Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Vad händer nu?

2015-02-09 22:52 #0 av: Brilliance

Hej! Har ätit LCHF i snart tre månader. Gick ner 3 kg. Första tiden bevittnade fanatiska förändringar i kroppen. Kände extra energi och härlig mättnadskänsla som följdes upp av äkta hungerkänsla.
Det känns som kroppen har lagt av nu. Känner mig jobbig t, rastlöst hungrig allt oftare. Blir inte mätt så längre. Vill gärna småäta. Den extra kicken av energi infinner sig inte längre. Gymmet känns tungt.
Vill gärna känna den berusande ketos kicken, när man flyger ;)

Har kroppen vant sig och behöver en ny kick? Hur kickar jag igång den?

Anmäl
2015-02-10 09:21 #1 av: OlgaMaria

Hur sover du på nätterna? 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-02-10 10:42 #2 av: Brilliance

Sov faktiskt dåligt sista veckor. Vaknade vid 3-4 och hade svårt att somna om. Vad tänker du på?

Anmäl
2015-02-10 10:48 #3 av: OlgaMaria

Ja det låter som att du är trött och då blir det svårt med viktnedgången. Man vill ju gärna småäta också för att få lite extra energi då man inte sover tillräckligt. Magnesium är väldigt bra att ta kvällstid för att sova bättre. Kan inte leva (sova) utan mitt magnesium. Magnesium är inblandat i 300 olika processer i kroppen och i alla funktioner som har med vila och avslappning att göra. Får vi brist är det svårt att sova och vila.

Anmäl
2015-02-10 11:04 #4 av: Brilliance

Det kan stämma. Jag har tränat varje dag och kört slut på mig själv. Känt mig sliten i kroppen. Hur mkt magnesium tar du?

Anmäl
2015-02-10 11:10 #5 av: OlgaMaria

Jag tar ca 400 mg på kvällen. Du kan ta ca 300-600 mg. Prova dig fram.

Anmäl
2015-02-10 12:02 #6 av: Brilliance

Tack :) har beställt magnesium . Nu blir det ordning på kroppen :)

Anmäl
2015-02-10 12:37 #7 av: [laloli]

Theresia, tar du magnesium tillsammans med kvällsmat eller bara det innan du lägger dej?

Anmäl
2015-02-10 13:02 #8 av: Brilliance

Kroppen behöver vara i balans. Det går inte att pressa den till viktnedgången eller ketos energikickar . Inser nu att jag har fettbombat med fettkaffe och slitit för hårt på gymmet varje dag. Ätit för att jag var stressad ....
Nu blir det fettkaffe bara på morgonen och efter träningspass.

Anmäl
2015-02-10 13:49 #9 av: OlgaMaria

#8 Bra insikt! :) Välmående är viktigt för liv och viktnedgång.

#7 Jag blir trött i princip på en gång efter jag tagit magnesium så jag tar det vid sänggåendet, men det fungerar inte lika för alla. För vissa fungerar det bättre att ta det tidigare på dagen - om de tar det på kvällen blir de trötta hela nästa dag. Så man får prova sig fram. Men någon gång på kvällen verkar fungera bäst för de flesta. Tar inte i samband med måltid. Tror inte det ska vara nödvändigt. Vissa kan ju dock vara känsliga i magen så att man inte vill ta tillskott på tom mage.

Anmäl
2015-02-10 14:48 #10 av: hemul

#8 Kroppen lär inte gå ner i vikt om man äter för mycket heller. Om det är det "fettbombat" innebär alltså. Dessutom, om det är så att du kör med fettkaffe istället för mat så tror jag inte det är så bra. Man behöver nog den näring man kan få, speciellt i början av lowcarbandet när omsättningen och näringsupptag kanske inte funkar optimalt än.

Anmäl
2015-02-10 15:28 #11 av: [laloli]

#9 okej, tack! Då ska jag testa, kunde va skönt om det funkade att sova på.

Anmäl
2015-02-10 16:49 #12 av: Brilliance

#10 hinner inte, orkat inte, kommer inte på något att äta..... Känns smidigare att ta ett fettkaffe ... Komma till ro... Slippa suget ...

Anmäl
2015-02-10 18:05 #13 av: hemul

Menom du gör det ofta, tar fettkaffe istället för mat, då är det kanske inte så underligt att du är trött och hungrig. Energi får du ju i dig, men inte just någon näring. Ät mat.

Anmäl
2015-02-10 18:19 #14 av: Brilliance

#13 jag äter lunch vid 11-12 och middag vid 5-6 men på sistone fick jag energi dippar som jag fixade med fettkaffe .

Anmäl
2015-02-10 22:27 #15 av: Zepp

Ha kokta ägg och en tub majo i beredskap, så har du alltid något att äta.

Makrillfileer på burk, tonfisk på burk, sardiner!

Alla feta och näringsrika.

Speciellt kombon ägg o fet fisk!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-02-11 12:55 #16 av: [laloli]

Tips! Köpte Tillval magnesium 250mg på apoteket idag för halva priset, 64,50. Kolla hemsidan.

Anmäl
2015-02-11 13:00 #17 av: OlgaMaria

#16 Oops. Den innehåller magnesiumhydroxid som används bäst om man har trög mage. Det är nämligen laxerande och tas inte upp jättebra av kroppen. Vill du ha magnesium för att sova bättre bör du titta efter en annan sort, med t ex magnesiumcitrat.

Anmäl
2015-02-11 13:33 #18 av: [laloli]

Aj, då! Trodde det var skillnad på oxid och hydroxid. Tur det bara blev en burk då. Vad kan man använda hydroxiden till då? Nåt måste den väl va bra för eftersom den säljs på apoteket?

Anmäl
2015-02-11 13:36 #19 av: [laloli]

Bidrar till normal muskelfunktion och minskad utmattning och trötthet, står det. Raka motsatsen mao.

Anmäl
2015-02-11 14:37 #20 av: OlgaMaria

Ptja... apoteket har inte alltid världens bästa produkter. Beskrivningen stämmer ju bra in på magnesium, men inte om den inte går lätt att ta upp. För min del hade jag tagit den ändå då min mage behöver extra skjuts men det kanske inte din behöver. Köp magnesium på hälsokosten eller nätet nästa gång.

Anmäl
2015-02-11 19:26 #21 av: Krobb

Tänk dock på att magnesiumcitrat också är laxerande men har högre biotillgänglighet precis som #17 säger. Så man bör tänka på att inte öka på doseringen allt för snabbt Skrattar.

Anmäl
2015-02-11 23:26 #22 av: Brilliance

Har ni varit på den här sidan
http://succeeder.se/natural-stacks/magtech-optimal-magnesium-complex/

Hittar inte magnesiumcitrat i innehållet

Anmäl
2015-02-11 23:40 #23 av: Zepp

http://www.annahallen.se/ar-alla-magnesiumpreparat-bra/comment-page-2

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-02-11 23:56 #24 av: Brilliance

#23 OMG.!! Blir helt snurrig .. Vilken djungel av magnesium. Vem visste det. ???

Anmäl
2015-02-12 06:09 #25 av: [laloli]

Håller med: vem visste det? :-)

Anmäl
2015-02-12 10:04 #26 av: OlgaMaria

#22 Det verkar bra, men lite väl dyrt. 

Den här brukar jag köpa. Gillar den. Den finns ofta på hälsokostbutik också.

Anmäl
2015-02-12 10:58 #27 av: jiim

Köper alltid dessa http://www.topformula.se/article/calmag__topformula_10002029

360 tabletter för 178kr.

300mg/tablett

Anmäl
2015-02-12 11:53 #28 av: OlgaMaria

#27 Magnesiumhydroxid, sämre form. Plus att det kanske inte är fördelaktigt att ta kalciumtillskott för alla här.

Anmäl
2015-02-12 12:01 #29 av: OlgaMaria

Nu såg jag att den jag brukar köpa innehåller oxid också, men även andra former. Blir trött på den i alla fall. Tycker det är svårt att hitta en med bara bra former till rätt pris och bra styrka. Många innehåller så lite per tablett och jag tycker det är så drygt om man ska behöva ta 4 kapslar varje kväll.

Anmäl
2015-02-12 13:08 #30 av: [laloli]

Apotea.se säljer Magnesium Optimal 135mg för 203 kr. Innehåller citrat, glycinat och succinat. De måste väl duga? En krona st. Kan 2 kapslar räcka?

Anmäl
2015-02-12 13:27 #31 av: OlgaMaria

#30 Satsa på de här istället isåfall http://www.topformula.se/article/magnesium_citrat_750_mg__topformula

De har gratis frakt dessutom.

Jag tycker du ska ta minst 300 mg per kväll.

Anmäl
2015-02-12 14:24 #32 av: [laloli]

Okej, tack för hjälpen!

Anmäl
2015-02-20 04:41 #33 av: [laloli]

Äntligen! Har sovit gott hela natten på på två, 240mg, magnesiumcitrat från top formula. Det funkade inte de första nätterna, lite problem med magen med tre kapslar.

Håller alla tummar jag har för att det inte bara var en tillfällighet :-) Tack, alla!

Anmäl
2015-02-20 07:42 #34 av: OlgaMaria

Härligt! :) Men du vaknade väldigt tidigt?

Du kanske behöver äta något ihop med kapslarna, du får prova dig fram.

Anmäl
2015-02-20 08:39 #35 av: [laloli]

Haha! Jag är en morgonpigg typ, trött på kvällarna. Har nog sovit 7-8 tim inatt. Gött!

Anmäl
2015-02-20 09:56 #36 av: OlgaMaria

:-)

Jag tog faktiskt också samma tabletter igår kväll efter någon månads uppehåll med magnesium. Sov väldigt gott inatt. Ungefär lika länge som vanligt men vaknade mycket mer utvilad och pigg.

Anmäl
2015-02-20 12:00 #37 av: [laloli]

Ja, jag studsade ur sängen i morse. Pigg och glad för att jag fått sova.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.