Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är beroende

vad gör man med känslorna?

2015-03-08 23:48 #0 av: tililili

Hej.
Jag är en riktig sån här som äter av fel anledningar. Ofta för att det jag gör känns svårt och tråkigt, eller ännu oftare, för att jag är trött och behöver vila men känner mig stressad.

Så hur mkt mindre sötsug jag än får med lchf. Vad gör jag med allt som jag tudigare dämpade med mat?? Jag vet inte hur jag hanterar det, vet inte vad jag ska ta mig till nu, när inte ens maten kan lugna mig. Mår bara dåligt om jag äter mer, men vad ska jag göra istället? Hur gör man??

Anmäl
2015-03-08 23:55 #1 av: VildaVittra

Gör något fysiskt. Jobba i trädgården (går även nattetid med pannlampa), börja med geocaching, virka ett överkast, finns massor. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-03-09 00:04 #2 av: diva77

Tro att du får göra om i din hjärna...du får tänka om helt enkelt...mck hänger psykiskt. Gör annat, titta på tv, ring en vän, kom på andra tankar helt enkelt, jo jag vet, d är inte så enkelt, men du måste.

Börja skriva en "dagbok" läs en bok...sysällsätt dig helt enkelt...el du kanske behöver mer hjälp? en psykolog att prata med?

lyckas du tänka på annat än mat som kan trösta dig så är du på go väg=)

Anmäl
2015-03-09 06:41 #3 av: tililili

Att låta bli att äta när tid och ork finns till att träna eller läsa en bok är inget problem.
Så länge jag inte får lång tråkigt... Så kan inte bara prioritera om och prioritera bort en massa saker, faller åt andra hållet då.
En hårfin balans som jag inte klarar

Anmäl
2015-03-09 07:46 #4 av: Siggebus

Jag var/är också en känsloätare - det var med all sannolikhet det som triggade igång mitt frossande i mat och annat när jag var i 30-års ålder. Då var mitt liv tufft av olika skäl och sedan dess har jag tagit till mat eller godis etc när något oroar mig eller jag blir arg, ledsen, frustrerad .....
Hade till slut gått upp från ca 62 till 108 kg-när jag började med lchf vägde jag 106.
Jag började med lchf årskiftet 2009-2010 och det gick väl sisådär.
Körde strikt från början och började gå ner men det var många och ibland långa återfall vilket var frustrerande.
Jag kände ju hur bra jag började må rent kroppsligt och att jag faktiskt gick ner när jag höll mig på banan men ÄNDÅ var återfallen där som ett brev på posten.

För att göra en lång historia kort - inte förrän jag började analysera mig själv i vad det var som hände när jag fick återfallen och tog tag i mitt liv så började jag plana ut "fusket".
Jag separerade, fixade mig en trevlig lägenhet, lyckades få min timanställning till fast etc etc dvs jag började känna mig tillfreds och trygg i vardagen och med mitt liv.
DÅ kunde jag effektivt börja bekämpa de där återfallen. Jag tror att livet måste vara i balans om man har sådana problem som känsloätning.

Anmäl
2015-03-09 10:14 #5 av: Layza

Känslor är trixigt! Vi är ofta rädda för att känna dem.

Knep jag har använt för att våga känna dem i stället för att döva dem med mat och annat är att gå in i dem och stanna i dem. Andas in i känslan. Meditera in i känslan. Känslan tenderar att bli större om vi försöker avvärja den. En känsla är som väder. Vi kan på sikt och med övning lära oss att betrakta den när den kommer, utan att låta oss påverkas.

Detta tar tid. Hjälp på vägen är yoga, mindfulness, mental träning, impulskontroll och meditation.

Övning ger färdighet! Lycka till!

Anmäl
2015-03-09 12:45 #6 av: parsley

Testa EFT. EFT betyder emo free technics och innebär att man knackar på vissa punkter på överkroppen, samtidigt som man uttalar en fras av typen "fast jag är rastlös (eller vad man nu har för problem), älskar och accepterar jag mig själv fullt ut". Googla för instruktioner eller kolla på you-tube. EFT är förvånansvärt effektivt och relativt enkelt att lära sig. 

Börja med periodisk fasta, t ex 16:8. Då ska du bara äta under 8 timmar per dygn och fasta resten av tiden.  En enklare variant eller en husmorstips, ät inte efter kl 18. 

Ät något tillåtet, t ex kokosfett eller gör te och ta i kokosfett. 

Blanda lite äppelcidervinäger i ett glas vatten och drick.  Äppelcidervinäger tar bort sötsug. 

Anmäl
2015-03-09 16:02 #7 av: ronnyb

@parsley - jag kan bara hålla med dig! EFT är något som i vissa öron kan låta som hambug. Tankegången tillsammans med det fysiska är något som har fungerat bra både för mig när samt andra jag känner. 16:8 har jag inte provat men låter som en bra idé annars. Vi på beroendesidan håller även på och skriver en artikelbas om olika beroenden och kommer djupdyka i just sockerberoende.

Det är bara en tidsfråga... Hoppas det känns bättre idag.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.