Annons:
Etikettövrigt
Läst 9258 ggr
parsley
2015-03-30 09:33

Skillnad fettfasta och 16:8

Vad är det för skillnad på periodisk fasta 16:8 och fettfasta.  Äter man enligt 16:8 äter man det man ska under 8 timmar och fastar 16 timmar om dygnet. Fettfastar man äter man fett. Påverkas den periodiska fastan om man äter fett eller t ex dricker kaffe eller te med fett i. Hur reagerar kroppen?

Annons:
Zepp
2015-03-30 22:55
#1

Fettfasta är väl i princip det samma som Fakir, dvs man äter bara kött o fett.

Det handlar mer om uteslutning.. sista desperationen eller något.

16:8 blir det väl helt automatiskt om man äter LCHF?

Oftast skippar man frukosten bara och äter två måltider under dagen.

På så sätt får du leva av lagret i minst 16 timmar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Effie
2015-03-31 07:40
#2

Den fettfasta jag har hört talas om är någon tillfällig historia (några dagar) där man äter ganska lite, och enbart fett. Absolut inte samma som fakir.
Om 16:8 är naturligt för LCHF? Jag vet inte. Mig har det alltid varit naturligt för; frukost är tvångsmatning för att det är lag på det (inte??) men nog finns det människor som trivs med frukost även om man äter LCHF.

Men frågan här handlar om kombinationen? Att få i sig enbart fett på morgonen, i fettkaffet? Jag vet inte. Rent spontant känns det ju som näringsintag. Och jag vill inte ha fett på morgonen; jag vill inte ha något annat än te eller kaffe. Men jag har inte testat. Än.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hemul
2015-03-31 11:23
#3

Vid riktig fasta äter man inte. Vid fettfasta äter man (fett).

Det verkar rätt spritt att flytande föda inte räknas. Man ser ofta folk säga något i still med "jag äter ingenting före middagen, dricker bara fettkaffe". Man kan ju mixa middagen med vätska också, så kan man utan problem sluta äta helt och hållet. 😃

CasaRamon
2015-03-31 11:40
#4

Jag har börjat med 16:8 och det passar mej utmärkt. Under dessa 8 timmar äter jag frukost, mellanmål och middag. Men eftersom det är så tätt mellan måltiderna så hinner man inte bli direkt hungrig. Det innebär för mej att jag äter betydligt mindre portioner nu än tidigare.

När jag åt enl. 5:2 så var jag alltid hungrig på fastedagarna. Dessutom jobbigt att räkna kalorier, vilket jag ju aldrig gör annars. Visst gick jag ner i vikt efter fastedagarna för att sedan gå upp igen på övriga dagar. Ganska meningslöst, tycker jag.

parsley
2015-03-31 13:18
#5

5:2 har aldrig lockat mig, däremot äter jag 16:8 eller möjligen 18:6 och trivs med det.  

Colting rekommenderar en version där man äter middag dag 1 och fettfastar 24 h, till middag dag 2.  Den påstås vara speciellt lämplig för män över 40 år, eftersom testosteronhalten ökar. Fettfastan ska inte påverka insulin och blodsocker, men som jag ser det får kroppen ändå energi från fettet. 

Intressant det här. Jag är sugen på att lära mig mer.

Margareta
2015-04-01 20:35
#6

Fettfasta är ett uttryck introducerat av dr Atkins som rekommendation när inget annat hjälper vid viktminskning. Eftersom teorin är att man inte går upp i vikt av fett kan man äta det men avstå från protein och kh. Mixar man sen lite teorier så blir fettkaffe dryck under periodisk fasta. Dr Atkins sköterska Jackie Eberstein brukar föreläsa under Low Carb-kryssningen i Karibien. Årets ämne handlar om detta, men jag ska tyvärr inte dit.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Kajak11
2015-04-04 03:44
#7

Använder du fettkaffe (MBC) fortfarande på morgonen Margareta ? Och i så fall hur går detta nu? Är det bra att bara ha fettkaffe till frukost var dag? Här finns det en viktplateu. Jag trivs med fettkaffe men upplevar att bli mer hungrig på kvällen.

Margareta
2015-04-05 17:06
#8

Inte alltid. Jag växlar. Ibland svart kaffe med fettet på ett fröknäcke och ibland i kaffet. Är jag hungrig blir det bredvid på ngn slags mat, ägg eller fröknäcke med kött/leverpålägg

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: