Annons:
Etiketthälsa
Läst 6972 ggr
Sindri
2015-02-16 21:45

Kroppens husdjur - se i SVTPlay!

Något av det mest spännande jag har sett! Avsnitt 4 och 5 handlar om vår inre värld.
http://www.svtplay.se/video/2664489/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-avsnitt-4
Allt var inte helt nytt för mig, men oj så spännande och utförligt om alla mikrober, parasiter etc som vi behöver för att hålla oss friska.
Är det här svaret på varför vissa kan äta hur mycket som helst och hålla sig smala, medan andra inte ens kan snegla på en bulle?
Varför får vissa allergier? Vissa magsjuka och andra inte fast man lever nära ihop?
Hade gärna sett en lite längre studiointervju med Agnes Wold och Elisabeth Norin. Agnes Wold hade förresten ett Vinter i P1 30 december där hon gjorde rent hus med vår städmani och bacillskräck!
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/479149?programid=2071

Nu till nästa fråga; hur får vi en hälsosam bakterieflora utan att behöva transplantera bajs?
Mera surkål? Tror min är precis klar!

Annons:
Layza
2015-02-17 08:57
#1

Precis just idag ska jag inleda en tre månaders tarmreningskur enligt Robert Gray och den lär ska bygga upp en störd bakterieflora som man fått till följd av felaktig kost eller penicillinkurer. Googla på Robert Gray som är en expert inom området. Det ska bli spännande att se vad som händer. Jag äter aldrig penicillin  och alltid enligt lchf men tarmfloran kan ändå vara störd av olika orsaker. Det är otroligt intressant!!

subcalva
2015-02-17 18:42
#2

Nja jag är skeptisk till tarmreningskurer. Vad är det som säger att "rätt" bakterier rensas ut? Dessutom så ändras vår tarmflora ständigt efter varje måltid beroende på hur den är sammansatt.

Zepp
2015-02-17 22:45
#3

Cirka 50-60 % av feces är döda tarmbakterier så de byts ut på daglig basis!

Det man kan göra är att odla/gynna de goda, dem man vill ha kvar.. och det gör man genom att äta riktig mat!

Varje avsteg från att äta riktig mat är en tarmrensning.. inte undra på att sjukdommar grasserar!😕

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

OlgaMaria
2015-02-18 11:28
#4

Jag har läst någonstans att den bakterieflora som byggs upp under det första levnadsåret blir något slags utgångsläge för kroppen och att den senare under livet håller sig till det. Förändras floran under en tid så strävar kroppen ändå tillbaka till utgångsläget sen. Det är i alla fall så att under den första tiden så suger kroppen åt sig mycket olika bakterier, medan senare i livet är kroppen inte lika tillgänglig för något "nytt" eller avvikande. Mycket bakterier kommer bebisen till del genom en vaginal förlossning, amning och närkontakt med mamman. (Förr puréade man maten till barnen genom att först tugga den själv). Jag hörde också att i indianstammar förr i tiden så lät man bebisarna få amma från alla ammande kvinnor. Tänkte att det måste ju verkligen ha gett bebisen massvis med bra underlag för sitt immunförsvar. Öht var det väl vanligare förr att bebisar ammade från fler kvinnor, när det inte fanns någon mjölkersättning. Hade en mamma ett kasst immunförsvar så kanske det kunde hjälpas upp från andra ammor.

Så det känns ju som en befolkningsfråga och en generationsfråga. Vi behöver leva hälsosamt som befolkning för att våra barn ska få goda förutsättningar. Själv är jag till viss del en liten bricka i spelet och kan inte påverka det allt för mycket för min egen del.

Har i alla fall blivit mer motståndskraftig mot magsjukor sen jag börjat äta probiotika. :)

Stress är nog också en faktor som påverkar tarmfloran mycket.

Min son (nu 2,5) hade mycket problem med magen när han var liten. Han tålde inte komjölk, hade ofta grönt bajs och var antingen hård eller lös. Gav honom probiotika från fyra månaders ålder och det gjorde på en gång att han fick rätt färg på bajset och han slutade vara hård eller lös. Vid ett års ålder tålde han komjölk utan problem. Numera ger jag probiotika till honom vid behov (magsjuka, förkylning, dålig aptit) och det hjälper honom fort. 

Storasyster har alltid varit hård i magen och hon är hyperkänslig mot vete. Båda barnen är födda med kejsarsnitt och jag hade nog inte så bra tarmflora att dela med mig av från början… :-/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sindri
2015-02-18 12:49
#5

#4 av: TheresiaW  Tar du probiotika som tabletter eller mat? Jag köpte några i USA förra året, men är osäker på hur bra de är. Tar såna ibland, men skulle vilja klara mig med bara mat. Äter just av min första sats surkål och hoppas det skall ge positiv effekt.
Men tabletter är ju perfekt på resa t ex, då vill man inte släpa med sig en stor glasburk… 😃

OlgaMaria
2015-02-18 14:14
#6

#5 Syftar på tabletter… men försöker få in det i kosten också. Till sonen har jag gett probiotikadroppar (sempers magdroppar). Alla sorters rå lök är bra källa till probiotika.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Annamaja27]
2015-02-18 15:13
#7

Jag har lyssnat på http://healthygutsummit.com/

Det är fortfarande kort tid kvar att lyssna på de mest önskade föreläsarna. Mycket prat om att läka tarmar samt få "rätt" bakterieflora för hälsa och viktnedgång.

Sindri
2015-02-18 15:25
#8

Det var t.o.m 16 februari - tyvärr!

[Annamaja27]
2015-02-18 16:02
#9

Njae…det är ngr timmar kvar. Men man kanske var tvungen att registrera sig innan den 16:e.

Kanske är värt att kolla och se.

Sindri
2015-02-18 16:36
#10

Nej, jag har registrerat mig, men det hände ingenting. inte fått ngt mail heller. Så det är nog kört.

Det står att den är online 9 -16 februari.

Upp till toppen
Annons: