Annons:
Etikettövrigt
Läst 4809 ggr
parsley
2015-03-16 12:12

Byta ut Philadelpia mot egen färskost?

Kan man byta ut Philadelpiaost mot färskost som man gjort själv i olika recept?

Med egen färskost menar jag filmjölk eller yoghurt med ev tillsats av cremefraiche som fått rinna av i ett kaffefilter, så ostmassa och vassle separerats.

Annons:
Inkanyezi
2015-03-16 12:21
#1

Visst kan man göra det. Jag har emellanåt gjort det i nära femtio års tid, först för att få en färskost liknande Boursin, men senare för att få en del andra smaker. Jag tycker att den bästa blir av vanlig filmjölk, och om man vill ha den fetare kan man tillsätta lite grädde.

Den liknar självklart inte Philadelphia, som innehåller en del tillsatser för konsistensen, utan de flesta såna ostar jag har gjort är mer som Boursin, alltså med frisk syra och samma konsistens som den lilla franska osten.

Jag har provat lite olika yoghurt också, men kommer tillbaka till vanlig fil. Den ger smak och konsistens så som jag vill ha den.

ashe
2015-03-18 11:59
#2

Testa smetana. Inte så syrlig som creme fraiche och fet! Jag hittar den i hyllorna för laktosfritt.

parsley
2015-03-20 09:46
#3

Testa att baka oopsies på hemgjord smetana. Det gick inte. Brödkakorna flöt ut. Om jag lagt dem i ett muffinsbleck hade det kanske fungerat. :)

Upp till toppen
Annons: