Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Kolhydrater och alkohol

2015-02-08 08:53 #0 av: flashlight

Är ganska ny på det här området. Så vill ngn svara är jag tacksam. Försöker ligga på 1800 kcal och runt 10 g kolhydratrer/dag, för att minska i vikt. Händer inte så jättemkt precis. Om jag dricker 4 dl vodka, så är det 0 kolisar men mkt energi. Spelar det ngn roll varifrån energin kommer? Har lite svårt för den feta maten..Förstår ni hur jag menar?

Anmäl
2015-02-08 10:04 #1 av: Inkanyezi

Jag kan väl inte riktigt förstå hur du menar.

Och jo, det spelar roll varifrån energin kommer. Jag tror att man genom det mycket vanliga kaloritänket och vikthetsen kan föreställa sig att energi betyder samma sak som vikt och att vikten är det väsentliga, när vår ämnesomsättning är en aning mer komplicerad än så.

Först så vet jag ju inte varför du vill gå ner i vikt, och vad det är som väger på din kropp. 1800 kcal låter för mig ganska lite, och 10 g kolhydrater är en nästan omöjlig siffra. Jag har ganska svårt att sätta mig in i hur mat som inte har mer än 10 g kolhydrater skulle vara sammansatt. Jag misstänker att det kan handla om felräkning, men det kan ju också vara så att du verkligen har jagat kolhydrater alldeles extremt.

Visst är LCHF en bra väg att se till att kroppen kan göra sig av med överflödigt fett, men det är ju inte meningen att man ska ersätta kolhydraterna med sprit. Vodka är ju inte direkt hälsosamt, och långvarigt intag skadar levern. LCHF är inte tänkt att vara ohälsosamt, utan idén bakom är att man ska ta lejonparten av energin ifrån fett i stället för att ta den från kolhydrater, samtidigt som man får i sig all näring som man behöver.

En nyckelfunktion i metabolismen, när fett lagras in i kroppen för senare behov, är att insulinet, som bukspottkörteln utsöndrar för att kolhydraterna först ska tas om hand, också lagrar fett. Insulin ser alltså till att hålla blodsockret stången, och medan cellerna är upptagna med att förbränna socker, lagras fettet dessutom in på olika håll i kroppen. När blodsockret sjunker får man sug att äta mer, och så är man inne i en cykel av fettupplagring och ätande, medan det mesta av energin man använder kommer från kolhydraterna.

Om man tar bort kolhydraterna ur kosten, så behöver bukspottkörteln inte leverera så mycket insulin, och insulinnivån hålls låg, vilket ger möjlighet för de flesta av kroppens celler att förbränna fett. Blodsockret blir då jämnt, och fett kan tas ut ur förråden. HF i begreppet LCHF innebär att man ersätter energin från kolhydraterna som togs bort ur kosten med energi från fett. En del av det fettet äter man, och om man ska minska på upplagrat fett i kroppen tas en del av fettet ut ur lagren. 

Så ja, det har betydelse varifrån energin kommer. Om man har lagrat upp ett stort överskott av energi i sina vävnader, så vill man kanske ta ut den energin, för att minska på lagren.

Anmäl
2015-02-08 12:24 #2 av: flashlight

Tack för det svaret. Mkt bra svar för mig som är nybörjare här. Har alltid jagat kcal tidigare, så det är stort omtänk nu för mig..Vill givetvis säga att jag inte dricker 4 dl var dag:) . Försöker verklig hålla 10 g kolhydrater/dygn kopplat till periodisk fasta 18/6.. Ja är inte hungrig under de 18 fastetimmarna, men om jag skulle äta mindre fett, skulle jag minska i vikt fortare då? Igår åt jag 90 g fett 144 g protein och ja det var lite fest så kolhydraterna var 29. Och kcal var 700 för mkt. Tacksam för åsikt

Anmäl
2015-02-08 14:31 #3 av: Zepp

Svar ja.. de flesta går ner snabbare när de minskar på kalorierna, oavsett om de är fett, kolisar, alkohol eller protein!

Oså går de ofta upp allt igen och kanske lite till när de går tillbaka till sin normala matrutin!

Såå, klart att kalorier spelar roll, och olika sorter påverkar kroppen på olika sätt.

Så det gäller att hitta den livstilen och matrutinerna som gör att man äter nyttigt, lagom med kalorier, äter gott och att det finns marginal för olika sociala sammankomster.

En av fördelarna med LCHF tycker jag är att ätande och handlande av mat har blivit så mycket enklare, tar mindre tid och man får mer tid för annat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-02-08 16:28 #4 av: OlgaMaria

Det låter som ganska mycket protein! Bättre att dra ner lite på protein och öka fett.

Är inte så superinsatt men det var någon kunnig på det här forumet för länge sen som sa att man ska sikta på så många gram protein per dag som är ens målvikt/idealvikt. Om man vill väga 70 kilo ska man äta 70g protein per dag. Om man inte behöver minska i vikt håller man sig på samma antal gram som ens vikt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-02-10 06:58 #5 av: flashlight

Jag tackar, funderar fortfarande..tar kroppen till sig fettet bättre och tar det som bränsle, proteiner?

Anmäl
2015-02-10 16:28 #6 av: Zepp

Prioritesordning för kroppen gäller;

1 Alkohol

2 Glukos

3 Fett

4 Protein!

Allt förbränns hela tiden, förutom då alkohloen iomed att man inte dricker jämt o ständigt!

Skillnaden ligger i vilket energislag som dominerar.

Ligger du på 50-80E% fett så dominerar det, främst iomed att det råder brist på glukos!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl