Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

LCHF i 4 veckor och har ej gått ned i vikt???

2015-02-23 13:21 #0 av: kozz63

Hej

Jag är 52 år och började med LCHF efter en detox på juicer i 3 dagar för att "boosta" igång min övervikt. 1 veckan tappade jag 4 kg och minskade 8 cm runt midjan. Nu har jag levt i 3 veckor enligt LCHF strikt och försökt hålla mig till max 20 g kolhydrater/dag. Då har jag gått upp 1.5 kg!!!  Har lästa massor och kan ej hitta vad jag gör för fel. Visst det har gått 4 veckor-kanske för lite tid?? Men jag måste ned i vikt och få koll på högt kolestrol och blodfetter, övervikt, levervärden som är dåliga mm. Hoppas det finns någon här som kan ge mig bra råd eller upplevt samma sak.

Anmäl
2015-02-23 16:08 #1 av: jiim

Lchf är viktnormaliserande och innebär därför inte viktnedgång per automatik. Kanske väger din kropp vad den vill väga?
Jag har hållt på ett år och väger precis lika mycket som när Jag började, vilket jag är nöjd med.
Dina första fyra kilo kan nog förklaras med att första veckan tappar man en hel del vätska, vilket man binder igen om du bygger upp ett glykogenlager.
Är man normalviktig och ska gå ned så krävs förmodligen ett underskott. Kroppen är smart :)

Vad väger du? Hur lång är du? Hur ser en normal matdag ut?

Anmäl
2015-02-23 17:14 #2 av: kozz63

Jag är överviktig  87 kg och 170 cm. Matdag är ex: omelett på 2 ägg med bacon eller annan protein källa till frukost, lunch oftast gårdagens middag ,nåt enkelt till mellis som en ostskiva eller kokt ägg el.dyl. Middag består oftast av en protein källa (kött,fisk) grönsaker en enkel sås. Jag använder inte så mycket ost i maten eller grädde el.dyl. Då jag vill hålla mig till c.a 20 g kolhydrater om dagen. Börjar tappa hoppet om att LCHF är nåt för mig.....

Anmäl
2015-02-23 18:53 #3 av: jiim

4veckor är relativt kort tid för att bli bekväm med den nya typen av mättnadskänslan. Det finns risk att det överäts och då står det still.
Många nya försöker känna mättnaden i hur full magen är och inte i huvudet. Äter man fett till magen är full så blir det ganska mycket energi. Grejen med lchf är att man blir mätt på mycket mindre mängd mat och på mindre energi.
Hormoner kan också spöka. Att du kanske är stressad eller sover dåligt osv.
Hade jag varit du så hade jag registrerat en vecka eller några dagar i ett kostverktyg, för att se hur du ligger till. Här på forumet får du garanterat mycket hjälp av folk.

Anmäl
2015-02-23 19:11 #4 av: hemul

Ta och kolla hur mycket du äter också. Lägg in all mat i något program för kostregistrering några dagar och se var det hamnar. Och gör det innan du börjar trixa och utesluta allt mer tills du sitter där med bara en balja fettkaffe.

Enligt Andreas Eenfeldt funkar LCHF därför att "man automatiskt äter mindre". Att alla inte gör det ignoreras. Går det inte per automatik får man ta kontrollen själv. Trist, jag vet. Men sånt är livet.

Anmäl
2015-02-24 07:51 #5 av: Layza

När kroppen vant sig vid det nya sättet att äta och känner sig trygg med det, så kommer det att hända saker. Oro kan hämma viktnedgång. Tänk positivt om den mat du äter, tänk glatt på vad du får äta och inte på vad du inte får. Om du inte går ner i vikt så snabbt som du vill kan du i alla fall känna dig glad över att maten du äter är hälsosam och minskar risk för sjukdom. När du handlar, så läs det finstilta. Det finns många dolda socker och mjölfällor.

När du är bekväm med lchf kan du börja med periodisk fasta. Det finns mycket att läsa om det på nätet. Förutom att det boostar viktnedgång är det väldigt bra för kroppen att under minst sexton timmar slippa jobba med att bryta ned mat. Jag har ätit lchf i närmare sju år. Jag hamnade till slut på en viktnivå där jag stannande och inget hände på några år. Jag tyckte i mina egna ögon att jag ville gå ner mer även om jag inte längre kunde kallas överviktig. Då började jag med att skippa frukosten, åt bara lunch och middag och gick ner ett par kilo med det förutom att det kändes så skönt för kroppen att få vila från mat i sexton timmar. Jag blev mycket piggare av att inte äta frukost och kände mig glad och lätt till sinnes. Men stannade ånyo på en viktplatå om än lägre än före 8:16.

Sedan i våras har jag lagt till 5:2. Två dagar i veckan äter jag lite mat. Jag har aldrig gillat att räkna kalorier, så det gör jag inte. Måndag och onsdag äter jag mindre portioner än de andra dagarna. Två ägg, champinjoner och grön sallad till lunch som exempel och på kvällen fisk/kyckling och grönsaker utan grädd- eller creme fraishesås! Jag försöker ta enbart en  portion, men om lusten att ta mer kommer, tar jag mer av de gröna grönsakerna och inget mer protein.  På detta sätt att  har sedan i våras gått ner sju kilo.

Jag tror inte jag hade klarat vare sig 8:16 eller 5:2 utan lchf. Lchf gör att jag håller mig lugn och stabil och inte blir lika hungrig, men det har varit en process, en resa och en utveckling. Jag är över 60 och jag är fortfarande 8 kg över min ungdomsvikt då jag var väldigt smal fast jag åt mackor och godis. Jag känner mig nöjd och glad och stark och tackar Annika Dahlqvist, Sten Sture Skaldeman, Lars Erik Litsfeldt m.fl för den inspiration de gav mig att en gång börja med lchf!!

Anmäl
2015-02-24 15:31 #6 av: LaRose

Tack för att du berättar din historia, Layza! Den ger mig precis den inspiration jag behöver just nu!

Anmäl
2015-02-24 17:10 #7 av: spirit

#0 Dricker du fortfarande juicer?

Anmäl
2015-02-24 17:14 #8 av: Halvdansken

Man eller kvinna? Klimakteriet är nämligen en bitch om man försöker gå ner i vikt. Jag vet....  

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-02-25 08:25 #9 av: Layza

#6 Lycklig att jag kunde inspirera LaRose, kram

Anmäl
2015-02-28 12:52 #10 av: LUAL

Jag har kört LCHF sedan nov. 2011 och har lyckats sedan dess gått upp i vikt. (>10 kg). Dock har jag under resans gång lärt mig en hel del om mina matvanor, bland annat att jag har svårt med mättnadskänslor eftersom jag är en "känsloätare".
Nu den senaste veckan har jag börjat gå ner och det är för att jag följer ett speciellt program som Matdagboken kör - Kickstart LCHF. Jag följer menyerna som finns och väger upp min mat, just för att ha koll på hur mycket jag äter. Inget sug och inget småätande. Vi får se efter programmets slut om ytterligare 3 veckor om det här är något som fungerar för en som har haft svårt att gå ner. (Jag är kvinna 51 år).

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.