Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8793 ggr
Figko
2015-02-11 22:57

Intressant artikel ang. Gluten!

Visste du att:

Gluten är tusen gånger värre än kolhydrater.

Gluten ombildas till glutenexorfin och gliadorfin och fungerar som morfin i kroppen. Bra sätt att underhålla överätning, hetsätning och sockerberoende.

Gluten skadar tarmen. Alla får inte kännbara problem men alla får ett sämre näringsupptag. Speciellt på de så viktiga mineralerna.

Gluten påverkar våra motoriska enheter. Speciellt signalerna till transversus. Magmuskeln som kallas "Gjördeln" eller "core", den som står för bålstabilitet. Det gör att det är stor ökad risk för ryggont såsom ryggskott om du äter gluten. (Det är därför många blir av med ryggproblemen när de börjar med LCHF. För LCHF är naturligt glutenfritt)

Gluten påverkar vår hjärna och efter 30-40 års användande bli du trött, hängig, håglös och i vissa fall deprimerad. Även irriterad och humörsvajjande. Troligtvis på grund av en låggradig dos morfin. Känns som pågående PMS. Förvärrar också PMS för de flesta.

Gluten är kopplad till autoimmuna sjukdomar.

Och gluten tillsammans med kasein (alltså mjölk och macka) är kopplat till diabetes typ 1, autism och schizofreni.

Så alla dessa skräpprodukter som dyker upp nu som lågkolhydrat med gluten är riktiga värstingar. Gå inte på den marknadsföringen. Allt som står i reklam är inte sant Smiley wink

Charlotte Erlandsson-Albertsson (Sverige) , Karl Reichelt M.D (Norge) och Paul Shattock, Honorary Director of the Autism Research Unit (ARU), University of Sunderland (UK)

Annons:
[EvelinaL]
2015-02-11 23:01
#1

Hur har de kommit fram till att det kan kopplas till autism och schizofreni? Hälsorisker kan jag förstå speciellt ifall man kollar på hur gluten påverkar folk med glutenintollerans men jag fattar inte hur det kan kopplas till hjärnan och psykiska sjukdommar.

VildaVittra
2015-02-11 23:15
#2

Har du någon källa på hur C29H37N5Ox blir  C17H19NO3?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Inkanyezi
2015-02-11 23:48
#3

#0 Om det nu är så att du har plockat i stort sett hela inlägget någonstans på nätet, vore det då inte klädsamt att länka till källan?

Kom det härifrån?
https://www.facebook.com/AnnahallensAB/posts/846627105382871

Eller har du hämtat det någon annanstans?

Figko
2015-02-12 06:54
#4

# 3 Vilken otrevlig stil du har!!!! Det står ju namnen under så jag förutsätter att de är inblandade i/utfört studien.

Inkanyezi
2015-02-12 07:58
#5

#4 Du har inte angivit någon studie i #0, och det finns ingenting som visar att de namngivna personerna på något sätt skulle vara inblandade i spridningen av uppgifterna i inlägget.

Jag skulle hellre se att du svarar på min fråga: Varifrån har du fått uppgifterna om gluten? Vilken är din källa?

VildaVittra
2015-02-12 08:54
#6

#4 Charlotte Erlandsson-Albertsson har skrivit 20 vetenskapliga publikationer, hur ska vi veta vilken det är? Den här kanske?

Högfettdieter är inte harmlösa– allvarliga hälsorisker har kartlagts

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Inkanyezi
2015-02-12 09:25
#7

#6 Den där artikeln är inte en vetenskaplig publikation, utan ett debattinlägg i Läkartidningen: http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=17565

Där finns en referenslista för omnämnda fenomen.

I artikeln finns ett flertal ostyrkta påståenden, och professor Erlansson-Albertsson mörkar också sitt jäv, vilket består i att hon har startat ett företag som har patenterat en metod att dra ut thylakoider ur spenat, för att göra piller som dämpar aptiten, och att licens på metoden har sålts till en pillertrillare.

Det handlar alltså om en sorts reklam. Och såvitt jag kan se har artikeln inte något samband med det som anförs i #0. Gluten är inte omnämnt i inlägget från Läkartidningen.

VildaVittra
2015-02-12 09:31
#8

#7 Du missade ironin.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Inkanyezi
2015-02-12 09:32
#9

#8 Grovt!

Figko
2015-02-13 14:04
#10

#9 Du verkar ha noll humor! Överskriften står som : intressant artikel INTE att det är en vetenskaplig studie!!!! Who cares, jag tyckte den va intressant iaf ;)

KunskapÄrMakt
2015-02-13 15:34
#11

#10: Vad har humor med saken att göra? Jag måste säga att jag i sådana fall också missade det roliga med ditt inlägg.

Inkanyezi
2015-02-13 18:29
#12

Figko, om du följer tråden, så ser du att varken min kommentar eller VildaVittras rör den "artikel" som du tror dig ha postat som inledning här, utan en helt annan artikel, omnämnd i #6 och #7.

Vad humor skulle ha med det hela att göra vet jag inte. Jag tycker mest att det är ganska sorgligt, dels postningen på bloggen, men också trådstarten här. Jag tror mig ha ett visst sinne för humor, men jag ser inte något humoristiskt i ursprungsinlägget, däremot i VildaVittras ironi, som jag missade - grovt.

Inkanyezi
2015-02-13 20:09
#13

Figko, jag skulle gärna se att du förklarar lite bättre vad det är du avser som humor i det postade inlägget #0. Om det är Anna Hallén som har skrivit det, så blir det väl lite bakläxa på en del språkliga egenheter, medan däremot faktabasen möjligen skulle kunna finnas. Det är ju känt att vetets gliadin anses ha förändrats under det senaste halvseklet, och det finn starka misstankar om att detta gliadin har en nyckelfunktion i att det metabola syndromet har utvecklats så kraftigt under de senaste fyrtio åren. Men jag hittar ingenting som stöder påståendena att de auktoriteter som dras fram som referenser skulle ha med det hela att göra.

Jag kanske saknar humor, eller så räcker min humor inte riktigt till för att tolka "artikeln", som jag snarare ser som ett blogginlägg. Varifrån kommer det? Vem är författaren?

Och finns någon faktabakgrund att peka på, finns referenser?

Annons:
Inkanyezi
2016-04-07 12:34
#14

Jag missade så klart ironin både i inledningen av den här tråden och senare, men jag lyfter den gamla tråden nu och dammar av den lite grann tillsammans med en relevant artikel från Dagens Nyheter.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/studier-i-rent-nonsens/

Den ligger under Nöje, och Kulturdebatt.

Och som jag ser det skulle fru Erlanson-Albertsson lika gärna kunna ha använt programmet som nämns i artikeln för att presentera sina "vetenskapliga" studier.

Tyvärr är ju det mesta som presenteras inom det här området som vetenskap ungefär lika dåligt utforskat, och som man kan se om man gräver lite djupare i det handlar det mer om ekonomi, kanske "forskarens" privatekonomi, än att söka kunskap. Fru Erlanson-Albertsson har inte påvisat varför hennes spenatpiller skulle vara bättre än att äta spenaten som den är. Hennes professur lär handla om aptitforskning, och hon har någon slags underlag för att thylakoider dämpar aptiten, och att de därigenom skulle kunna hjälpa för viktminskning.

Grön bladspenat är ganska mycket billigare än thylakoidpiller, och man får lov att äta ganska mycket av den för att bli mätt. Den är inte särskilt fettbildande, och den kan passa bra in i en lågkolhydratdiet med hög andel fett (LCHF). Thylakoider finns också i en himla massa annat som är grönt, de är ju strängt taget de små byggbitarna som gör växterna gröna. Klorofyllen finns där inne, och de är själva grunden för fotosyntesen.

Jag ser det inte som särskilt revolutionerande att spenat anses nyttig, redan Karl-Alfred visste ju det. Han moffar ju spenat som Bamse trycker i sig dunderhonung. http://www.thekitchn.com/why-did-popeye-eat-so-much-spinach-the-surprising-answer-191802

Inkanyezi
2016-04-07 22:11
#15

Jag går tillbaka till ursprungsinlägget #0, som alltså är plankat direkt från Anna Hallén. Jag småler alltid lite grann när jag läser den, och jag vet inte varifrån hon har fått det där med Gjördeln och core

Core, på engelska handlar ju om alltihop, inte bara någon enstaka muskel. Men ännu lite roligare är det där med gjördel. På svenska finns en del ord där vi lägger till ett j efter g, t.ex. gjuta. Men gördel har inget j. På norska är det vanligare att man skriver ihop g och j, och där finns verkligen ordet gjørdel. Det betyder gödsel.

Och möjligen är en hel del av texten dynga, även om den inte funkar särskilt bra på blommorna eller grönsakerna. Hursomhelst finns ingen muskel som heter gjördel, och ordet gördel använder vi företrädesvis om ett bälte som man använder utanpå kroppen.

Jag är väl också en aning elak mot professor Erlanson-Albertsson, men jag tror inte mycket på henne eller hennes vetenskap. Det är för mycket geschäft för att ta riktigt på allvar. Jag ser inget i hennes argumentation som syftar mot bättre hälsa. Och spenatpillren är väl droppen. Om de funkade, så hade nog kvällspressen tagit upp det sju gånger i veckan, men där är det tyst. Andra undermetoder puffas för, men thylakoidpillren är närmast anonyma.

Eftersom professorn hävdar att LCHF är ett sätt att lura kroppen, kan man ju undra vad hennes piller är? Avsikten med dem är att dämpa aptiten, så att man tror att man är mätt. Det är sånt som gör att jag har svårt att tro henne.

Men geschäftet hon ger sig in på är känt för att vara lukrativt, så jag tror nog att spenatpiller kan vara en bra affärsidé. Själv föredrar jag att äta spenaten som Karl-Alfred. Nässelsoppa är också ganska gott, och jag tror att nässlorna innehåller minst lika mycket thylakoider som spenaten.

Men jag misstänker att det är äggen som mättar.

Inkanyezi
2016-04-11 10:13
#16

Här dyker så klart en del frågor upp. Om man läser meningarna i följd, kan man koppla ihop den föregående meningen, där transversus är nämnd, med den följande, och då står det ju klart vad Anna Hallén åsyftar med den norska gödseln.

När väl den gåtan är löst, kommer nästa.

Vi har en tråd på det här forumet om en doktorsavhandling i Västerås, och den har knoppats av också till Vegan iFokus, där Lisa Söderström har doktorerat på undernäring hos äldre patienter intagna på sjukhus. I diskussionerna omkring den, och i pressen som har föregått och följt hennes disputation, har äldres näringsfattiga kost tagits upp som ett problem. De äter enligt en del uttalanden alldeles för fet mat, dvs för hög andel fett, där sådana livsmedel som ost anses ha lågt näringsvärde (och buntas ihop med tårta och kakor).

Problemet som Lisa ser är att äldre ofta är undernärda. Bara en tredjedel av de äldre patienterna som togs in på sjukhus var välnärda, och bland de undernärda var dödligheten ungefär fyra gånger högre än hos andra. Nu led inte alla de övriga sextiofem procenten av näringsbrist, utan det rörde ungefär en tiondel, medan resten var i farozonen för näringsbrist. Och ett av kriterierna för att hamna i farozonen för näringsbrist angavs som hög andel fett i kosten tio år tidigare.

I uppräkningen av feta varor kommer helfet ost först, så det kanske är intressant att få veta varför just helfet ost pekas ut som bov i undernäring. I slutet av listan på feta livsmedel hamnar tårta och kakor, som jag trodde var bakverk med hög andel av någonting annat än fett. Så fel man kan ha!

Men här binder det väl lite ihop med Halléns text, för jag har en känsla av att själva limmet, det som håller ihop kakan, har någon slags anknytning till rubriken för den här tråden. I alla fall känner jag på mig att det engelska ordet för lim, glue, kan ha någon etymologisk anknytning till latin och gluten. Rätta mig om jag har fel, men jag kommer bestämt ihåg att när jag var liten gjorde vi klister genom att röra ut vetemjöl i vatten. Det smakade nästan likadant som Björnklister.

Men jag är lite orolig. Om nu osten innehåller för lite näring, så att jag löper risk att drabbas av undernäring när jag tas in på sjukhus, så att jag kan dö för att de inte ger mig god närande mat, då vill jag verkligen inte bli så sjuk att jag måste tas in. Jag är sjuttio nu, och det är många åttioåringar som dör av undernäring i vården, det har Lisa doktorerat på.

Hon säger visserligen att hennes studier inte handlade om LCHF, men i pressen cirkulerar sådana uppgifter, där LCHF anses farligt, för att vi som var medelålders för ett antal år sedan löper större risk för undernäring om vår kost hade hög andel fett. Helt klart verkar det ju ändå som om det inte skulle vara riktigt okej att äta ost och andra bakverk, eftersom jag då löper risk för näringsbrist eller undernäring om jag hamnar på sjukhus.

Så ska jag skippa osten också, och smöret, nu när jag har skippat brödet?
Det blir liksom inte mycket kvar.

Zepp
2016-04-11 20:07
#17

Jag är lixom inne på att hon dragit fel slutsatser.. det är i själva verket att bli medelålders som är den stora faran?

Något vi borde undvika in i det längsta för sen så bär det bara utför.

Vet inte om spenatpiller hjälper?

Och på det själva essensen av hennes vetenskapliga studie.. du blir vad du äter säger vissa.. och i medelålderns börjar symptomen framträda för att sen bara bli allt värre!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
2016-04-11 20:32
#18

Shit! Jag misstänkte det. Om man kollar noga så dör ju precis alla äldre, förr eller senare. Bara att Lisa har kollat hur sjukhusmaten kan göra det fortare. 

Det är livsfarligt att leva, man kan faktiskt rentav dö.

Undrar om man ska våga äta upp osten?

Zepp
2016-04-11 20:52
#19

Mm.. osten kan du nog äta upp om du bara tillför litta annat.. tex svarta bönor?

För om jag begriper lite olika kostråd så anser kubaner att de inte fått någon mat alls om de inte fått svarta bönor.. till maten?

Iomed att jag passerat medelåldern redan.. den var inte så himla kul faktiskt.. så ser jag fram mot de  bästa åren som lär komma när man väl gått i pension?

Det är då vi skall njuta vårt otium?

Vi får se vart vi hamnar du och jag på ålderns höst.. du i Havanna och jag i Bejing.. min nuvarande flickvän är Kines.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
2016-04-11 21:02
#20

Stämmer bra, svarta bönor och ris. I Havanna kallas det moros y cristianos,  men jag flyttar ju till Santiago, och där heter det congrí. Det går att äta, men det innehåller oftast inte mycket fett. Egentligen bara när man har slaktat en gris och stekt chicharrones. Jag älskar chicharrones.

Annons:
Zepp
2016-04-11 21:26
#21

Mm.. svarta bönor har jag ofta i grytor.. dvs jag är inte Paleo!

Köper oxå märgben som får koka i grytan.. iallafall om jag har den tiden!

Till min förvåning så äter inte alla Kineser ris.. min flickvän smaka inte det fören hon var 20 och besökte Bejing!

De åt mest fläsk,  sötpotatis och grönsaker/kål!😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: