Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3123 ggr
camsod
3/23/15, 3:00 PM

Ätit Lchf i mer än 3 veckor, inget händer på vågen

Jag är en tjej på 32 år som testat allt, räknat kalorier, GI, LCHF förut, pulverdieter… ja you name it. Jag beslutade för mer än 3 veckor sedan för att ge LCHF en ny chans för att se hur det känns.

Men vågen rör sig ingenting, måttbandet säger -3 cm första veckan, sedan händer nada, jag är ute efter att tappa vikt, väger ändå 68 kg till mina 159 cm, vill ner till iaf runt 52-55 kg.

Idag tex har jag ätit, 1 ägg och en baconmuffin till frukost, en kaffe med en tsk kokosolja, kesoplättar med bär och grädde till lunch och lite salta mandlar nu på eftermiddagen plus nån tesked kokosolja till. Äter mig mätt och om jag blir sugen så kan jag ibland ta 1-2 rutor mörk 70% choklad eller en bit brie.

Jag tränar en hel del styrka samt springer inför ett fystest jag ska göra på torsdag, sjukt nervös och stressad över att jag inte ska klara detta, trodde att jag skulle kunna droppa några kilon innan, men inte det inte, jag har mått bra fram tills för någon dag sedan , ont i gallan och känns som att jag håller på att få magkatarr rätt ofta.

Dricker en proteindrink efter träning, men den är ok kolhydratsmässigt.

Är detta verkligen rätt för mig? Eller vad ska jag göra?

Annons:
OlgaMaria
3/23/15, 3:08 PM
#1

För din mages skull tycker jag du ska ta det försiktigt med kokosolja och choklad. Om man inte är van vid kokosolja kan man reagera väldigt mycket på det i magen. Bättre att du har det i maten istället för i kaffet eller rent, typ tillsammans med mandlar. Choklad kan också vara jobbigt för magen.

Om du vill se mer resultat på vågen kanske du får äta mer strikt. Var restriktiv med choklad, mandlar, nötter, grädde och mjölkprodukter. Ät mer riktig mat. Ät ordentliga måltider och småät inte.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Inkanyezi
3/23/15, 3:27 PM
#2

Din vikt ligger ju ganska nära normal, och det är nog inte rimligt att vänta sig en snabb viktminskning via LCHF vid bmi bara lite över tjugofem. Jag hade ungefär lika mycket övervikt när jag började gå ner, vilket jag först gjorde genom att minska matintaget. Det var innan jag bestämde mig för LCHF. Det tog ett år att bli av med elva kilo. Sedan minskade jag ytterligare med lågkolhydrat/högfett utan att bry mig om hur mycket jag skulle äta, men det tog ungefär ett år per kilo under  åtta år.

Jag vet inte om det går fortare när man har lite mer övervikt än jag hade när jag gick över till LCHF, men att vänta sig att det skulle bli någon drastisk ändring av vikten på tre veckor är inte realistiskt. Om din kropp vill släppa ifrån sig av reservlagren, så kommer den att göra det, men hur lång tid det tar hänger ju på flera olika faktorer. Själva principen är fortfarande att man förbränner alltihop, och nedgången hänger på balansen mellan in och ut. Med LCHF kan den reglera sig själv, genom att lägre insulinpåslag tillåter att man bränner fett, och att mer fett i kosten ofta leder till att man inte blir lika hungrig som när man äter mycket kolhydrater.

Så ge det tid. Kom igen om ett halvår, och väg dig inte för ofta. För gärna bok över dina viktsiffror, men försök inte utvärdera dem över mindre period än några månader.

Zepp
3/23/15, 8:02 PM
#3

Först så håller jag med föregående talare.. sen så, du är inte särskildt överviktig!

Du kanske tillomed är något så ovanligt som frisk metabolt.. troligen är du det iomed att du inte är direkt lastgammal?

Hur som helst, du är ingen tonåring längre.. även om det är den bästa tiden i livet så är det egentligen inget att sträva efter senare, man brukar säga att ungdomstiden är bortkastad på ungdomarna.. vi var för unga och dumma för att uppskatta den fullt ut!

Sen så tycker jag du väljer fel mat.. för att försöka vara strikt?

Vill du vara stenhårt strikt LCHF så skippar du alla substitut och äter bara riktig hemmalagad mat från de bästa råvaror du kan lägga vantarna på två gånger om dagen.. inget däremellan.. möjligen släta koppar kaffe/te.. mest av sociala skäl.

Vill du testa hard core LCHF så är nog äggdeff det mesta drakoniska, bara ägg och en liten klick majo.. max 20 om dagen!

Kör på i 4 veckor, vore sjutton om du inte gått ner i vikt.

Men egentligen.. är det inte i själva verket som så att du förknippar en viss siffra på vågen med en viss estetisk kroppsform.. ofta något vi befann oss i våra tonnår, helt oförskyldt?

Är man 32 tycker jag inte att man skall se ut som en tonåring, det är för tanigt.

Däremot så är det inte helt ovanligt att man är/blir smalfet, dvs man väger inte så mycket men kärlekshandtagen rinner över byxliningen, det är ofta ett resultat av för lite muskler.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
3/24/15, 2:53 AM
#4

Äter du ingen middag? Ingen riktig mat alls?

KarinJ46
3/24/15, 8:32 AM
#5

håller med Hemul, var är är den riktiga maten?

hemul
3/25/15, 12:19 AM
#6

Är det där allt så ser det lite ut också. Det är iofs svårt att veta utan mängder angivna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: