Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har diabetes

The Two Big Lies of Type 2 Diabetes

2015-03-04 00:31 #0 av: Zepp

Ett bra fördrag av Jason Fung om orsak till och hur man reverserar diabetes type 2.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-03-04 01:10 #1 av: [greenseng]1

Har bara sett halva än men ändå redan klart intressant.

Anmäl
2015-03-04 15:51 #2 av: martinhiller

Fantastiskt intressant och lärorikt.

Bota sjukdomen - inte symtomen

Skrattretande enkelt egentligen.

Tackar

Anmäl
2015-03-11 15:49 #3 av: jenny_li

Mycket bra, tack för länk! 

Jag är ganska nydiagnosticerad typ 2:a  och håller som bäst på att lägga pussel med vad jag vet och vad jag kan läsa mig till. (Fast det är en djungel...!)

Periodisk fasta KÄNNS bra för mig och har gjort susen för vikten – men när jag såg att jag fick högre fastesocker när jag sköt upp morgonmålet till lunch, bangade jag ur... Men som jag förstår det här föredraget spelar det ingen som helst roll eftersom det bara är ett symptom. På't igen bara! :-)

Anmäl
2015-03-11 18:15 #4 av: Zepp

Eller, det är gryningsfenomenet i kombination med låg förmåga att sänka ett högt blodsocker!

Tar du något insulin?

De flesta har högt morgonsocker, men det går snabbt ner på friska.

Man får kolla HBa1c för att se om det påverkar på lite längre sikt.

Anmäl
2015-03-11 20:24 #5 av: jenny_li

Nej, inte insulin, utan metformin – men bara sedan någon vecka. 

Frisk är jag ju inte, och ja – jag har också tänkt att det har med gryningsfenomenet att göra, men frågan har ju varit om det är ett viktigt självändamål att få ner morgonsockret eller om det är okej att det blir lite högt nu om jag får ner det efter hand som kroppen "repar sig". Ligger ju hyggligt jämnt för övrigt, det är bara de där fastemorgnarna... 

Är ju fortfarande rätt ny på det här – och min läkare är helt av gamla skolan, så där har jag inte mycket hjälp att hämta. (Hon tyckte långtidssockret var bra nu, 6,2 % (enhet?) – men det vill då jag ha ner en bit till...) 

Är inte så orolig egentligen, det jag gjort hittills (LCHF – om än relativt liberal, träning, sömn (!) och periodisk fasta) har gett bra resultat och värdena rör sig i rätt riktning – men jag försöker förstå hur allt hänger ihop också! :-)

Anmäl
2015-03-11 22:01 #6 av: Zepp

LCHF och Metformin lär göra susen snart.. dels mindre glykemisk belastning, dels minskad resisistens/bättre förmåga att hantera blodsocker!

Efter ett tag så kan du säkert sätta ut metforminet oxå?

Hur som helst.. det är lite som med vikten, det sker inte över en natt.

Om du har steatos i lever och bukspottkörtel så är det detta som behöver åtgärdas först.. prexis som Jason nämner i föredraget!

Dvs man behöver komma åt det vanliga problemet, dvs hyperinsulinemin.

Det går före allt annat såsom vikt och enskilda blodsockermätningar.

HBA1c är en hyfsad god indikation på detta.

Mitt var 32/5.. på rätt liberal LCHF.

Och jag har mätt alltifrån 6,2 till 3,8 på morgonen.

Hur som helst.. man behöver bli av med all steatos i inre organ först så att de fungerar så gott de nu kan, träning tömmer glykogen/ökar antalet GLUT4/GLUT1.

Viktigast är GLUT1.. GLUT4 behöver du främst om du idrottar.. de senare är de som reagerar på Insulin.

Äter man rätt lite och långsamma kolhydrater så sköter GLUT1 den mesta glukoslagringen i framförallt muskelceller.. utan Insulin.

Anmäl
2015-03-13 15:26 #7 av: dufva

Den här föreläsningen kommer inte att få pillertrillarna på gott humör Skrattar

Tänk om diabetesförbundet skulle få se Fungs föreläsningar

Det skulle nog skaka om grunden i mångas föreställningar om hur verkligheten ser ut

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.