Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 7700 ggr
Syntium
2015-03-17 12:56

Vad äta vid magsjuka?

Har åkt på magsjuka och nu börjar det väl lugna ner sig så smått men jag är stundvis hungrig, och just nu hade jag gärna ätit vitt bröd. Känns inte så lchf-igt så vad kan man äta som inte borde uppröra magen alttför mycket?


"I'm too old for this shit."


Annons:
Stallmima
2015-03-17 13:01
#1

Jag skulle satsa på en mild soppa som inte upprör magen

tlover
2015-03-17 13:05
#2

Nu kan jag inte LCHF men vi åt alltid fil när vi var magjuka då vi var små (och saker som kokt potatis, kokt ris och vitfisk, avslagen Coca cola osv men det känns inte så LCHF), av vad jag förstår så är det inte jättemycket LCHF men det är väl mr LHF än avslagen Coca cola i alla fall 😉

l'm back

Sindri
2015-03-17 14:20
#3

I höstas åkte jag på magsjukan från h-vetet. Det bästa är att börja några dagar med svält. Inte roligt, men man måste ta död på små liven. Här hemma har jag egen buljong i frysen och det är det bästa. Men jag köpte grytbitar och kokade buljong på dem, det var underbart gott. Lade ner en liten smörklick, så småningom större. Lade till kokta morötter, bara lite i taget. Åt sakta och tuggade allt tuggbart många gånger.

Dessemellan te, svagt ingefärste gick bra. Blåbärssoppa. När jag klarade fast föda var det kokta morötter med smör. Så lade jag till kokt fisk med smör, så småningom blomkålsmos. Till efterrätt blåbär. Salta ordentligt på maten.
Jag var grymt hungrig emellanåt, men lärde mig leva med det. Funkade i princip som vanligt, ute på promenader. Det tog nästan tre veckor innan jag kunde äta en normal måltid igen. det var tufft, men jag blev förvånad över hur mycket kroppen klarar trots dåligt med näring. Undrar om det beror på att man är i ketos och inte känner av blodsockerfall?

Syntium
2015-03-17 14:25
#4

Nu har jag "beställt" kokt vit fisk och blomkålsmos/puré av sambo, är blomkål snällt mot magen?

Tillägg: Kändes just i stunden som att det skulle fungera


"I'm too old for this shit."


ashe
2015-03-18 09:12
#5

Det är nog det bästa, att känna efter och testa försiktigt.

Äggröra har varit min dietmat. och faktiskt 2-3 salta kex. Idag skulle jag nog ta några från glutenfria hyllan i affären. Eller bara salta lite extra på det jag äter.

Krya på dig.

Sindri
2015-03-18 09:28
#6

Ja, just det - äggröra är milt. Eller löskokt ägg. Men som sagt - mindre steg än man egentligen vill - annars finns risk för rekyl!

Annons:
jiim
2015-03-18 09:37
#7

När jag är lite småseg så äter jag energitäta och mättande livsmedel så som nötter. För att slippa för stora volymer mat (på grund av "risken"), men ändå få i sig tillräckligt med energi.

odezza
2015-03-19 10:59
#8

Jag brukar göra varm choklad på kokosmjölk. Jag häller en burk kokosmjölk i en kastrull, tar i 2 tsk kakaopulver. Värmer o vispar.

Jag tycker att det funkar på min mage, oavsett om jag mår illa eller har diarrée. Lite näring får man ju i sig också, och lite mättnad.

"still lost in space and time"

Syntium
2015-03-19 14:45
#9

Tack för alla jättebra tips!


"I'm too old for this shit."


Upp till toppen
Annons: