Annons:
Etiketthälsa
Läst 7119 ggr
[xBex]
3/3/15, 5:55 AM

Frågor om candidaöverväxt + LCHF-nybörjare

Först och främst visste jag inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men ifall den ligger fel och passar bättre någon annanstans så kanske någon moderator kan vara snäll och flytta den? 🙂

Hur som helst - jag är nybörjare på det här med LCHF, och har väl egentligen inte kommit igång helt än. Har börjat dra ner på kolhydraterna, men är inte alls så strikt som jag borde vara och fuskar rätt ofta tyvärr - detta planerar jag dock att ändra på. Vill inte äta LCHF för att gå ner i vikt, utan vill bara göra det för att bli allmänt nyttigare (då min tidigare livsstil inte har varit den mest hälsosamma).

Saken är den att min mamma har candidaöverväxt och äter stenhård candidadiet på grund av det. Då hon pratar så mycket om det har jag börjat läsa om det själv, b.l.a. här på kolhydrater i fokus, och nu funderar jag på om jag också skulle kunna vara drabbad. Jag har gjort det klassiska spott-testet som inte visar på candida, men som jag har förstått det så är det inte helt tillförlitligt, eller?

Mina symptom som jag misstänker kan kopplas till candida är dålig andedräkt (inte hela tiden men rätt ofta), vitaktiga beläggningar på tungan (inget extremt men den känns och ser aldrig helt "ren" ut), magproblem (gaser, smärta, växelvis förstoppning/diarré), underlivsproblem (återkommande bakteriell vaginos och sköra slemhinnor - dock aldrig svampinfektion, så vitt jag vet) och hudproblem (torr hud, mild acne och utslag) . Har även en del psykiska problem, såsom ångest och koncentrationssvårigheter - skulle inte tro att det har koppling till (eventuell) candida egentligen men såg att några andra hade nämnt det, så jag nämner det också.