Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8100 ggr
Da Vinci
3/10/15, 11:52 PM

Godare än fettkaffe!

Jag har aldrig varit riktigt förtjust i fettkaffet, men druckit det ändå pga alla fördelar det för med sig. Boostar ketosen, lätt sätt att radikalt öka fettintaget etc. Men som sagt, det har inte varit någon favorit rent smakmässigt. Jag vill ha mitt kaffe svart, starkt och framför allt hett! Det blir så… jolmigt efter fettmixandet. 

Nåväl, idag kom jag på den perfekta ersättaren till fettkaffet. Jag får alla fördelar som fettkaffet har, samtidigt som det är godare än godis =D Drycken tillreds enligt samma princip som fettkaffet och ingredienserna är de vanliga:

  • smör
  • kokosolja

Men förutom detta så tillsätter jag följande magiska ingredienser:

  • kakaosmör
  • vaniljextrakt några droppar (obs måste vara den där lilla flaskan som är alkoholhaltig - jag var tvungen att visa leg på Ica när jag köpte den. Ja, på allvar! =)

Och så mixas hela härligheten med kokhett vatten. 

Så hur smakar det då? Ptja, som varm vit choklad, fast osötad. Kakaosmöret ger en omisskännlig chokladig arom som bara är fullkomligt utsökt, om jag får säga det själv. Man kan säkert tillsätta lite kakao också om man nu vill ha mer av vanlig varm chokladkaraktär på den, men själv eliminerar jag alla fibrer för närvarande, så det får jag skjuta på framtiden. Anyway, om du också tycker att fettkaffet är sådär/det går an/inte jätteäckligt och liksom dricker det av  pliktkänsla snarare än njutning, prova då detta recept istället. Om du inte är chokladhatare (och vem är det?) så lär du inte bli besviken =)

Annons:
Biami1.
3/11/15, 12:24 PM
#1

Vad har du för mått på ingredienserna och tillsätter du någon vätska?

Da Vinci
3/11/15, 7:21 PM
#2

Ja, det står ju kokhett vatten i mitt "recept"! 😛

Nja, jag höftar med mängderna. Man brukar ju få en känsla för det när man gör äggmjölk eller fettkaffe ofta. Proportionerna fett och vätska ska ju vara samma som för fettkaffet. Så om man vanligtvis tar typ 2 msk vardera av smör och kokosolja till sin kaffekopp (jag tar nog mindre…) så byter man ut en del av det till kakaosmör istället.

Vaniljen höftar jag också med. Några små stänk räcker. Idag råkade jag ta lite i överkant och då blev det en aningen metalliskt bismak på anrättningen. Så försiktigt med vaniljen. Men det är den och kakaosmöret som ger den där himmelska smaken av vit choklad, så den kan man inte avvara anser jag 😎

Margareta
3/11/15, 11:35 PM
#3

Även om det var jag som inflrde fettkaffet i Sverige (2012) så är jag ingen fan av det längre. Sen vi bytte till ekologiskt hemmalet kaffe (vi maler varje gång) vill jag inte heller förstöra kaffet. Jag har saknat fördelarna, men förmår mig inte, mer än ibland. Din dryck låter supergod och jag har allt hemma. Testar och återkommer. Det är väl värt ett blogginlägg om jag gillar det.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

LaRose
3/12/15, 1:35 AM
#4

Vilket spännande recept! Har precis samma känsla som du Da Vinci, inför fettkaffet. Har du något förslag på sort av kakaosmör/inköpsställe?

Amrit
3/12/15, 8:43 AM
#5

Kan bara skriva under på kakaosmöret, yummie! Ger en fantastiskt god smak, även åt fettkaffe/fette :-)

#4 Kolla på Clearlife.se deras raw kakosmör är mycket gott!

Biami1.
3/12/15, 3:54 PM
#6

Jag är "chokladoman" så jag hoppas verkligen att denna dryck kan hjälpa mig att avstå choklad i annan form. Har ni någon idé om hur mycket kakao som kan vara lagom? (Jag är inte så förtjust i vit choklad.)

Annons:
Da Vinci
3/12/15, 6:43 PM
#7

LaRose, 

jag beställde mitt kakaosmör från Succeeder. Dyrt var det! Ska nog bemöda mig att leta upp något billigare om det finns. Men det är iofs väldigt drygt, och dessutom raw/kallpressat. Och så fort man öppnar förpackningen så doftar köket chokladfabrik 😍Amrits tips kanske är ett bra alternativ!

hemul
3/12/15, 7:04 PM
#8

Crearome (som har bytt namn) har kakaofett. Kolla om de är billigare, de brukar ju ha bra priser.

Här är dyraste sorten, eko med doft.

http://kosmetikkompaniet.se/product.html/kakaosmor-med-doft-eko

Da Vinci
3/12/15, 8:03 PM
#9

Ja, doften/aromen måste finnas kvar, annars känns det ganska poänglöst. Till skillnad från kokosoljan, vars smak jag får kväljningar av, så är kakaosmöret väldigt aptitligt.

LaRose
3/13/15, 11:28 PM
#10

Tack för tipsen. Känns som det är dags att prova kakaofett. Har inte vetat riktigt vad jag ska ha det till förut. Jag får också kväljningar av kokosfett med smak, förresten. Jag köper Crearomes (Kosmetikkompaniets) 5-kg burk utan smak. Helt kväljningsfri, nästan god fast den är smakfri!

Upp till toppen
Annons: