Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6606 ggr
diva77
2015-03-10 10:10

Andendräkt

Så jobbigt med att ha rutten andedräkt…jag har det jämt sen jag började äta lchf…o det e snart 3 mån och den försvinner inte😕

Hur länge har ni andra haft det så? Vad gör ni? Jag får tugga tuggummi nästan hela tiden…

Annons:
OlgaMaria
2015-03-10 10:44
#1

Att tugga tuggummi hela tiden är inte så bra för viktnedgången eller för magen. Du får i dig 1-2 g kh per tuggummi, plus att det stör matsmältningen och kan irritera magsäcken.

Testa att drick ett glas vatten med en halv tsk bikarbonat då du har dålig andedräkt. Skölj runt i munnen och svälj. Kan också funka med saltvatten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

diva77
2015-03-10 10:55
#2

Ok får testa det, då jag jobbar med människor jämt funkar det inte att ha dålig andedräkt för mig, på jobbet e tuggummi min ända räddning

OlgaMaria
2015-03-10 10:57
#3

Citronvatten eller skivad gurka i munnen ett tag är andra tips.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

diva77
2015-03-10 11:02
#4

ok tack=) men försvinner inte andedräkten då? det e ganska jobbigt att ha det i 3 mån

OlgaMaria
2015-03-10 11:12
#5

Ja det beror ju på, vad den beror på. Dålig andedräkt i samband med viktnedgång är inte konstigt, men som jag förstår det så går du inte ner i vikt? Sen när man lägger om till lchf så produceras ju massor av ketonkroppar och de luktar. I början brukar det vara ett överflöd som sedan regleras och lukt kan minska. 

Andra orsaker är t ex bakterier och svamp. Bikarbonat, salt och citron hjälper mot sånt. Plus noggrann tandhygien.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

diva77
2015-03-10 11:29
#6

nä vikten e typ den o samma, vem vet d kanske rasar sen=) 2 cm i midjan gick jag ner, som du sa har man inte så mck överflöd att ta av så går man inte ner så mck. får testa med citron helt klart…tänderna bortstar jag redan för mck haha

Annons:
dufva
2015-03-10 11:29
#7

Ett par saker som det kan bero på

1. Omställningsproblem dvs kroppen tillverkar ännu för mycket ketoner

Det kan vara så att du "hattar in o ut" ur ketos och aldrig blir riktigt kalibrerad

Kroppen hittar inte rätt nivåer

2. Många lutar sig kraftigare mot mjölkprodukter än dom gjort tidigare och då märks det tydligare om man har problem med att bryta ner dessa korrekt

diva77
2015-03-10 11:39
#8

Det kan vara så att du "hattar in o ut" ur ketos och aldrig blir riktigt kalibrerad….kan du utveckla detta tro?=)

oftast har jag grädde i maten i såser, säg kanske 2 ggr i veckan. det sägs ju att man ska äta lite mer fett, det kan hända att jag kan äta smetana men 0,5 dl grädde i för att bli mätt längre, men detta äter jag inte ofta. SEn kanske 1 ggr i vecka kan jag äta 1 dl grädde i hop med 1 dl blåbär…

får försöka avstå grädde o annat då

OlgaMaria
2015-03-10 11:42
#9

Vanlig tandkräm är inte så bra för bakteriefloran i munnen så tycker inte du ska använda det för mycket. Viktigt däremot att rengöra med tandtråd/tandpetare och borsta ordentligt. Men själv använder jag inte flourtandkräm.

Probiotika-tillskott kan ju vara en god idé.

Oil pulling med kokosolja är också mycket bra. Det råder bot på illaluktande bakterier. Skölj runt 1 tsk kokosolja i munnen en kvart varje dag. Spotta ut, skölj och borsta tänderna. Du kan göra annat under tiden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

diva77
2015-03-10 11:44
#10

tack för alla bra tips…dricker kokosfett i kaffe men antar att d inte riktigt är samma sak…känns som jag inte riktigt kan hitta balans i hur äta lchf=(

dufva
2015-03-10 12:49
#11

"Det kan vara så att du "hattar in o ut" ur ketos och aldrig blir riktigt kalibrerad….kan du utveckla detta tro?=)"

För att kroppen ska lära sig hur mycket ketoner den behöver producera är det bra om man inte varierar sig speciellt mycket vad gäller kolhydraterna de första veckorna

Kör man strikt under veckorna men kanske tillåter sig mer (kolisar) på helgerna är risken stor att kroppen aldrig riktigt får ro att "kalibrera sig" rätt

När man hållit på ett längre tag verkar det däremot som om man slipper problemen med för mycket ketoner i andedräkten även om man fuskar till det ibland 😃

Annars tippar jag nog på att det är mejerierna som ställer till det för dig

Testa att minska ner på dom och satsa mer på fett från smör cocos olivolja etc istället för grädde eller cf för att hålla upp fetthalten i maten

diva77
2015-03-10 12:56
#12

Tack för svaret=) får testa att låta bli mejeri då…dock har jag ost i mitt lchf bröd…jag brukar vara stikt o håller mig till 20 g kolisar men visst det kan hända att jag äter max 10 kolisar mer nån enstaka gång…

TantTherese
2015-03-10 15:13
#13

Jag är laktosintolerant och så fort det är laktos i mat får jag dålig andedräkt. Kanske något att prova?

Annons:
diva77
2015-03-10 16:11
#14

jag ger det 1 mån till sen får jag nog tänka om lite…att ha äcklig andedräkt i 4 mån e 4 mån för mck=) kanske gå över till liberal lchf? får se

Effie
2015-03-11 10:31
#15

Andedräkt har diskuterats på KiF förut, otaliga gånger. Pepparmintsolja och SB12 vill jag minnas har föreslagits. Du kan ju söka..


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

diva77
2015-03-11 11:23
#16

ska kolla detta på apoteket idag=)

Sindri
2015-03-11 22:46
#17

Har du vit beläggning på tungan? Då är det ganska säkert candida. Torsk kallas det också. Jag får det av mejerier, för mycket frukt och ost. Samt vanlig tandkräm. Det finns sockerarter i flera tandkrämer och det räcker för mig.
Blanda lite kokosolja med bikarbonat och salt tills du får en bra konsistens, Tillsätt några droppar pepparmyntsolja.

Kolla tungan ofta så vet du vad du reagerar på. Skrapa bort beläggningen

Zepp
2015-03-11 22:50
#18

Såvida det inte handlar om Dragon Breath?

Dvs på tok för mycket protein/kalorirestriktion!

3 månader låter lite för länge för omställningsbesvär?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

diva77
2015-03-11 23:23
#19

Sindri…nä ingen vit tunga Zepp ja d låter på tok för länge…testar utan grädde…creme frieshe o sådant så får jag se…alla här har många ideer varför jag kan ha d så länge…testar ta bort mejeri o kör nån fräsch mun grej….köpte dock nån munspray som ska ge bra andedräkt i 4 tim….glöm d…samma skit efter 10 min haha

OlgaMaria
2015-03-12 09:21
#20

Det kan vara så enkelt att du dödat alla snälla bakterier i munnen med allt fluor, tuggummituggande, munspray osv. Tror din mun behöver avgiftas och kureras naturligt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
diva77
2015-03-12 09:51
#21

Tuggat tuggimmi i 15 år☺ aldrig haft såååå dålig andedräkt som nu när jag äter lchf

OlgaMaria
2015-03-12 10:05
#22

#21 Ja, men det kan ju ha varit naturligt att du fick sämre andedräkt i början, och så ökade du på med alla tuggummin och tandborstande, och gjorde problemet värre i munnen? Oavsett vad som är orsaken så tror jag inte att det du gör i munnen hjälper.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

diva77
2015-03-12 10:12
#23

är rökare o har borstat tänder flera ggr om dagen ett bra tag nu. ja kanske kan det vara så men som sagt, att man har dålig andedräkt på morgonen för att magen är tom är en sak, att ha dålig andedräkt 24/7 är en annan. Ang mun spray så köpte jag en sådan för första gången igår😉

OlgaMaria
2015-03-12 10:20
#24

Men hur ska du kunna förvänta dig att ha bra andedräkt om du röker? Och i och med rökningen så är det ju också troligt att du behandlat munnen för mycket med tandborstning osv. Kanske känner du av den dåliga lukten bättre nu då du äter LCHF? Rökare brukar faktiskt inte kunna känna sin egen dåliga lukt särskilt bra, hur svårt det än kan vara att tro på. ;-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-03-12 10:22
#25

Du kan inte bli av med dålig lukt så länge du röker. Lungorna gör sitt bästa att avgifta sig från röken 24/7.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

diva77
2015-03-12 10:30
#26

Tack för dina svar…finns säkert massa andledningar till varför saker är som dem är…får ta en sak åt gången=)

OlgaMaria
2015-03-12 12:54
#27

Ja :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Anders-S
2015-03-29 14:06
#28

Köp Apotekets Pepparmyntsolja 10 ml flaska cirka 40 kronor.  Stryk någon droppe längst bak på tungan med vänsterhandens lillfinger, om du är högerhänt.

Akta ögonen! Klia inte med samma finger i ögonen efteråt.  Om du ändå får det i ögonen, duscha ögonen med vatten en lång stund.

Det skall vara äkta pepparmyntsolja. Arom som man köper i livsmedelsbutiken har ingen verkan.

Ett måste om man gnussar…  http://sv.wikipedia.org/wiki/Gnuss

 Läs om pepparmyntsolja på Shenet:

http://www.shenet.se/ravaror/eopepparmynta.html

Pepparmyntsolja har många användningsområden och en lång tradition av användning mot olika symptom även medicinskt eftersom den är bakteriedödande, kramplösande och lokalbedövande.

Jag stryker på några droppar precis när jag kommer någonstans där jag skall träffa folk, t.ex. i hallen när jag kommit inomhus. Undvik dock att att ta pepparmyntsolja precis innan mat och dryck. Det förändrar smakupplevelsen.

Viktigt: Förvara utom räckhåll för barn!

Tidigare tråd:

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d713488b9cb46222704c4a2-illaluktande-andedrakt

Upp till toppen
Annons: