Annons:
Etikettövrigt
Läst 20220 ggr
[Rebeckas]
3/14/15, 2:24 PM

Tips på BRA stekpanna

Jag skulle vilja ha tips på en BRA stekpanna. Helst inte för tung pga. jobbigt att diska men hellre lite tyngre än värdelös.

Hittills har vi haft billiga stekpannor från ICA Maxi och de håller verkligen inte måttet. Det bränner fast hela tiden. Spelar ingen roll om det är bacon eller massa med stekfett. Det blir alltid stekfett kvar i pannan trots att det bränt fast.

Gärna förslag på prisvärda stekpannor, behöver inte vara superbilliga men inga svindyra heller. Jag är ointresserad av märke men efterfrågar kvalité.

Annons:
Maria
3/14/15, 2:26 PM
#1

Gjutjärnspannor är oslagbara tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
3/14/15, 2:26 PM
#2

IKEAs 365 har jag 2st, de är suveräna, har haft betydligt dyrare stekpannor som varit bra mycket sämre. Jag kan steka pannkakor, omeletter etc utan att nått fastnar den äldsta är runt 4år nu men funkar fortfarande utmärkt och ser rätt ny ut fortfarande och då används de rätt mycket.

+De är inte så jättetunga som gjutjärnspannorna (har såna med men jag föredrar IKEAs)

Maria
3/14/15, 2:33 PM
#3

Min ena panna är en Norra Hammar och har över 100 år på nacken. Det tror jag knappast dagens pannor slår😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Juel70]
3/14/15, 2:54 PM
#4

Jag har från ICA och tycker den är bra. Fast jag köpte inte den billigaste utan 300:-

Sindri
3/14/15, 2:58 PM
#5

Finns bara gjutjärnspannor hemma hos mig. Alla konstiga beläggningar men håller på med lossnar förr eller senare - och det är inte sånt man vill äta.
Gjutjärnspannor finns i många storlekar, jag har 5 olika. Om du inte behöver en jättestor så blir den inte så tung. Du kan ju använda två mindre om du behöver steka mycket ibland. Leta på loppisar och i secondhandaffärer. Gamla pannor är instekta och bra, har den beläggning på utsidan så kommer man långt med en hällskrapa.

Jag har också en jättestor traktörpanna från NilsJohan som jag haft i över 30 år. Det kan funka att steka i en sån med mycket fett, och speciellt om man skall hälla på mycket vätska och efterkoka eller ställa in i ugn för gratinering etc. Den väger inte mycket jämfört med min största gjutjärnspanna.

Annamors
3/14/15, 3:00 PM
#6

Kan rekommendera Ronneby  Ultra light,  gjutjärnspanna som är av tunnare gjutjärn och inte så tung. Funkar kanon bra  även för svaga  handleder och ger fin stekyta och inga konstiga material. Värms upp väldigt fort och pannkakorna blir extra goda. Jag har köpt många stekpannor genom åren, men hatar plastredskapen som man måste använda och när  stekpannorna blir repiga.

Annons:
Sammet1
3/14/15, 3:33 PM
#7

Jag är jättenöjd med min OBH Nordica Eco Kitchen. Keramisk beläggning tål mycket mer än olika plast- eller teflonvarianter, och släpper inte ifrån sig några obehagligheter. Det går att använda metallredskap i den, men jag brukar undvika det för säkerhets skull. Och det går att hitta den till betydligt billigare pris än det som står på deras egen hemsida, om man letar lite.😉

**Surface of Velvet
**Core of Steel

dufva
3/14/15, 3:56 PM
#8

En bra gjutjärnspanna håller i generationer om man bara sköter den som man bör

Enda nackdelen är att dom möjligen är lite tunga annars är det idel fördelar

Dom är ogiftiga

Väl skötta fastnar inget  i dom och  möjligen får man även lite nyttiga järnmolekyler i sig

Dom kan representera kärlek och kontinuitet

Tex har jag gjutjärnspannor som min mormor lagade mat i och dom fungerar precis lika bra idag som dom gjorde för 75 år sen 🙂

Dom kan aldrig jämföras med nåt billigt skit från en låda på ICA som släpper giftiga partiklar till min mat och är värdelösa redan efter ett par år…

Siggebus
3/14/15, 7:12 PM
#9

Håller VERKLIGEN med #2!

Jag har också Ikeas "365" och har haft den nu i lite mer än 3 år och den är precis lika bra fortfarande.
Det otroliga är att den bara kostar 149 kr och det priset kan ju få en att tro att det är skit…men ICKE!
Jag har haft massor av billiga stekpannor från bl a ica men ingen av dem har hållt måttet som denna.

hemul
3/14/15, 8:39 PM
#10

Gjutjärn, kolstål, rostfritt.

Record
3/14/15, 10:30 PM
#11

BRA stekpanna är en gjutjärnspanna, som inte diskas. I processen  steka ingår även spisen med sin inställning av effekt på spisplattan anpassad till behovet. Bränt smör, eller kanske ännu värre Becel-varianter hjälper inte.

Använd kokosfett av bra sort (tål 200 C° ), och torka ur pannan efter stekning det skall räcka, fabrikanter skriver i bruksanvisningen hur man steker in en gjutjärnspanna en gång för alla.

Skeppshult har bra pannor med en speciell för fisk oxo.

[Rebeckas]
3/14/15, 11:59 PM
#12

Oj, vad många svar. Tack!

Misstänkte att gjutjärnspanna skulle komma upp (lite därför jag skrev att jag föredrar en lättare stekpanna). Jag tror givetvis på er som säger att den är bra och hållbar osv.

#5 Visst kan jag välja en mindre men oftast räcker inte stekpannan till.

Kom precis på att jag behöver investera i en wokpanna också för de gånger jag inte bara steker kött utan gör grytor.

#6 Ska spana in dessa.

#2 #9 Åh! Tack för tipset.  IKEAs diskborstar är de bästa jag haft (jag vet, låter fjantigt). Förr konsumerade vi diskborstar ganska flitigt här hemma men sedan vi köpte diskborstar från IKEA har vi inte behövt byta en enda gång. Jag begriper inte hur deras diskborstar kan vara så bra och alla andra så värdelösa. Vad är hemligheten?

dufva
3/14/15, 11:59 PM
#13

På en lägre budget knallar man lämpligen in på myrorna och skaffar sig en bättre beggad gjutjärnspanna tycker jag

Många verkar kasta in riktigt fina pannor där bara för att dom ser skitiga ut

En riktigt bra (men illa behandlad) sådan får man ofta loss för en hundring 😃

Det viktiga är bara att försäkra sig om att botten är plan

Att "boota om" den till en riktigt fin panna är sen ofta en enkel sak speciellt om man har tillgång till en kamin (eller kanske en ugn med pyrolys?)

Bara att kasta in den i elden och elda på ett par timmar så brinner all smuts upp så det enda man brukar behöva göra efteråt är att torka bort soten på den med ett papper

Sen är det bara att steka in den på nytt på låg värme med tex cocosfett (silverpaketet duger fint här) och man har en fin panna som håller för matlagning i ytterligare 100 år 🙂

Annons:
[Rebeckas]
3/15/15, 12:04 AM
#14

#11 Jag har testat att steka både på mellanvärme och lägre. Det har inte haft någon betydelse.

Bränt smör får jag bara om jag kör på högsta värmen, håller jag låg-medelvärme så blir inte smöret bränt.

Becel använder jag givetvis inte. Hallå, här äter vi väl LCHF? 😉

Kokosfett har jag men jag gillar inte steka allt i kokosfett (svårt för kokossmak i allt).

Däremot brukar jag variera och steka både i olivolja och ibland även rapsolja.

Steker aldrig i margarin för det finns inte i hemmet.

Jag steker inte heller i solrosolja.

[Rebeckas]
3/15/15, 12:09 AM
#15

#13 Nu vet jag inte vad en gjutjärnspanna faktiskt kostar. Det är inte så att den måste kosta 100-200 kr som IKEAs (även om det inte är en nackdel om IKEAs stekpanna nu är bra).

Tillgång till braskamin har jag inte och ugnen är urgammal.

dufva
3/15/15, 12:44 AM
#16

En ny gjutjärnare kostar från en 5-hundring och upp till flera tusen för de finare märkena

Jag skulle tro att en vanlig ugn också räcker för rengöring av en myrorna-panna fast då kanske man måste "gno" lite grann också 🙂

Vill du absolut ha en panna som är lätt att lyfta tycker jag du ska leta efter en med keramisk yta

Dom släpper ingen skit till maten och har hög hållfasthet (säger ryktet)

Har dock inte provat nån sån själv…

[Rebeckas]
3/15/15, 2:35 AM
#17

#16 Tack för tipsen.

När det gäller gjutjärn, spelar det någon större roll om det är en panna för 500 kr eller flera tusen kr? Ändå bättre än alternativa pannor?

Keramisk yta säger du? Det verkar som IKEAs är teflon.

#7 Nämnde dock en stekpannan från OBH Nordica med keramisk beläggning som kostar 300 kr.

Så den från OBH Nordica kanske är att föredra framför IKEAs ändå?

Kollade även upp Ronneby Ultra Light (gjutjärnspanna) som kostar ca 500 kr.

300 kr vs. 500 kr är ju ingen stor skillnad egentligen, men är den för 500 kr verkligen så mycket bättre?

Pannan från OBH Nordica kostar 700 kr på deras hemsida men den finns att köpa för 300 kr.

hemul
3/15/15, 2:42 AM
#18

Ett urval. Ronnebys är billigare än Skepphults. Har en gammal Skeppshult som jag fick när jag flyttade hemifrån. Den har överlevt studentkorridor, diskning i hon med diskmedel,rengöring med stålborste på borrmaskinen och 40 års i princip daglig användning och funkar fortfarande utmärkt. De nyare jag har är Ronneby. Inget fel på dem heller. 

https://www.culina.se/sv/artiklar/mat/stekpannor/gjutjarnspannor/41-69/sida.html

Den här modellen gillar jag på normalstora och mindre pannor, sned kant och rostfritt hantdag. Trähandtag är dumt om man vill ha pannan i ugnen. Ska man ha en riktigt stor panna tycker jag de med rak kant är bättre, men det är ju bara en smaksak.

https://www.culina.se/sv/artiklar/ronneby-bruk-stekpanna-sned-kant-F-MO-2.html

Tyvärr verkar inte Culina sälja de riktigt små Ronneby längre.  Undrar varje gång när jag steker frukostomeletten i min pyttepanna varför jag inte skaffade flera storlekar redan när jag var ung. Så mycket godare med en omelett som inte är tunn som en pannkaka bara för att pannan är för stor för mängden.

Sindri
3/15/15, 8:22 AM
#19

#14 av: Rebeckas
Det finns kokosfett utan smak, t ex Biofoods som jag tror är det billigaste på marknaden. Skulle aldrig steka annat än pannkakor i kokosfett med smak. Här beställer jag mitt http://www.vitaminvaruhuset.se/biofood-kokosfett-400-g

Sammet1
3/15/15, 9:21 AM
#20

#17 Keramisk beläggning är mycket bättre än teflon, ja. Jag skulle gärna använda gjutjärn i alla lägen själv, men de är alldeles för tunga att hantera för mig. Därför gillar jag min Eco Kitchen som är i aluminium.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Annons:
dufva
3/15/15, 9:26 AM
#21

Jag skulle definitivt välja en keramisk panna före en teflonare

Tror clas olsson har en del billiga varianter också

Själv kör jag nog på med mina gjutjärnare ändå 🙂

Känns dom för tunga är man för svag…. och botemedlet är att lyfta järn-pannan flera gånger Haha!

Jag har som sagt min mormors panna och mina barn och barnbarn kommer säkert att laga mat i den också långt efter mig 😃

Sindri
3/15/15, 10:09 AM
[Annamaja27]
3/15/15, 10:13 AM
#23

För ett tag sedan var det rea på stekpannor i gjutjärn med lägre vikt  på ICA. Två st med olika storlekar för 499:-

Vet inte om erbjudandet fortfarande gäller men jag köpte och är nöjd med mina

stekpanna

[Rebeckas]
3/15/15, 6:06 PM
#24

Tack för alla svar. Kul att läsa hur andra tänker och resonera.

Förutom stekpanna i teflon och keramik samt gjutjärnspanna så finns det stekpannor i rostfritt stål. Någon som har en stekpanna i rostfritt stål?

De verkar ovanliga men är tydligen "kockens favorit". Samma hållbarhet som en gjutjärnspanna, släpper inte ifrån sig skadliga ämnen som teflon men är också relativt dyr i inköp.

Det verkar som rostfritt stål är svårare för en novis att hantera? Någon som har egen erfarenhet? Ska i varje fall gå att göra ren med både diskmedel och diskmaskin till skillnad från en gjutjärnspanna. Tål även hög värme.

Sindri
3/15/15, 6:21 PM
#25

Som min traktörpanna som jag skrev om i #5.

Maria
3/15/15, 6:30 PM
#26

#24 Jag har haft en i rostfritt stål men jag fick det alltid till att fastna så det var inget för mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Rebeckas]
3/15/15, 8:09 PM
#27

#25 Förstod inte begreppet traktörpanna.

#26 Ja, därför vissa skriver att stekpanna i rostfritt stål "kräver sin kock". Mao lätt att bränna om man inte vet hur den fungerar. Frågan är om det är lättare/svårare att lära sig än sköta en gjutjärnspanna.

Det går att bränna mat i alla stekpannor. Skillnaden mellan en gjutjärnspanna som blivit bränd och en teflonpanna är att gjutjärnspannan går att återställa medan en teflonpanna avger teflon = bör slängas.

Annons:
[Rebeckas]
3/15/15, 8:52 PM
#28

Jag har i princip bestämt mig för köpa ett lättviktsgjutjärn från Ronneby Bruk.

Min undran är vilken storlek jag ska välja.

Vad är normalstort? 20, 24, 26, 28, 30, 36 cm?

Desto större ju dyrare förstås. Jag vill ha en "normalstor", vad nu det är…

(Kanske köper en stekpanna i rostfritt stål med men börjar nog med en gjutjärnspanna)

Record
3/15/15, 9:51 PM
#29

#28

Det blir nog bra med ditt val, din spis har du inte sagt vilken typ, det är viktigt att välja en panna som går ihop med din typ, "Glashäll" eller "Induktions-häll" det är en tröghet i uppvärmningen som gör att du bränner din mat?

Den rostfria utan magnetisk botten fungerar inte på en induktionshäll.

Maria
3/15/15, 9:58 PM
#30

Jag har gasolspis och då passar mina gjutjärnspannor utmärkt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annamors
3/15/15, 10:31 PM
#31

tycker att 28 är en bra "normal" storlek, som inte blir för tung. Har själv reumatiska händer och handleder, men klarar denna.  Jättebra val !

[Rebeckas]
3/16/15, 12:42 AM
#32

#28 Du menar stekpanna i rostfritt stål inte tål induktionshäll? Antar gjutjärnspanna passar vilken spis som helst? För det är gjutjärnspanna jag är inne på nu.

Jag förstår inte skillnad på glashäll och induktionshäll. Vi har en gammal spis. Ingen varmluftsugn mao. Den har gamla upphöjda spisplattor. Värmen delas in i tre steg (verkar som moderna spisar har betydligt fler steg) och ugnen går väl till 220 grader.

#31 Frågade Ronneby Bruk kundtjänst som sa att 28 cm säljer mest. 30 cm säljer näst mest. Så 28 cm blir nog lagom. Fick även tips från kundtjänst om hur jag börjar och sköter min gjutjärnspanna. Känns bra!

Record
3/16/15, 11:06 AM
#33

#32

Svar på #29

Mitt svar: Bra förslag med gjutjärn, därefter undrade jag vilken spishäll du hade med tanke på att din sista mening var en tanke på rostfri panna.

En induktionshäll kan inte hantera pannor som saknar en magnetisk botten och i övrigt rostfritt som inte kan vara magnetiskt, men på din gamla hederliga spis med gjutjärns plattor går allt.

Med glashäll menar jag att spisen har en slät yta, där vissa platser kan användas för kokkärl.

[Rebeckas]
3/16/15, 7:04 PM
#34

#33 Ok. 🙂 Jag har inte tänkt köpa någon stekpanna i rostfritt stål än men tack för påpekandet.

Annons:
Record
3/16/15, 10:30 PM
#35

#34

Verkar som jag inte kan läsa men så här skrev du:

"Jag har i princip bestämt mig för köpa ett lättviktsgjutjärn från Ronneby Bruk.

Min undran är vilken storlek jag ska välja.

Vad är normalstort? 20, 24, 26, 28, 30, 36 cm?

Desto större ju dyrare förstås. Jag vill ha en "normalstor", vad nu det är…

(Kanske köper en stekpanna i rostfritt stål med men börjar nog med en gjutjärnspanna)"""""

Det blir säkert bra med ditt val.

Zepp
3/17/15, 12:45 AM
#36

Har tre stekpannor i olika storlekar.. beroende vad jag skall laga och hur mycket.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Impe60
3/17/15, 9:24 AM
#37

Lidls med små gropar i botten. Både billig och bra. har samma erfarenhet som du av Icas.

Amrit
3/17/15, 9:26 AM
#38

TS. Om du skulle behöva en panna till så vet jag att IKEA haft billiga, tunnare pannor i gjutjärn som inte är så tunga och har en suverän form för att steka pannkakor i :-)

moln50
3/17/15, 1:16 PM
#39

Jag har två traktörpannor från skeppshult den första kostade över 800 kr den andra hade gått upp i pris 1000 kr två lättare gjutjärnspannor från maxi ica 299 kr styck

starhawk
3/19/15, 8:28 AM
#40

Skeppshult gör inga vidare cyklar nu för tiden men stekpannor kan dom, har en gammal trotjänare som jag lagar frukosten i varje morgon. Väger en del men än sen? det är bra träning. Har fyra stekpannor samtliga i gjutjärn, en crepe-lagg en plättlagg och två vanliga stekpannor, det är dom enda som är kvar från gamla uppsättningen kokkärl när jag bytte till induktionshäll, men då fick jag chansen att köpa hem en rad fina nya ändamålsenliga kastruller till skillnad från den tidigare vildvuxna samlingen av arvegods

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Rebeckas]
3/20/15, 5:37 PM
#41

Tack för alla tips.

Jag har nu köpt en ny stekpanna. Det blev ett lättviktsgjutjärn från OBH Nordica (Rustic Evolution 28 cm) som jag fick för halva priset. Kände även på Ronneby Bruk Ultra Light som får bli min nästa lättviktsgjutjärn.

Måste säga att dessa "lättviktsgjutjärn" är allt annat än lätta men om de väger ungefär 50% mindre än traditonella så är det verkligen lättviktsgjutjärn jag ska ha.

Förutom en ny bra stekpanna så har jag även lite mer kunskap om hur jag bättre sköter och undviker bränna stekpannan. Ska sluta köra på full effekt och köra på max 2/3 effekt.

Annons:
Kvinnlig40talist
3/20/15, 5:56 PM
#42

Kanske ett tips - Rengöring av gjutjärn…

http://allers.se/rengoring-av-gjutjarn/

Sindri
3/20/15, 6:40 PM
#43

Kul med nytt i köket. Lycka till med din panna!

[Rebeckas]
3/25/15, 7:45 AM
#44

#42 Tack. Kollat och läst mycket redan samt läste bruksanvisningen före användning (läser nog aldrig bruksanvisningar nästan, hehe). Jag gör allt enligt boken med denna stekpanna.

#43 Tack. 🙂 Invigde stekpannan nu idag med att steka sidfläsk (fick tipset att börja steka något riktigt fett i stekpannan). Hade även bara på 2/3 av värmen. Inget bränt, blev knaprigt och gott.

Oljat in den både före och efter (före eftersom jag diskade den före första användningen).

Nu är den diskad och inoljad igen.

Sindri
3/25/15, 9:05 AM
#45

Vad kul att det blev bra. När jag steker fläsk och bacon brukar jag lägga ned skivorna i kall panna och sedan sätta på värmen. Tycker det blir lättare att få det knaprigt utan att det bränner vid. Speciellt om pannan av nån anledning är lite torr.

[Rebeckas]
3/25/15, 12:05 PM
#46

#45 Intressant. Gör du det för kunna steka fläsket i sitt eget fett? För när stekpannan är varm måste jag ju ha fett i pannan, men om fläsket värms upp med pannan kan fettet från fläsket smörja pannan?

Sindri
3/25/15, 9:26 PM
#47

Det behövs inget extra fett då. Steker man mycket fläsk går det bra att steka ägg i flottet efteråt. Och om det är fett kvar i pannan låter jag det stå länge så pannan kan suga upp så mycket som möjligt. Enligt en del skall man aldrig skölja ur pannan ens med vatten, men det gör jag om jag inte skall använda den efter några timmar igen.

KarinJ46
3/26/15, 7:49 AM
#48

Nu har jag också varit och köpt en OBH Nordica Rustic Evolution 28cm!

Tips! Electrolux Home butikerna har kampanj på just denna panna till 10 Maj tror jag det var. 50% rabatt så jag betalade 397:-- 😃

Blir nog en till landet ocksä :-)

Annons:
[Rebeckas]
3/26/15, 11:17 AM
#49

#47 Bra tips. :)

#48 Ja, det var den jag köpte också. 🙂 Fördelen med Rustic Evolution i jämförelse med Ronneby Bruk Ultra Light är att den är emaljerad på utsidan dvs. du behöver inte olja utsidan. Rustic Evolution hade även större bottenyta än Ronneby Bruk Ultra Light i samma storlek. Så köper jag en Ronneby Bruk nästa gång får det bli 30 cm.

Jag gjorde något misslyckat recept idag som rann ut i stekpannan. Tänkte att fan, det här lär fastna i stekpannan, men det gjorde det inte. Hur lätt som helst att diska efteråt och inget hade bränt fast.

Glömde dock att jag inte skulle ha fisk i stekpanna, fyllningen som rann ut innehöll nämligen kallrökt lax. Folk säger att man ska ha två olika stekpannor, en för kött och en för fisk eftersom allt annars kan smaka fisk. Nåja, får se om jag märker någon fisksmak när jag steker fläsk igen.

Ändå tur jag tog gjutjärnspannan istället för den gamla stekpannan för där hade det garanterat bränt fast.

Sindri
3/26/15, 3:36 PM
#50

Jag steker kött och fisk och kyckling i samma stekpanna. Det har aldrig luktat eller smakat något.

Margareta
3/26/15, 9:09 PM
#51

Jag har 2 lättviktsgjutjärn (Ronneby) och är supernöjd med båda. Annars bara rostfritt. Allt med aluminium, teflon osv utrensat sen länge

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Record
3/27/15, 10:51 AM
#52

"Och när det har bränt har något där hänt !" 😕

Detta avhjälper du med Bikarbonat i stekpannan.

http://smasteg.nu/rengor-med-aettika-och-bikarbonat

redets
3/27/15, 3:35 PM
#53

Jag är ganska nöjd med mina ecokitchen från OBH men köpte en keramisk panna från ICA och vilket skräp - den gick sönder jättefort.

Ville bara berätta det om någon som läser tråden funderar på att köpa en keramisk panna.

Jag jobbar i en second hand butik och gjutjärnspannorna vi får in brukar säljas omgående.

peoy
3/27/15, 10:56 PM
#54

Jag använder till den mesta stekningen en gammal gjutjärnspanna, gjutjärnsgryta för det som inte ryms i pannan..

Har också ett par keramiska (Kökskungen, från Coop) för att steka plättar, ägg och bacon i, då de pannorna är omöjliga att bränna fast i och allt använt fett följer med maten när man häller ut den på tallriken.. perfekt LCHF-panna alltså :)

Anders-S
3/28/15, 8:46 PM
#55

Re: #24 av: Rebeckas

"Någon som har en stekpanna i rostfritt stål? Det verkar som rostfritt stål är svårare för en novis att hantera? Någon som har egen erfarenhet? Ska i varje fall gå att göra ren med både diskmedel och diskmaskin till skillnad från en gjutjärnspanna."

Använder en i rostfritt stål. Enklaste sättet att ta bort det som fastnat är att hälla i en skvätt vispgrädde och ställa tillbaka pannan på eftervärmen och röra lite försiktigt.

Annons:
dufva
3/28/15, 9:19 PM
#56

Vad jag har förstått om keramikpannor är att dom ska skötas mer som gjutjärnare än som teflonpannor för bästa livslängd

Det betyder att man bör hålla dom väl inoljade och även steka i rejält med fett alltså inte som teflonarna som "de fettskrämda" nästan kan steka i utan fett 😃

peoy
4/1/15, 9:49 AM
#57

Det står då tvärtom på instruktionerna för de keramikpannorna jag har.. att det "inte behövs" något fett.. men jag fettar på rejält :)
Läste på de gjutjärnspannor som säljs löjligt billigt på Coop nu (99:-).. Där står det att dom levereras färdiginoljade, ska diskas med varmt vatten och diskmedel, och torkas med handduk (nåt jag fick skäll för på hemkunskapen i skolan för hundra år sen), och om nåt bränts fast ska den skrubbas med grov svamp och sen inoljas på nytt (tror t.o.m det stod linoljas)

Upp till toppen
Annons: