Annons:
Etiketthälsa
Läst 12691 ggr
angest
3/20/15, 8:07 PM

Nedanför vänster revben

Vad sitter där? Går tjocktarmen där? Eller sitter njuren där? Eller mjälten? Jag har ont 1-2 cm nedanför vänster revben. Men inte mitt i magen utan det är ganska långt ut till vänster,. Om man mäter från mitten så är det väl 15 cm åt vänster ungefär.

Det är inte som magknip riktigt utan molvärk bara. Det är bättre när jag sitter hopkurad och sämre när jag sträcker ut mig.

Det känns lite bättre varje morgon och blir sämre under dagen. Jag vill helst vara stilla det känns bäst. Jag blir mätt efter 2-3 tuggor och det är olikt mig som älskar mat, men det gör inget direkt för jag är lite överviktig.

Min avföring är lite hård men det är ju inte stopp för jag får ju gå på toa, sen om det blir tillräckligt är ju svårt att säga. Jag äter ju mindre än vanligt nu också så då kan ju inte utgifterna bli lika stora heller.

Vad kan det vara som gör ont?  Jag har inte ändrat något i kosten och äter inga mediciner.

Annons:
Zepp
3/20/15, 8:25 PM
#1

Där sitter mjälten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%A4lte

Alternativt är det tjocktarmen du känner av.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjocktarm

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

odezza
3/21/15, 11:51 AM
#2

Om det gör ont borde du undersöka det hos en läkare.

"still lost in space and time"

asahars
3/21/15, 9:25 PM
#3

Det låter som förstoppning eller tarmfickor. Du skulle kanske prova att gå till apoteket o köpa moxalole som är ett pulver som man löser upp med ett stort glas vatten. Sitt inte hopkurad, då blir förstoppningen bara värre. Om du rör på dig och ser till att sträcka på dig brukar tarmen också vilja röra på sig. Blir det inte bättre måste du gå till vårdcentralen!

puls
3/22/15, 7:14 AM
#4

Kanske kan vara något, typ tarmficka, i sigmoideum,  alltså tjocktarmens nedre del,  om smärtan är lokaliserad åt vänster.  Vänstersidiga smärtor kan också ha något med bukspottkörteln att göra. Svårt att säga. Men om det är ihållande bör du söka till VC (vårdcentralen) Krya❤️

angest
4/1/15, 8:39 AM
#5

Det har blivit bättre nu men jag känner av det lite ibland. Jag är så rädd att gå till läkare för jag befarade att de skulle få för sig att vilja gå in i tarmen  med slangar och kameror och sådana otäcka undersökningar. Det vågar jag inte.

peoy
4/1/15, 9:42 AM
#6

Intressant iakttagelse vid fusk med för mycket kolhydrater..
Går vanligtvis 5km-rundor med hunden 2-3 gånger per dag, går hur bra som helst även om jag går direkt efter nån av mina jättemåltider (och då menar jag jätte - ni som sett minns säkert att det kan vara nåt som motsvarar en hel normal familjemiddag på min tallrik), så länge den måltiden inte innehåller allt för mycket socker/kolhydrater.
Har jag däremot fuskat och ätit större mängder kolhydrater, uppskattningsvis 100-150g, och går (en stund) efter det (pga slöheten som inträder efter ex. några potatisar), så får jag efter en knapp km ont på vänster sida under revbenen (mjälten).. Inträffar "alltid" och "aldrig"…

Annons:
hemul
4/1/15, 3:20 PM
#7

Du får äta närmare ett kilo potatis för att komma upp i 150 g. Kallar du det några potatisar? 😃

peoy
4/1/15, 10:26 PM
#8

Några stora potatisar då :)
27g kh/100g enligt FatSecret, så 5-600g är ju lite mindre än 1kg..
Men sen går det ju fuska med kolhydrater på annat sätt än bara potatis…

Zepp
4/1/15, 10:32 PM
#9

16/100 enligt fineli!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
4/3/15, 2:17 AM
#10

Gör det väl inte. De har ju t.o.m. lägre värde än Fineli, för räknar väl in fibrer i tot kh.

https://www.fatsecret.com/calories-nutrition/usda/white-potatoes-(flesh-and-skin)?portionid=59224&portionamount=100.000

peoy
4/3/15, 12:46 PM
#11

det varierar ganska mycket vars man kollar, hittar neråt 12g på fatSecret "Potatis (ICA Basic)", och uppemot 27g..  sen är det säkert olika mellan olika sorter, och odlingsplatser, som med all "okontrollerad" mat (har nog inte sett nån näringsdeklaration på potatispåsen)..

hemul
4/3/15, 1:08 PM
#12

Visst, alla potatisar är inte skapade lika, men några 27 gram tror jag inte på. ICA Basic? Aldrig hört talas om, men det låter som en produkt, inte som färsk potatis.

Har aldrig sett någon större variation på värdena. Kan du inte länka till din 27-procentiga potatis så vi får se vad det är för något? Blir ju lite nyfiken.

hemul
4/3/15, 1:13 PM
#13

http://norrkoping.matvaran.se/i_vara.asp?7318690082880

10 g. För den innehäller lagen också. 😉

Annons:
peoy
4/3/15, 9:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

"ICA Basic"-potatisen var en burk-potatis, och då räknar dom säkert in att man ska dricka vattnet, och får ner kolhydraterna till 12g/100.. 27g var för "en potatis", så där var det jag som kollade fel. De flesta som finns att välja mellan verkar ligga kring 20g/100

hemul
4/3/15, 11:36 PM
#15

Det är ju kokt potatis som ligger runt 20. Den förlorar, lustigt nog, vätska när man kokar den så det blir högre halt av allt. Värdena brukar dock vara obetydligt högre för kokt. Var har du fått tabellen ifrån?

peoy
4/5/15, 12:43 AM
#16

Har bara matat in det som en måltid i FatSecret (deras databas + användarinmatade) för att kunna jämföra

Upp till toppen
Annons: