Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6867 ggr
diva77
2015-03-09 00:45

Småäta?

Att småäta är mitt största problem. Hur gör ni andra när ni är sugna?

Annons:
Malinolsn
2015-03-09 00:50
#1

Dricker ett glas vatten och/eller borstar tänderna 🙂
Då brukar mitt sug försvinna iaf.. 👍

diva77
2015-03-09 00:56
#2

Får testa d☺ dock borstar jag tänderna redan mck då jag har skit andedräkt av lchf😢

FemFem
2015-03-09 01:10
#3

Jag brukar tugga tuggummi!

diva77
2015-03-09 01:22
#4

Det gör jag jämt men läste att man tydligen inte ska tugga tuggummi för då lurar man magen…hm…tuggar alf☺

[laloli]
2015-03-09 06:00
#5

Jag dricker en kopp buljong med xtra fett. Testat Friggs te sockerbalans som tydligen ska hjälpa? Inte för jag provat så jag vet inte om det hjälper.

OlgaMaria
2015-03-09 08:15
#6

Jag försöker med en sked kokosolja. Men jag försöker hålla mig till måltidstiderna. En insikt är att det är lätt att äta ett par timmar efter matintag av något slag. Men om man ätit sig mätt blir det bara lättare och lättare sen att stå emot efter 2-3 timmar. Så jag brukar tänka att det kommer släppa om jag står ut ett tag, att det bara är en tidsfråga.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
diva77
2015-03-09 10:07
#7

Theresia…jag vet att det inte är lätt när man inte har så mck att ta av…kg bryr jag mig inte om så mck d är mer omfånget jag är ute efter=) jag e van att småäta och där e mitt problem. Visst finns det dagar då jag inte småäter så mck eller inte alls, men visst är det frusterande.

Klart jag är glad att jag mår bättre men man vill samtidigt att det skall hända något=)

hemul
2015-03-10 00:09
#8

#5 & #6 Är inte fett mat då? Det är ju just småäter ni gör. 😃

Zepp
2015-03-10 00:22
#9

Jag storäter.. det brukar för det mesta ta udden av småätarproblematiken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Effie
2015-03-10 07:38
#10

Jag tycker ju att en av de stora vinsterna med LCHF är att slippa äta jämt…frukost mellanmål lunch mellanmål middag kvällsmat och en nattmacka… och att slippa tänka på mat jämt. Jag äter ordentligt till lunch och middag, och det är bra med det. Jag vet att om jag äter bara lite, så är jag inne i ett konstant ätande istället. Så jag håller med Zepp: storätande funkar bra.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hemul
2015-03-10 10:11
#11

#7 Samma här. Men då har man en storätarproblematik istället. Aldrig får man vara glad! 😛

diva77
2015-03-10 10:21
#12

Maten är gott helt enkelt=) jag har gjort kokosbollar som knappt innehåller 1g kolisar vilket har varit att jag har tuggat på en när jag varit sugen. Sen läser man lite här o var att det ska man inte alls göra…men om jag håller mig till mina 20g kolisar om dagen och ganska ok med kcal vad spelar det då för roll?=)

hemul
2015-03-10 17:44
#13

Det gör det nog inte.  Det är ju du som tycker det är ett problem. 🙂

Annons:
diva77
2015-03-10 19:25
#14

hm har läst på många sidor ang "lyxa" till det…som många ansåg att äta kokosbollar var lyx o det unnar man sig kanske en gång i veckan….

känns som att jag nånstans gör fel ändå då mck inte händer och jag ofta känner sug…

OlgaMaria
2015-03-10 19:55
#15

Hur många tuggummin blir det på en dag? :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hemul
2015-03-10 20:02
#16

#14 LCHF är faktiskt en väldigt skuldbeläggande diet på det sättet. Funkar det inte har den klagande gjort någonting fel och boten är alltid att utesluta ännu mera. Kokoskaffe är jättebra, men dina kokosbollar är dåliga. Inte mycket logik i det, tycker jag.  Kan ju vara kolhydratskräck också. Kokos innehåller trots allt kolhydrater. Det kan vara klokt att sålla lite bland alla goda råd.

diva77
2015-03-10 20:08
#17

Theresia det är olika men säkert 5 st om dagen=)

Hemul…du har rätt, men som jag skrev så innehåller dem endast 1g kolisar och jag bör sluta med att äta så varje dag, dem e slut nu o jag lär inte göra nån ny sats på ett tag=)

OlgaMaria
2015-03-10 20:34
#18

Hellre kokosbollar än tuggummin. De ställer nog till det en hel del som sagt (i en annan tråd). :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

diva77
2015-03-10 20:45
#19

haha se där…men då jag jobbar med människor kan jag bara inte ha dålig andedräkt…jag får börja räkna till tuggummin då=)

tror nästan liberal lchf kan passa mig bättre

Zepp
2015-03-10 21:45
#20

Många försöker allt för mycket.. och det ligger en del i vad hemul skriver oxå, om det som funkar på mig inte funkar på dig så uteslut mer!!

Men det finns gott om exempel som slutat att försöka allt för mycket och slutat noja sig för varenda kolhydrat oså helt plötsligt så släpper det!

När de slappnat av och bara äter mat på en regelbunden basis samt i lagoma intervall.

Det finns de som är känsliga för varenda kolhydrat, men de är som regel diabetiker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
diva77
2015-03-10 22:12
#21

Egentligen vill jag inte sluta med lchf men samtidigt vill jag äta rätt om du förstår ☺ för jag vill ju gå ner. Så just nu vet jag inte vad som är rätt och vad som är fel…försöker hitta det som jag tror kan passa mig men det är inte lätt. Hur ofta unnar ni er "gott lchf"?

Zepp
2015-03-10 22:17
#22

Varje dag om jag kan.. och för det mesta kan jag det, iomed att jag lagar min mat själv, dvs LCHF!

Jag tror du focuserat för mycket på olika LCHF-substitut för sånt som kolisätarna äter.

Det gjorde jag lite grand i början oxå, numera så äter jag bara mat, och de få tillfällena om året då jag fuskar så blir det som regel vanliga saker, dvs en semla, en bakelse, någon efterätt.

Men de tillfällen kan man räkna på ena handens fingrar.. per år!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

diva77
2015-03-10 22:25
#23

Ok låter ju bra att det funkar för dig. Får jag fråga hur många kolisar du äter varje dag? Jag ska allt hitta ett sätt som passar mig…men innan jag går över till liberal så ger jag detta 1 mån till….jag får nog sluta tänka så mck haha

Zepp
2015-03-10 22:36
#24

Jo jag upptäckte att om man varje dag äter rejäl och god mat så minimeras behovet av att unna sig annat, man är mätt och nöjd och får äta god mat.

Har ingen aning om hur många kolisar jag äter, det var många år sedan jag räknade sist, dock så har jag rätt bra koll av erfarenhet.

Kött, fisk, fågel, ägg, grönsaker och fett.. blir mest naturliga kolisar, från rätt hyfsade källor.

Händer att det någon gång slinker ner en potatis eller några bönor, dock så vet jag att potatis innehåller cirka 16/100.. så då kanske det blir 5-8 gram?

Resten kommer från kött, fisk, fågel, ägg och grönsaker.

Däremot så försöker jag unna mig gräsbeteskött, kyckling från Bosarp, ägg från höns som gått ute, fisk från västkusten.

Bor på västkusten så det är rätt gott om färsk fisk, skaldjur!

Unnar jag mig något extra så är det krabba, räkor, havskräftor.

Så det går alldeles utmärkt att unna sig om man vill.

Glömde.. vinkokta musslor!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

diva77
2015-03-10 22:46
#25

Aha ok då e jag me…jag räknar dock än ☺ men unna sig menade jag förstås något gott…som i mitt fall lchf kokosbollar😄 har varit en del o läst på en sida 56kilo om du känner till den…hon har gett ut en del lchf böcker…därifrån kommer mck dom man inte ska äta göra osv…

Zepp
2015-03-10 22:52
#26

Menade oxå något gott som.. krabba, räkor, havskräftor och vinkokta musslor!

Unnar jag mig något mer utöver detta.. och det händer, så blir det ett glas vin.. eller två!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Da Vinci
2015-03-11 00:05
#27

Det sitter mest i huvudet. Tvinga dig själv till en vecka med bara riktig mat. Ja, just det. Bara riktig mat. Inget "smågott" och "mysäta" etc. Det blir som en liten hjärntvätt och nya tankemönster och vanor etableras snabbare än man kan ana. Plötsligt står man nästan oförstående till varför man tidigare hade behov av denna typ av plockätande. Så har det iaf funkat för mig.

Periodisk fasta är också ett sätt att snabbt komma in i nytt tänk och förhållningssätt. Äter man en gång om dagen så finns det liksom inte utrymme för nåt småplock utan det är riktig mat som gäller och faktum är att då är man inte sugen på nåt annat heller. När man närmar sig ett dygns fasta så är det som om hela kroppen ber om kött/fisk/fågel/ägg och FETT. Och när den fått det så infinner sig en känsla av harmoni och balans igen. Då har man inte en tanke på kokosbollar och annat snax/fika. Tja, det är åtminstone min erfarenhet =)

Annons:
Effie
2015-03-11 07:45
#28

Det där uttrycket "unna sig" - det är så lurigt. Det antyder, så förrädiskt, att man gör något snällt mot sig själv, att det är synd om en, att man behöver något (som man egentligen vet inte är så bra, men ändå…).

Jag tycker man ska tänka igenom det. Vad vill jag unna mig? Att ha det bra, att gå ner i vikt, att må bra, att orka ha kul… Jag vet inte om kokosbollarna hindrar dig från det - men jag tror det är bra att fokusera på det viktiga. Och jag tror på att man behöver hitta sin egen väg neråt; det finns ingen väg som funkar för alla. Man kan få råd och tips av andra, men måste själv hitta vad som funkar.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

diva77
2015-03-11 09:50
#29

Tusen tack för alla råd☺ ja det är klart att ett sätt inte funkar för alla. Jag ska allt hitta min väg som funkar för mig☺ d är det som är mitt största problem att låta bli något gott hihi. Men jag får ge det ett försök ett tag till. Fem första 2 vec kände jag inget sug alls efter något gott. När jag fuskar så att säga så är det inte bullar eller kladdkaka el ris el så utan alkohol…vin el annat…ingen öl el cider dock☺

hemul
2015-03-11 12:37
#30

#17 Varför ska du då sluta med dem? För att det blir "extra"? För mycket mat totalt? Det kan jag fatta.

diva77
2015-03-11 17:59
#31

Jag får testa mig fram vad som passar…blir d bättre av att sluta äta dem o jag går ner i vikt så får jag försöka☺ kanske bara ha dem nån gång då o då…få se hur jag gör

Upp till toppen
Annons: