Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är beroende

Chokladberoende hjälp!

2015-02-12 21:57 #0 av: Sweetieswe

Någon mer än jag som äter på tok för mycket choklad och vill hjälpas åt att bli av med sötsuget?? Jag söker mailvänner då jag inte fixar detta själv, är förhoppningsvis lättare om man har någon som går igenom samma sak och man kan peppa varandra :) sweetieswe@hotmail.com

Anmäl
2015-02-12 23:40 #1 av: Hungerflickan

Jag har blivit gravt beroende av den vita chokladen med nougat i från deBron. Ioförsig sockerfri men äter den varje dag nu och det håller varken för studentekonomin eller sötsuget. Äter en del sockerfri lakrits också från samma märke. Nej, nu ska det bli ordning!

Anmäl
2015-02-13 07:42 #2 av: Effie

Bara ett tips: jag har läst att chokladsug (för mig är det inte samma som sötsug)  är ett av symptomen vid magnesiumbrist. Och jag tror att det funkar på mig, med magnesiumtillskott och även bra salt. (jag är periodare, och har lätt att glömma tillskott, så jag kan inte säga säkert).

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2015-02-13 08:38 #3 av: Sweetieswe

Ja chokladsug och sötsug kan nog vara två olika saker. Tror inte att jag har någon brist men är väldigt försiktig med salt. Hur mycket salt äter ni och vad menas med bra salt? Tacksam för fler tips!

Anmäl
2015-02-13 08:57 #4 av: Effie

Jag försöker hitta havssalt som inte är för raffinerat, jag vill ju att det ska finnas mer mineraler än natrium i det. Magnesiumbrist lär vara vanlig (inte enligt wikipedia, men enligt andra sidor på nätet; jag kan inte bedöma om det är sant). Jag tycker det hjälper; jag tar magnesiumcitrat tror jag det är (det finns olika sorter, som tydligen tas upp olika bra av kroppen).

Anmäl
2015-02-13 11:11 #5 av: CasaRamon

Om jag köper hem choklad så blir jag sugen och äter den.  Alltså köper jag det inte.

Anmäl
2015-02-13 13:00 #6 av: Effie

Och i mitt fall är det så att om jag köper hem choklad och inte är sugen, så blir den liggande i kylen, i många veckor. Men är jag sugen, så köper jag och äter. Jag har inte den karaktären, eller vad det är, att jag kan låta bli. Kan inte koncentrera mig  på något annat än chokladsuget.

Jag tror man måste fundera igenom hur man fungerar. Är det så enkelt så att det hjälper att låta bli att köpa hem, så får man väl göra så. Eller om det hjälper att äta något annat, bättre.

Anmäl
2015-02-13 13:38 #7 av: Sweetieswe

Att inte köpa hem hjälper inte tyvärr. Det är som ett beroende, går inte att ersätta med annat. Suget är oerhört starkt även om man inte äter. Hur tar man sig ur detta?!?

Anmäl
2015-02-13 13:52 #8 av: KunskapÄrMakt

Håller med #6. Alla kan inte stå emot och bara "låta bli att köpa hem". Det knepet skulle nog TS kommit på själv ändå.

Anmäl
2015-02-13 13:59 #9 av: jiim

Är jag chokladsugen så gör jag egen choklad. Blandar bara smör och/eller kakaofett med kakaopulver.

Fast vet inte om det är själva chokladsmaken eller sockret i chokladen du är sugen på?

Anmäl
2015-02-13 21:16 #10 av: Sweetieswe

Har aldrig funderat över det förut men det är nog chokladsmaken som jag bara måste ha! Gör också eget chokladgodis av dadlar, hasselnötter, havregryn, kakao, vanilj, kanel såå gott! det är inget socker i dessa men havregryn=kolhydrater=socker?? Är dessa lika illa som vanligt godis??

Anmäl
2015-02-13 21:29 #11 av: jiim

Både havregryn och dadlar är socker. I stort sätt lika illa i sockermängd som konventionella chokladbollar. Tyvärr.
skippa dadlarna och ha kokosflingor istället för havre, så får du sockerfria :)

Smaken blir en väldigt genuin smak av kakao

Anmäl
2015-02-13 21:40 #12 av: Sweetieswe

Tack för tipset!

Anmäl
2015-02-13 21:55 #13 av: Sweetieswe

Men ni som kan mycket om socker... är alla former av socker lika illa? Borde inte dadlar vara mkt bättre än strösocker? jag äter inte lchf men oroar mig såklart för mitt blodsocker...

Anmäl
2015-02-13 22:13 #14 av: jiim

#13 sockret i dadlar innehåller ju ungefär en tredjedel fruktos (kan leda till fettlever), som förmodligen är den skadligaste sockerarten. dock har den ingen större på påverkan på blodsockret.

i övrigt är dadlar ganska vitaminfattigt.

Det känns ju fräschare att äta söta dadlar än raffinerat strösocker.

Anmäl
2015-02-14 04:55 #15 av: hemul

Enligt Robert "fructose" Lustig så är ju inte frukt i sin naturliga form ett problem.

Anmäl
2015-02-14 08:05 #16 av: Kizzyou

Bara jag ser rubriken till tråden vill jag rusa iväg och köpa ett par 200 grams chokladkakor. Hu! Förstår ditt sug allför väl : /

Anmäl
2015-02-14 19:51 #17 av: Sweetieswe

Några tips på hur man tar sig igenom kvällarna #16 Kizzyou?

Anmäl
2015-02-15 10:16 #18 av: Kizzyou

Jag vill inte leva ett liv utan att få känna chokladsmaken.....den är ju nästan helande för själen på nåt vis....men jag gör alternativ till varm choklad när jag är noga att vara utan själva sockret men behöver chokladsmak.

Ica eco kakao
Steviapulver (beställer från RawFoodShop)
Laktosfri mjölk

Värmer mjölken och har i kakao och lite stevia och vispar ihop : )))))

Anmäl
2015-02-15 22:36 #19 av: Sweetieswe

Låter gott!!!

Anmäl
2015-02-17 13:59 #20 av: Kizzyou

Det är mums : )) .....varmt, chokladigt och sött......

Anmäl
2015-02-17 15:29 #21 av: jiim

Kan tipsa om att man med fördel kan använda grädde istället för mjölk :) det är mindre socker i grädde och mycket godare :D

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.