Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Dåligt långtidsminne - LCHF

2015-03-17 14:30 #0 av: maximilianL

Hej vänner,

Jag har ett problem. Har märkt att mitt långtidsminne blivit sämre med LCHF-kost. Det blev mycket bättre med tillskott av omega-3 och multivitaminlösning.

Kruxet är att multivitaminlösningen innehåller stärkelse och socker (haha!) ser jag nu vilket förklarar att jag stått stilla i vikt. Så den tog jag bort och då blev minnet sämre igen.

Äter annars bra och naturliga råvaror, svenskt kött och ekologiska grönsaker (främst isbergssallad, ruccola, gurka, paprika och avokado). Smör och ost. Samt ägg ibland. Dricker vatten och kaffe. Använder även seltin för att få extra kalium och magnesium.

Vad kan jag lida brist av? Det måste vara någon vitamin eller mineral som saknas.

Tack på förhand.

Er Maximilian

Anmäl
2015-03-17 14:37 #1 av: Katthemsmatten

Hjärnan kräver kolhydrater för att inte ta skada. Att helt ta bort dem är helt kontraproduktivt så se till att få i dig lök, broccoli en och annan potatis t ex. Kroppen är gjord för att äta allsidigt. Hoppas du inte bara äter kött utan minst 3 gånger i veckan fisk och gärna fet dito för att få i dig omega-3 den naturliga vägen. Naturliga vitaminer och mineraler slår de syntetiska du köper med råge!

Anmäl
2015-03-17 14:45 #2 av: Sindri

Hjärnan vill hjärna (sorry!) ha lite glukos, men det klarar kroppen alldeles fantastiskt bra utan tillförsel utifrån. Hur kunde människosläktet annars överleva och utvecklas under årtusenden innan vi lärde oss odla. Det blir lite fel när du skriver så där på en sajt där så många medlemmar klarat sig så bra i så många år utan tillförsel av kolhydrater utifrån.

Du är välkommen att läsa runt och lära dig lite mer om LCHF och kolhydrater.

Anmäl
2015-03-17 15:11 #3 av: VildaVittra

#2 "Hur kunde människosläktet annars överleva och utvecklas under årtusenden innan vi lärde oss odla"

Genom att vi även åt det naturen hade att erbjuda i växtväg. Det är just det som är speciellt med omnivorer, vi äter lite allt möjligt. 

"Det blir lite fel när du skriver så där på en sajt där så många medlemmar klarat sig så bra i så många år utan tillförsel av kolhydrater utifrån."

Det är fel att skriva sanningen om vad människan behöver? Visst, en del klarar sig utan kolhydrater, men det är inte optimalt. Hur man kan tro att en onaturlig kost där som kräver tillskott är naturlig är bortom mitt förstånd.

Notera att ni får äta precis vad ni vill, men kom inte och påstå att den kosten är naturlig eller att den passar alla. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-03-17 16:42 #4 av: Sindri

Ja, visst åt vi den del i växtväg innan vi började odla också. Men jag tror inte det var för kolhydraternas skull. Mera för att bli mätt och för att det var gott.
Att idag försöka äta "naturlig" mat som ger oss allt vi behöver är inte lätt. Dels p.g.a. utbudet; det mesta i både djur- och växtväg är så förädlat att det tappat mycket näringsämnen. Dels är det nog också för att vi har blivit lite kräsmagade och många har svårt att äta t.ex inälvor.
Av det vi odlar saknar också mycket de näringsämnen som enligt näringstabeller skall finnas i dem. En anledning till kosttillskott, men som, jag håller absolut med dig där, inte kan ersätta bra mat, men kanske är det bättre än inget!?
Jag läste en mycket intressant roman från gamla Tanganyika (nuv. Tanzania). Den handlade om olika stammar som levde ursprungligt, och maten hade en ganska stor roll även socialt och det var verkligen intressant att läsa hur förf. beskrev maten och måltiderna. De åt hirsgröt som vi använder potatis, ris etc, men det var mycket kött, fettdrypande bitar ur grytorna etc. De fetaste bitarna gick till den viktigaste gästen.
När jag var liten skar vi bort de feta bitarna och slängde. Så visst har vi kommit långt från vår ursprungsmat.

Och eftersom kost idag har svårt att vara "naturlig" så passar LCHF såklart inte alla, men att den skulle vara skadlig för hjärnan har jag väldigt svårt att tänka mig, liksom att hjärnan skulle behöva tillförsel av kolhydrater utifrån.

Kroppen kan tillverka glukos, om den bara får. Jag är ett exempel på det. Fick extrema blodsockerfall på "normalkost". Var inlagd för utredning och ingen fattade något. Min lever vägrade nämligen att tillverka den glukos som hjärnan och kroppen behövde. Ingen läkare kunde förstå. När jag väl slutade att tillföra socker utifrån lärde sig min lever att göra det. Den var helt enkelt för "bortskämd" och bara latade sig.

Och jag upplever tvärtom mot för TS att min hjärna fungerar mycket bättre nu när jag inte ideligen trycker på den för mycket socker. Den får exakt vad den behöver.

Anmäl
2015-03-17 17:39 #5 av: maximilianL

Jättebra och intressant diskussion, men nu är ni helt off-topic :) 

Tråden utgår ifrån att hjärnan klarar sig helt utan kolhydrater, eller med väldigt små mängder. Men den diskussionen kan vi ta någon annanstans!

Min fråga i den här tråden gäller mineraler/vitaminer. Vad är det som jag inte får i mig som påverkar bl.a. minnet? 

Någon som vet?

Anmäl
2015-03-17 18:46 #6 av: Sindri

B12? Många äter tillskott av det. Men du kan nog hitta fler ämnen. Det är också viktigt att kroppen kan tillgodogöra sig det man stoppar i sig. Så det gäller inte bara att man äter just det rätta ämnet, man måste äta annat som gör att det funkar i kroppens alla processer.

Anmäl
2015-03-18 05:06 #7 av: [laloli]

Magnesium?!

Anmäl
2015-03-18 07:50 #8 av: side98

Hej

Brist på vitamin B 9 kan ge minnesstörningar. Finns i broccoli, spenat, lever mm.

Anmäl
2015-03-18 12:00 #9 av: Katthemsmatten

#4 Exakt vad är det som är naturligt i kosttillskott? Syntetiskt framtagna vitaminer känns inte så där vansinnigt naturligt, plus bindeämnen som garanterat inte innehåller någonting kroppen behöver. 

Det finns, tråkigt nog, bara ett hållbart sätt för att hålla sig frisk: ät allt, men inte alltid och rör på dig varje dag.

Anmäl
2015-03-18 16:49 #10 av: parsley

Har du kollat om det finns något multivitamin som inte innehåller socker och stärkelse? Köper du kapslar eller tabletter som sväljs hela så borde de innehålla mindre socker- eller sötningsmedel och stärkelse än en flytande lösning som ska smaka gott. Eller testa med nässelpulver eller någon alg om du vill ha ett naturligt eller naturligare kosttillskott.

Anmäl
2015-03-18 17:17 #11 av: OlgaMaria

Ja finns ju massor med multivitaminer utan socker och stärkelse. 

En rejäl sked kokosolja per dag är bra för minnet!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-03-19 15:31 #12 av: maximilianL

#4: jag håller med om att jag helst skulle undvika vitamintillskott. Ägg innehåller ju t.ex. allt du behöver utom C-vitamin har jag för mig, så man kan ju äta naturlig mat och få i sig bra näring. Men det är svårt.

Kruxet är att jordarna idag är så överodlade och besprutade. Grönsakerna hinner heller inte mogna ordentligt innan de skördas, så att de innehåller inte alla mineraler och vitaminer som de brukade göra (i naturligt tillstånd). Jag väljer ekogrönsaker men även där kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med näring idag. 

Så visst finns det skäl att äta tillskott.

Även köttet/laxen du äter är odlad på majs och innehåller antibiotika, mm. Det betyder att vi får i oss sämre näringsämnen även där. Vissa sjukdomar i t.ex. nötkött orsakas ju av att djuren får majs vilket de inte är gjorda för att äta, deras tarmkanaler kan inte ta upp näringen och skadas av majsen. 

Vi lever i en konstig tid i människans historia då livsmedelsindustrin med sina profitintressen gör allt för att hålla nere kostnader + maximera intäkter. Då blir det tyvärr så här! Det är sorgligt och vi borde alla hålla oss ifrån livsmedelsindustrin så långt vi kan.

Det bästa vi kan göra är att äta ekologiskt och närodlat, helst av en bonde som inte är "köpt" av industrin. Alternativt odla själv :)

Anmäl
2015-03-19 15:31 #13 av: maximilianL

Tack! Jag ska kolla upp B9 och kokosolja. <3

Anmäl
2015-03-19 16:27 #14 av: Katthemsmatten

#12 Och ändå är medellivslängden högre än någonsin tidigare och den visar tecken på att fortfarande stiga. Allt kan inte räknas in på läkemedlens konto, så jag tror att äter man allsidigt och regelbundet (och inte anser att man får i sig hela kostcirkeln av en BigMac Skämtar) så tror jag att oron är betydligt överdriven.

De som tillverkar kosttillskott har en rejält tilltagen marknadsföringsbudget och rider på folks oro. Till sin hjälp får de braskande löpsedlar av typen "Har du svårt att sova - det kan vara en livsfarlig sjukdom/du kan lida av gravt underskott av XYZ".  Det går att överdosera icke vattenlösliga vitaminer och mineraler så till den grad att man blir sjuk. Och det är inga extrema doser som krävs heller. Inlagringen i kroppen kan på några år göra att du faktiskt hamnar under intensivvård.

Att försöka få i sig så mycket krav- och närodlat man kan, inte äta nötkött mer än sällsynta gånger (om inte annat för att det har en negativ påverkan på vår miljö),  prioritera att äta MSC-märkt (andra miljömärkningar) fisk av samma skäl och för djurens bästa låta bli att äta kyckling och gris från stora djurstallar så hjälper vi till att driva fram en bättre djurhållning, minskar CO2 utsläppen och får i oss bättre föda samt dra ned på mängden socker och vitt mjöl. Spara in kostnaderna som du lägger på OTC-hyllan på apoteket eller i hälsokosten (en riktigt rejält lönsam bransch) så får du råd att köpa bättre mat.

Anmäl
2015-03-23 04:03 #15 av: hemul

Du verkar ha missat nyheterna i åtskilliga år. Dagens barn har en kortare förväntad livslängd än sina föräldrar.


Anmäl
2015-03-23 15:24 #16 av: Magi-cat

#15 Blev bara lite nyfiken och undrar vad du har för källa till det?

”Hej, sa Sniff. Jag har hittat en alldeles egen väg. Den ser farlig ut.” ”Hur farlig”, frågade mumintrollet. ”Jag skulle närmast säga enormt farlig”, sa Sniff. ”Då måste vi ha smörgåsar med oss”, sa mumintrollet. ”Och saft.”

Anmäl
2015-03-23 15:29 #17 av: tlover

#16 Jag har också läst om det och sett det på dokumentärer. Exakt var kan jag inte komma ihåg men det har allmänt varit där det skrivits/talats om hälsa särskilt viktrelaterad ohälsa.

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl
2015-03-23 15:34 #18 av: Katthemsmatten

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Kvinnors-medellivslangd-minskade-2012/

Om ni läser den här artikeln från SCB så framgår det att det är en metodförändring i mätningarna som gör att kvinnors medellivslängd påverkas. Det är alltså metoden inte den faktiska livslängden som förändrats och metodförändringen påverkar kvinnors livstal i högre grad än männens.

Anmäl
2015-03-23 15:39 #19 av: tlover

#18 De dokumentärer och forskning jag sett har gällt antingen över hela världen eller tex här i väst eller USA dvs inte just uträknat för Sverige.

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl
2015-03-23 15:51 #20 av: Katthemsmatten

Kan du inte googla fram länkar så vi kan läsa och alla kan bilda sig en uppfattning om de studier som hänvisas till är tillräckligt stora för att vara statistiskt säkerställda vad gäller slutsatser och om det verkar vara välgjorda studier, enda studie som gjorts etc.  En enda studie kan påvisa något som kan vara intressant men för att resultatet ska ha bäring krävs flera studier som visar samma sak. Metodik, urvalskriterier och liknande när det gäller den studerade populationen är viktigt att känna till för att kunna bilda sig en uppfattning om vad som sker. Det är dyrt och tar lång tid att utföra registerstudier och det är viktigt att det inte är för stora felaktigheter i studierna. Det innebär att man inte kan utföra dessa i alla länder.

Att man kan misstänka att övervikt och fetma kommer att minska medellivslängden i vissa befolkningsgrupper är ingen högoddsare. Där är det mer intressant att studera varför vissa grupper drabbas. Bl a måste man studera utbildning, uppväxförhållande och andra parametrar för att se var man ska sätta in resurserna för att motverka vällevnadssjukdomar.

Man vet att kulturella skillnader i vad vi väljer att äta för föda påverkar vårt liv. Här i Norden har vi haft svårt att få färska grönsaker under vintern och har då traditionellt ätit mer av rotfrukter (=kolhydratrik kost). Att vårt klimat är så kallt har i kombination med hårt slit (gruvor, lantbruk) gjort att vi ändå tillgodogjort oss kolhydraterna. Idag, med centralvärme och ett inaktivt liv är det annorlunda. Men faktum kvarstår att hjärnan behöver en viss mängd kolhydrater varje dygn för att fungera. Dessa kan vi få i oss t ex via lök, broccoli och andra vegetabilier. Att försöka plocka bort alla kolhydrater är inte någon hållbar metod om man vill minska i vikt och behålla hälsan.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.