Annons:
Etikettövrigt
Läst 4051 ggr
bellisan
2/17/15, 3:45 AM

kokosolja/kokosfett

Har läst mycket om kokosolja och det verkar vara super bra för allt nästan men så läste jag oxå det här från en sida: Finns det då inget som är negativt med kokosolja? Jo, faktiskt. Enligt den här studien från Chalmers är kokosfett ett bra livsmedel om du äter lågkolhydratkost. Hos personer som äter en kolhydratrik kost kan kokosfettet däremot bidra till att öka kroppens insulinresistens. Det i sin tur leder till en ökad risk att drabbas av typ 2-diabetes. Kokosfett är alltså ett dåligt alternativ att äta ofta i kombination med kolhydrater. Det gäller särskilt snabba kolhydrater, till exempel socker. Så om jag äter kolhydrater som jag brukar göra, som i pizza, hamburgare, pasta osv så är det inte bra att äta kokosolja/kokosfett? Eller har jag tolkat det helt fel?

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
Annons:
Layza
2/17/15, 8:50 AM
#1

Som jag förstår det är kombinationen snabba kolhydrater och fett aldrig bra även om fettet i sig är ett bra fett.

jiim
2/17/15, 11:07 AM
#2

Fast endast snabba kolhydrater är ännu värre…. eftersom fett är en essentiell makronutrient.

hemul
2/17/15, 12:03 PM
#3

Vilken studie från Chalmers? Har du någon länk?

Zepp
2/17/15, 5:27 PM
#5

Näe det är ingen risk att du drabbas av diabetes!

Ju mer fett du äter, ju mer insulinresistenta blir dina muskelceller, det är så det skall vara och handlar om bränslepartionering samt att säkra hjärnans behov av glukos.. som det blir brist på i stigande grad allt efter som du minskar på kolhydraterna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: