Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

Milda cuisine fraiche chili paprika och såsfråga

2015-03-30 19:20 #0 av: linda88

Hej på er. 
Vill lägga om min livsstil och ge ner lite bekvämhetsskilon och tänkte pröva om lchf kan passa mig. Funderar dock mycket på de här med smaksättare o framförallt hur man smaksätter såser. jag är en såsmänniska och vill ha sås till typ allt. Älskar denna - http://www.milda.se/produkter/milda-cuisine-fraiche-chili-paprika/

Så gott med en köttbit o lite broccoligratäng men är den ok?

En annan fråga jag har är hur man reder sina såser. Blir ju lite väl tunn om de bara är grädde som kokat ihop. 

Anmäl
2015-03-30 19:25 #1 av: VildaVittra

Man kan reda såser med äggula, bearnaise är ju en sådan sås. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-03-30 19:31 #2 av: linda88

#1 ja men såna såser gillar jag inte de smakar bara smör :P

Anmäl
2015-03-30 19:33 #3 av: VildaVittra

#2 Du måste ju inte göra med smör eller den smaksättningen, det var bara ett välkänt exempel på att det går att reda utan mjöl, tänk vaniljsås utan vanilj och socker och smaksätt fritt ur eget huvud. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-03-30 19:39 #4 av: linda88

Får helt klart läsa vidare om såser :p Tack. Du vet inte om den ja länka är ok?

Anmäl
2015-03-30 19:42 #5 av: VildaVittra

Jag är inte LCHF-förespråkare, bara väldigt duktig på att laga mat. Så du får hoppas från svar från någon annan. Glad

Anmäl
2015-03-30 20:59 #6 av: Zepp

Om man säger som så.. har du ätit den såsen tidigare och på det drastiskt drar ner på dina kolhydrater så lär det knappast bli en giftig kombination, nu heller?

Sen så får du väll botanisera i det övriga såsutbudet som finns i affären.

Eller göra egna såser på grädde/CF.. och smör.

Kikar man på innehållsförteckningen så ingår inget giftigt iallafall, det är mer ett sätt att få folk att betala för att bära hem vatten.

Problemet ligger snarare i det att du blir tvungen att tillsätta både grädde och smör.. för att ersätta energin från de kolisar du tog bort.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-03-31 13:28 #7 av: parsley

Den är både relativt fett- och kolhydratsnål. Dessutom innehåller den förtjockningsmede, typ karragen, som en del vill undvika. Ät den om du vill och gillar den. Vill du öka fetthalten så ta lite extra smör på broccolin.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.