Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 4086 ggr
Inkanyezi
2015-02-23 16:30

Nostalgitripp

Jag åt lunch på en korvmoj idag, något som jag gör kanske en gång om året, men just den här är speciell, och jag besöker den inte så ofta. Jag tror att det var Sven Ideberg som uppfann tunnbrödsrullen i korvkiosksammanhang. På den tiden när han drev den lilla grillen med det goda oset på Vasaplatsen på Lidingö hittade han på att servera en väldigt god rulle med krossad potatis, rostbiff och hans egenkomponerade steppsallad. De lärde tvista om det är stäpp- eller stepp-.

Så jag brukar någon gång söka mig dit för att få en sån där gourmetrulle. Den var god den här gången också, men nostalgin räckte inte riktigt ända fram. Den var bättre förr. Man kan inte direkt kalla anrättningen LCHF, då den innehåller flera potatisar och också ett tunnbröd, men det är inte så otroligt långt ifrån. Kanske den stämmer bättre med tallriksmodellen, men just att man använder vanlig kokt potatis som krossas var hallmärket på Svens rullar. Just det kände jag inte igen helt och hållet. Kanske berodde det på en mer mjölig potatissort, men Sven tryckte alltid bara till den så att det blev några stora bitar.

Det var kanske tio år sedan jag senast tog en sån där rulle, och innan dess ungefär lika många år till. Korvmacken har förlorat lite av sin charm från förr. Den är visserligen ren och snygg, och jag kan inte säga att det var något direkt fel på rullen, kanske är det bara att jag saknar Sven? Och raggarbilarna och den gnällige greven som inte tålde oset.

Annons:
goliath
2015-02-25 15:48
#1

Jag kommer ihåg de röda korvarna man kunde köpa i Lund hos "pølsemannen" för längesen.. Innan de blev blev olagliga pga färgmedlet tror jag..

hemul
2015-02-25 16:32
#2

Varmkorv VAR gott en gång. En enkel kokt med bröd, lite snap och ketchup på Knuttes korvkiosk i Västerås var en höjdare. 😃

LinaLj
2015-02-25 17:12
#3

Min farmor brukade koka mos till den lokala korvmojen för att dryga ut hushållskassan när pappa var liten (40-50-talet). Hon kokade i sin skinkgryta och bar ner strax innan de öppnade. Nu för tiden serveras det pulvermos i samma moj *rys*.

Margareta
2015-02-25 19:33
#4

De har ju FLYTTAT hela Prestogrillen och inte har de nuvarande rullarna så himla mkt gemensamt med den traditionella Sven gjorde. Jag testade en Gourmetrulle för något år sen, men konstaterade snabbt att smaken ändrats. Jämfört med dåtidens korv med mos var den fantastisk, men idag uppskattar jag inte "E-nummerkänslann" i munnen efteråt. Hälsar en infödd Lidingöbo :-) kul ändå att du skrev om det för visst är det nostalgi?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Inkanyezi
2015-02-25 19:44
#5

Jo, den är flyttad inte minder än två gånger. Första flytten var till ungefär där taxihållplatsen var vid Vasaplatsen, och när nya centrum byggdes flyttades den ner till Drottvägen, där det byggdes en ny fin moj med stor uteplats och sittplats inne också.

Och grabbarna använder faktiskt potatis som de mosar, men det blir inte som Svens rulle. Salladen hade inga groddar, och de använder allkrydda - bläh. Jag orkade inte bråka om den detaljen.

Men jag tror att Sven var rätt noga med råvarorna. Han öppnade också nere i Kungshallen vid Hötorget under den sista tiden, och det gick att få gourmetrullen där också.

Alldeles nöjd blev jag inte; den enda korvmack som håller stilen är den nere vid Appolonia, hörnan vid gamla posthuset på Nybrogatan.

Upp till toppen
Annons: