Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Övrigt

kokosolja/kokosfett

2015-02-17 03:45 #0 av: bellisan

Har läst mycket om kokosolja och det verkar vara super bra för allt nästan men så läste jag oxå det här från en sida:

Finns det då inget som är negativt med kokosolja? Jo, faktiskt. Enligt den här studien från Chalmers är kokosfett ett bra livsmedel om du äter lågkolhydratkost. Hos personer som äter en kolhydratrik kost kan kokosfettet däremot bidra till att öka kroppens insulinresistens. Det i sin tur leder till en ökad risk att drabbas av typ 2-diabetes. Kokosfett är alltså ett dåligt alternativ att äta ofta i kombination med kolhydrater. Det gäller särskilt snabba kolhydrater, till exempel socker.

Så om jag äter kolhydrater som jag brukar göra, som i pizza, hamburgare, pasta osv så är det inte bra att äta kokosolja/kokosfett? Eller har jag tolkat det helt fel?

Anmäl
2015-02-17 08:50 #1 av: Layza

Som jag förstår det är kombinationen snabba kolhydrater och fett aldrig bra även om fettet i sig är ett bra fett.

Anmäl
2015-02-17 11:07 #2 av: jiim

Fast endast snabba kolhydrater är ännu värre.... eftersom fett är en essentiell makronutrient.

Anmäl
2015-02-17 12:03 #3 av: hemul

Vilken studie från Chalmers? Har du någon länk?

Anmäl
2015-02-17 15:06 #4 av: Minska kolhydrater

Här kommer några länkar: 

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_165814.pdf

http://www.systerkarin.se/blog/kokos-fett/

Anmäl
2015-02-17 17:27 #5 av: Zepp

Näe det är ingen risk att du drabbas av diabetes!

Ju mer fett du äter, ju mer insulinresistenta blir dina muskelceller, det är så det skall vara och handlar om bränslepartionering samt att säkra hjärnans behov av glukos.. som det blir brist på i stigande grad allt efter som du minskar på kolhydraterna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.