blir inskriven och höra mig för om hur dom har tänkt sig det hela.

Anmäl
2015-04-05 18:29 #11 av: OlgaMaria

När jag varit inlagd och blivit opererad har jag vid inskrivningssamtalet bett om LCHF-kost. Detta blir mer och mer allmänt accepterat. Jag har inte blivit ifrågasatt under de senaste åren.

När det har blivit dags för dem att sätta dropp har jag bara sagt att jag inte vill ha glukosdropp utan bara vatten och salt och det har de accepterat.

Efter operation kan det hända att de erbjuder söta drycker / näringsdryck. Finns det ingen mat att tillgå / eller om man inte vill/kan äta så har jag avstått från att äta eller bett om en tallrik fil utan något på. Sist kom min syster dit med en smoothie. Eftersom du har diabetes så behöver du kanske få i dig något. Själv har jag inte haft så mycket aptit efter operation och det har bara känts bra för kroppen att få vila från mat. 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.