Annons:
Etikettfrågelåda-minmat
Läst 7431 ggr
side98
2015-03-05 18:09

ägg

Hej

Tycker äggmjölk är jättegott men fick för en tid sedan magsjuka efter en kopp äggmjölk. Till saken hör att jag bor i Spanien, äggen här är inte lika säkra från salmonella som i Sverige.  Kan jag på något sätt, tex genom frysning eller annat vara säker på att ev. salmonellabakterier dör ? Kan man vispa äggen och sedan frysa ?  Om jag håller kokande vatten över de färska ? Någon som vet? Eller är det bara att glömma äggmjölk för min del ?

Tacksam för svar

Annons:
VildaVittra
2015-03-05 18:14
#1

Salmonella dör inte av frysning, utan enbart av en ordentlig upphettning. 

En annan idé är ju att du tar itu med roten till problemet. Skaffa höns själv och se till att de är salmonellafria?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

side98
2015-03-05 18:17
#2

Tyvärr inte möjligt då jag bor i lägenhet.  Kokar ägg varje morgon och ser ibland att äggen inte är tvättade, det är de väl alltid i Sverige ?

VildaVittra
2015-03-05 18:34
#3

Ägg är inte alltid tvättade här, jag säljer otvättade. Faktiskt så tar man bort en hinna som skyddar mot infektion om man tvättar dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

side98
2015-03-05 18:54
#4

Oj, det visste jag inte. Äggen är goda här, men som sagt inte så tillförlitliga vad det gäller salmonella. Äggmjölk gör mig mätt i flera timmar, så jättesynd om jag inte kan dricka den här. Kan man byta ut äggen mot något som ger samma mättnad ? Philadelfia ost tex ?

VildaVittra
2015-03-05 18:58
#5

#4 Går det inte att göra äggmjölk där du hettar upp ägget längre istället? Som att göra bearnaisesås (utan smaksättningen) och sedan späda den kanske.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

side98
2015-03-05 19:30
#6

Ja det skall jag prova.  Är det 70 gr som gäller för att få död på ev. salmonella ?

Annons:
VildaVittra
2015-03-05 19:38
#7

70 grader är rätt, men det är inte bara temperaturen som dödar dom, utan även tiden. Försök hålla temperaturen där omkring i några minuter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
2015-03-05 19:53
#8

Magsjuka är en sak.. rätt vanlig åkomma av väldigt vanliga skäl, salmonella däremot har jag för mig är betydligt allvarligare med allvarligare symptom?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

side98
2015-03-05 20:04
#9

Jag vet inte säkert men fick fruktansvärt ont i magen som varade flera dagar. Tänkte genast på äggmjölk, har annars järnmage, brukar aldrig drabbas. peppar peppar !!

Tack VildaWittra för tipset. Skall prova.

Sindri
2015-03-06 08:44
#10

Hjälp! Jag har bara vågat mig på att göra äggmjölk ett par gånger i Spanien. Är lite småängslig, och speciellt som äggen inte är så noga tvättade där. Har ändå trott att det varit ganska säkert eftersom vattnet man häller på är så hett. 

Om man sätter lock på muggen och låter det stå några minuter kanske det hjälper? Har faktiskt en kökstermometer som jag kan kolla tempen med innan jag dricker.

Surpan
2015-03-06 09:29
#11

#8 Magsjuka är inte en sjukdom, utan ett samlingsnamn för olika sjukdomar som orsakar magprogblem, som influensa eller parasiter. Salmonellas symptom är ungefär som det vi vanligtvis kallar vinterkräksjukan, bara under längre tid. Det kan hålla i sig ett par veckor. De stora problemen är egentligen smittorisken, och vätskebristen, speciellt om man befinner sig i ett varmare land.

/Surpan

Upp till toppen
Annons: