Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 7458 ggr
Hariettan
2015-03-03 19:20

Diafragmabråck

Snälla kan någon råda mig. Jag har granulom på stämbanden som irriteras av att magsaft kommer upp genom mitt diafragmabråck och irriterar stämbanden samt att jag har ont bakom bröstbenet. Jag äter på läkarens inrådan 2 esomeprazol morgon och kväll.. Men det hjälper inte. Det verkar också som jag är känslig för ägg, te och för mycket fett. Har någon ett rås att ge om vad jag ska äta?

Annons:
ashe
2015-03-03 19:40
#1

Antar att du har problem med övre magmunnen? Eller kanske att diafragmabråcket gör magsäcken mindre? Hur som - samma råd gäller tror jag.

Du behöver förmodligen oxå något som lägger "locket på", ex gaviscon. Tas ca en halvtimme efter måltid.  Fråga på apoteket. Ta innan du skall göra något ansträngande (gym?) och innan natten. Innan du städar eller leker med barnen..

Tänk på att alltid hålla huvudet högt! Inte krypa ihop, rak rygg! Inte böja ryggen när du tar något från golvet. Böj benen. 

Inga brallor som är tajta eller åtdragen livrem. Släpp ut magen, d v s tarmarna i frihet, så kan diafragman sjunka ner och magsäcken får bättre plats.

Skaffa förhöjning till sängen, sov i rejäl lutning. Böcker duger bra tills du hittat hjälpmedelscentralen… Eller skaffa höj- och sänkbar säng.

Allt för att hålla magsyran i magsäcken och inte pressa upp den i strupen.

Mat,, min man (som har samma problem) mår inte bra av för fet mat eller för stora måltider. En macka på kvällen hjälper honom..men han äter inte lchf. Tror tyvärr att det handlar mycket om att testa för dig. Lär dig känna igen symptomen - de är ju ganska diffusa.

Kanske kan du också få tips av de som opererat magsäcken?

Hoppas du snart hittar ditt sätt att hantera detta!

Hariettan
2015-03-03 20:06
#2

Tack! Allt detta har jag prövat och provar men jag kanske äter för fort och för stora måltider😕. Vill ju gärna minska några kilo men det är kanske bättre att inrikta sig på att försöka få obehagen att lägga sig. Jag opererades för sömnapne fär 6 månader sedan och då startade det hela med stämbanden. Önskar nu att jag ska få min röst tillbaka. Jag gör det mesta rätt men kroppen vill inte. Mr En minska på socker och vete är väl ändå en start som inte kan påverka magen negativt.

ashe
2015-03-04 00:09
#3

Absolut,minska socker och vetemjöl - jättebra.😍

Kom just ihåg att min man absolut inte tål choklad i någon form, tyvärr tycker både han och jag.😕

Men gaviscon är annars bästa hjälpen. Enligt FASS:

Gaviscon bildar tillsammans med magens saltsyra en lätt och geléartad massa ovanpå maginnehållet. Denna motverkar att surt maginnehåll stöts upp.

Gaviscon används vid sura uppstötningar och halsbränna. Kan även ordineras av läkare för annan användning som refluxesofagit (inflammation i matstrupen) och hiatusinsufficiens (bråck i mellangärdet).

Den verkar inte ha några allvarliga biverkningar, förutom att de smakar urrk.

Du behöver verkligen ta all hjälp och alla hjälpmedel du kan få, att ha saltsyra i matstrupen är inte bra.

Förutom omeprazol och gaviscon är att höja huvudändan av sängen som gett största hjälpen för honom. Maten påverkar endel, men utan medicinerna och sänghöjning är han väldigt eländig.

Så han har huvudet högt, alltid, även nattetid.🙂

Upp till toppen
Annons: