Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5156 ggr
Daybreak
2/17/15, 9:31 PM

Mildas smaksatta Creme Fraiche okej för LCHF?

Har googlat runt som en galning för att få höra en andra åsikt på detta, men inte hittat något direkt på ämnet. Var i affären igår och kollade runt, hade smakat en smaksatt creme fraiche i helgen (när jag fuskat lite) som var god, så ville kolla hur "illa" den var egentligen. Till min stora förvåning var det både mindre kolhydrater och mindre sockerarter i denna än den vanliga/naturella creme fraichen jag brukar köpa, och det ser inte ut att vara en massa onödiga tillsatser och sådär. Konstigt, då jag alltid hört att man ska hålla sig borta från smaksatt creme fraiche som pesten när man går LCHF. Ifall någon mer erfaren hade kunnat flika in med sin kunskap ifall denna verkligen är så bra som den ser ut, eller ifall jag ska hålla mig till den vanliga/naturella? Försöker för övrigt köra rätt strikt LCHF!

Här är en länk till de som vill kolla näringsvärden/ingredienser osv;

http://www.milda.se/produkter/milda-cuisine-karl-johansvamp/

Annons:
Zepp
2/18/15, 12:04 AM
#1

Eh.. ja de har gjort den på lågfettgrädde 13% , dvs mest vatten!

Inget direkt olämpligt att äta, fast vatten ur kranen är billigare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2/18/15, 12:05 AM
#2

Men varför köpa (och betala) för nåt som heter nåt med Karl Johan men som knappt innehåller något av det "Karl Johansvamp 0,7%".  Måste vara billigare att köpa lite torkad Karl Johan och laga en gräddsås.

Innehåller också stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, karragen). Varför? Jo, för att den bara innehåller 13% fett. Inte så bra för en som vill köra strikt. 

Vanlig grädde har 40% och Crème Fraiche 34% fett.

Jo, jag skulle sky den som pesten och jag är ändå inte så jättestrikt.

papa-bear
2/18/15, 4:53 PM
#3

på de flesta ställen jag handlar är det svårt att få tag på karragenfri grädde, den som står längst i hyllan är sådant där som är utblandat med den där röda algen.

Sindri
2/18/15, 5:40 PM
#4

Kräv! Du är kund - kunden har alltid rätt. Min Coop tog hem EKO-grädde i 1-litersförpackning när jag bad om det. den verkar sälja bra, dessutom.

Ary
2/19/15, 12:49 AM
#5

Bra tråd. Jag har inte tänkt på att de smaksatta var utblandade, köper dem sällan. Synd då de faktiskt smakar rätt gott…

Upp till toppen
Annons: