Annons:
Etiketthälsa
Läst 7119 ggr
[xBex]
3/3/15, 5:55 AM

Frågor om candidaöverväxt + LCHF-nybörjare

Först och främst visste jag inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men ifall den ligger fel och passar bättre någon annanstans så kanske någon moderator kan vara snäll och flytta den? 🙂

Hur som helst - jag är nybörjare på det här med LCHF, och har väl egentligen inte kommit igång helt än. Har börjat dra ner på kolhydraterna, men är inte alls så strikt som jag borde vara och fuskar rätt ofta tyvärr - detta planerar jag dock att ändra på. Vill inte äta LCHF för att gå ner i vikt, utan vill bara göra det för att bli allmänt nyttigare (då min tidigare livsstil inte har varit den mest hälsosamma).

Saken är den att min mamma har candidaöverväxt och äter stenhård candidadiet på grund av det. Då hon pratar så mycket om det har jag börjat läsa om det själv, b.l.a. här på kolhydrater i fokus, och nu funderar jag på om jag också skulle kunna vara drabbad. Jag har gjort det klassiska spott-testet som inte visar på candida, men som jag har förstått det så är det inte helt tillförlitligt, eller?

Mina symptom som jag misstänker kan kopplas till candida är dålig andedräkt (inte hela tiden men rätt ofta), vitaktiga beläggningar på tungan (inget extremt men den känns och ser aldrig helt "ren" ut), magproblem (gaser, smärta, växelvis förstoppning/diarré), underlivsproblem (återkommande bakteriell vaginos och sköra slemhinnor - dock aldrig svampinfektion, så vitt jag vet) och hudproblem (torr hud, mild acne och utslag) . Har även en del psykiska problem, såsom ångest och koncentrationssvårigheter - skulle inte tro att det har koppling till (eventuell) candida egentligen men såg att några andra hade nämnt det, så jag nämner det också.

Alla de här symptomen skulle ju kunna ha andra förklaringar, men det som får mig att misstänka candida är främst att min kost har varit riktigt dålig under i princip hela mitt liv - den har bestått till väääldigt stor del av massa kolhydrater. Pasta, ris, potatis, vitt bröd, kakor, godis, osv… listan kan göras lång. Och det är ju just sån mat som candida älskar, göds och växer av.  Till saken hör att jag är vegetarian, och gärna äter quorn, soyaprodukter, tofu och liknande. Detta är tydligen också sån mat som göder candidasvampen 😕

På allt detta så har jag några funderingar.

1. Är det troligt att jag har Candida, trots att spottestet visade negativt?

2. Vad skulle hända om jag använde några av alla anti-candida-medel som nämns utan att faktiskt ha candida? Finns det några nackdelar/hälsorisker?

3. Går det att äta vegetariskt och samtidigt eliminera candidan, eller kommer jag bli tvungen att börja äta kött för att inte få proteinbrist? 

Det här blev en väldigt lång text, men jag skulle bli jättetacksam om någon läste igenom allt och besvarade mina frågor samt kom med egna erfarenheter! Tack på förhand🙂

Annons:
isla
3/3/15, 6:20 AM
#1

Det går att äta vegetariskt, vissa anser tom att det är mer effektivt. googla och se om du hittar något, annars kan jag länka senare idag. Du kungöra en hårmineralanalys så får du veta om du har överväxt eller inte. Kostar ca 1500:-

Gronstedt
3/3/15, 7:12 AM
#2

Alla har candida i kroppen, men alla har inte överväxt. Om du använder medel mot candida för ofta, eller utan att det egentligen behövs, bidrar du till att göra candidan, som är otroligt anpassningsbar, ännu mer resistent än den redan är. Om du inte är säker, eller inte har allvarlig överväxt, är det bättre att bara kostbehandla.

Sindri
3/3/15, 7:46 AM
#3

Jag hade mycket candida före LCHF. Har sedan jag började för sex år sedan sluppit alla jobbiga infektioner, men så fort jag äter det minsta fel smiter candidan uppför matstrupen och lägger sig på tungan och orsakar dålig andedräkt. 

För mig kan det orsakas av sådant som yoghurt, grädde, crème fraiche, för mycket frukt.

Tyvärr, veggo-substituten älskas av candidan. Vill du till varje pris undvika kött och fisk är det ägg som är kvar som proteinkälla. Du kan leta efter andra proteinrika livsmedel på Fineli http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv.

http://www.dumbbell.se kan du registrera ditt intag och se om du får tillräckligt med protein och andra näringsämen.

Se sedan till att du har en så hälsosam tarmflora som möjligt. Kanske du också har dåligt med saltsyra i magsäcken. Prova att dricka lite bikarbonat i vatten det första du gör på morgonen. Om du inte rapar ordentligt då har du brist.

På hälsokosten kan du köpa Digest som stimulerar magens saltsyraproduktion.

Ta inte medicin mot candida. För många är det helt verkningslöst och det kommer tillbaka om du äter fel.

Börja med att skrapa tungan. Ta sedan en probiotikatablett (+ ev. även Digest) innan du äter något.
Ha ett glas vatten med bikarbonat som du tar en sipp av och håller i munnen en stund då och då under dagen. Du kan spotta ut det sedan om du inte vill få i dig så mycket bikarbonat.

Det finns vissa grönsaker som motverkar candida (googla). Gör gratänger med äggstanning. Drick ägg-mjölk (finns recept på sajten) med mycket kokosfett. Börja med lite och öka efterhand om din mage inte är van vid kokosfett. Kokosfett motverkar candida.

Allt som kroppen inte mår bra av syns inte på tester. Du måste prova dig fram och lära dig vad din kropp tål och inte tål.

P.S. Surkål skall också vara bra mot candida - alla sorters kål tror jag. Har f.f.g. gjort egen surkål nu.

[xBex]
3/15/15, 3:10 AM
#4

Hej igen och tack för alla svar! Har nu ätit mejerifri lchf i lite drygt en vecka och kände redan första dagen att min mage mådde mycket bättre😃dock har den börjat krångla lite igen de senaste dagarna, så antagligen har jag ätit något jag inte tål. Gissar på lökpulver men är inte helt säker, får experimentera lite.

#1 Är arbetslös för tillfället så 1500 kr har jag varken råd eller lust att lägga på någon hårmineralanalys tyvärr. Hur tillförlitligt är det? Finns det någon annan här som har gjort det?

#2 Tack så mycket. Jag har även börjat ta multivitaminer och probiotika, men läste förut att det kan göda candidan ännu mer… stämmer detta? Känns lite jobbigt då jag trodde jag gjorde något jättebra :/

#3 Du nämnde också probiotika ser jag nu - hmm, vad ska man tro på? Tack för tipsen i alla fall! Har inte testat bikarbonatgrejen än men ska försöka komma ihåg att göra det snart.

Förresten så har jag en (kanske lite dum) fråga om kokosfett/kokosolja - kan man bli resistent mot det? Antar och hoppas att svaret är nej, men frågar ändå för säkerhets skull. Eftersom det sägs vara svamp- och bakteriedödande menar jag, precis som antibiotika. Jag har inte märkt någon skillnad när jag ätit det, men igår kväll testade jag att använda det där nere och blev smått chockad idag - den dåliga lukten är helt borta och det luktar istället precis som Flagyl! :o

Vill inte ta ut glädjen i förskott men om jag kunde använda kokosolja istället för antibiotika och få samma effekt (och dessutom ingen resistans) vore det verkligen jättehärligt! Blir intressant att se vad som händer..

Sindri
3/15/15, 8:18 AM
#5

Hårmineralanalys är jag tveksam till. Jag tror på att äta rätt och att känna vad man mår bra på. OBS! De klipper av håret ända in till roten!

Kokosolja kan man inte bli "resistent" mot. Det är ju en helt naturlig produkt som inte kämpar emot något i kroppen. Var bara lycklig att det hjälper. Dock skall man ju aldrig överdriva något som att tänka; kokosolja är bra - ju mer desto bättre. Kroppen säger ifrån. När man börjar äta det brukar det vara bäst att börja med mindre dos och sedan öka.

Att probiotika skulle göda candidan har jag aldrig läst. Däremot så innehåller ju en del kosttillskott tyvärr s.k. hjälpämnen som inte alltid är de bästa. Man får kolla sånt också. Jag undviker t ex alltid majsstärkelse.

Gronstedt
3/15/15, 1:32 PM
#6

#4: Candida kan bli resistent mot det mesta, såvitt jag vet även mot kokosolja.

Angående probiotika och prebiotika, så beror det nog på vilken sort man använder, om den göder candidan eller inte. För min del fungerar det bäst med prebiotika av typ scFOS (kortkedjga frukto-oligosakarider (eller var nu bindestrecken ska sitta 😛). Det antas göda den goda tarmflora man har, i stället för att tillsätta nya, mer eller mindre levande bakterier som dels inte är vana vid just din tarmmiljö och dels i ganska liten utsträckning tar sig förbi magsäcken dit där de antas göra nytta.

Annons:
Zepp
3/15/15, 3:22 PM
#7

De lär alldrig bli imun mot monolaurin.. iomed att den löser upp cellmembranet på candidan!

Kaprylsyran skapar en sur miljö i tarmen vilken Candidan ogillar!

Probiotika kan göda lite vad som helst, både nyttiga och dåliga kusar i tarmen!

Bäst är den som gynnar laktobacillus, dvs dina små mjölksyravänner i tarmen.

De skapar den sura miljö som candidan inte trivs i.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: