Annons:
Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 8014 ggr
gundee
2015-03-04 08:52

Lågkolhydratmat i hotellrestaurang

Vi driver med frun ett litet men grymt byhotell i Dalarna. Ville bara komma att berätta lite erfarenheter vi fått efter vår kock ville uppdatera restaurangens menu så att det motsvarar bättre nya trender.

Måste säga att jag var mycket skeptisk att det kunde funka här på landet. Ni förstår mycket väl att vi här är vana vid annorlunda matvanor och följer inte på nya (eller "nya") trender på samma sätt som på stan. Men jag hade det fel. Låghydratmat (och särskilt olika biff sallader) har varit en otrolig stor framgång.

Efter det så hade jag även själv börjat studera grejen mer och lära mig. Ert forum har spelat en viktig roll här och därför ville jag även logga in mig och bara tacka ! Har inte bytt mina matvanor helt och hållet, men har börjat tänka på saken mer och åtminstone ätit mindre kolhydrater än tidigare.

-Gunde-

Annons:
Zepp
2015-03-04 10:12
#1

Välkommen och kul att höra att det rör på sig ute i provinsen.

Ja ju mer du lär dig om kosthållet så inser du att det inte är någon konstig mat.. egentligen vanlig mat fast inte lika mycket kolhydrater.

Sen så, tror jag den där gamla maten var för bönder och skogsarbetare, de kunde dra mellan 3000-4000 Kcal om dagen innan traktorn och motorsågen.

Nu är det väl mer normalt med 2000-2500, felet vi gjorde vara att dra ner på fettet, vi borde dragit ner på mjölet och stärkelsen, iomed att det mest är raketbränsle.

Vi har trots allt en begränsad förmåga att lagra överskott av glukos.. och jag tror att det är där någonstans problemet börjar?

Däremot så har vi en alldeles nästan för bra förmåga att lagra fett speciellt vid överskott av glukos.

Men reducerar man kolhydraterna så brukar samtidigt aptitregleringen fungera bättre och man blir långsiktigt ohungrig av fett.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Torparmor
2015-03-04 14:28
#2

Intressant - Synd att ni inte har telefonnumret på er hemsida. Vi letar trevliga restauranger med bra matutbud i vårt närområde


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: