Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8463 ggr
Figko
2015-02-06 02:05

Vikten rasar äntligen!

Äntligen så har jag hittat mitt upplägg! Halva nov + dec så stod jag i princip stilla trots enligt mig ett väldigt strikt veckoschema: 3dag/50gr kh, 3dag/100gr kh (träningsdagarna), sen kör jag en ätardag! Så varför gick jag inte ner i vikt? Började analysera och kom fram till att jag åt för mycket fett ! För stora smörklickar i äggröran, för mkt ost och för mkt vispgrädde/creme fr! Det blev runt 3000kcal per dag! Så det va inte konstigt att jag inte gick ner i den takt jag ville! Så jag bestämde mig för att justera detta på mitt eget sätt, så jag började äta low carb, low/medium fat och high protein. Vad hände? Jo kilona började fullkomligt rasa av mig, -4kg i Januari och det fina är att jag samtidigt blir starkare på gymmet, vilket förmodligen beror på mitt ökade proteinintag, ligger på ca: 180gr protein/dag. Jag drog ner rejält på smör,grädde! Ost och nötter har jag plockat bort helt! Jag bytte ut middagen mot kesella/hallon och en proteinshake för sänggåendet då jag inte kan somna hungrig! Såhär såg min dag ut idag, ca 2000kcal: -2st kaffe latte m röd mjölk, proteinshake, fiskolja -äggröra 4 ägg, 25ml vispgrädde, 10gr smör, 2 morötter -proteinshake -blomkålsris, stekt kyckling m. Gräddfilsås 1,5dl -kesella/hallon, 15gr strösocker ( hela portionen 26gr kh) -proteinshake Detta blir ca:1800-2000 kcal , jag mår toppen, vikten rasar, styrketräningen går bättre än nånsin och jag kan ha kvar min heliga ätardag då det för mig är ett måste för att fortsätta vara motiverad. Ville dela med mig av mitt vinnande koncept! Kör hårt och lycka till! :)

Annons:
Layza
2015-02-06 09:19
#1

Toppen när man hittar det sätt som passar ens livsstil! Ja det kan bli lätt hänt att man börjar "tvångsäta" fett i mängd till att börja med bara för att lära sig inte vara  rädd för fett. Jag tänker om mig själv nu att jag äter LCNF där N står för Normal mängd och Naturligt fett. Fast det är ju fortfarande H om man jämför med de fettskrämda :)

Figko
2015-02-07 00:48
#2

#1 Tack! Ja visst är det kul att komma på sig själv ;) och kul att du hittat din balans oxå :). Jag äter nog lowfat egentligen som jag ser det men fullfeta produkter i små mängder och trots att jag ligger så lågt i fettmängd så blir totalen fett i % ändå förvånansvärt hög pga energitätheten och andra livsmedel som ägg, gräddfil mfl. Jag tror de flesta som inte går ner på lchf faktiskt gör samma misstag, de äter för mkt fett! Alltså det är vad jag tror ;) Nedan är dagen jag beskrev , rätt intressant o se siffrorna! Ingrediens Energi Prot. Fett Kolh. 100 gr proteinpulver 392 kcal 76 g 7 g 5 g 4 st ägg 330 kcal 30 g 23 g 1 g 25 gr grädde 94 kcal 1 g 10 g 1 g 100 gr morot 44 kcal 1 g 0 g 9 g 10 gr smör 72 kcal 0 g 8 g 0 g 300 gram blomkål 86 kcal 5 g 1 g 12 g 200 gr kycklingfilé 209 kcal 46 g 2 g 0 g 1,5 dl gräddfil 211 kcal 5 g 19 g 7 g 333 gr kesella 506 kcal 42 g 33 g 10 g 100 gr hallon 34 kcal 1 g 1 g 4 g 15 gr socker 61 kcal 0 g 0 g 15 g Totalt 2038 kcal Prot. Fett Kolh. 837 kcal 921 kcal 255 kcal i gram 206 g 104 g 63 g i E% 41% 45% 12% Resultatet blir över 100 gram fett på "lowcarb/lowfatkost" !!! Mao inga problem att få i sig fett!!! ;) Sorry om det ser rörigt ut!, klippt o klistrat i mobilen :) Må gott :)

Figko
2015-02-07 01:17
#3

Tillägg: Det andra misstaget jag gjorde förutom att jag åt för mkt fett var att jag istället åt för lite grönsaker! Det gjorde att jag aldrig egentligen var mätt/nöjd när jag åt strikt lchf! Dessutom så mådde jag dåligt fysiskt på 80% fett, riktigt dåligt faktiskt! Nu mår man som man vore nyfödd ;)

OlgaMaria
2015-02-07 08:54
#4

Fast på ditt upplägg av "strikt lchf" var det nog inte fettet som var problem utan alldeles för mycket kolhydrater samt ätardagen.

Men det finns många sätt att må bra och gå ner i vikt. Hoppas det får fortsätta fint för dig!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Figko
2015-02-07 12:26
#5

Jag har ätit strikt lchf under 30gr kh per dag med en fettprocent på 80% utan någon ätardag och det kallar jag strikt och det funkade värdelöst för mig på alla sätt!

Figko
2015-02-07 13:07
#6

När jag skrev strikt lchf så var det som sagt inte mitt nuvarande upplägg! O har egentligen ingen lust att behöva kommentera detta men jag personligen funkar inte på high fat! Kanske har det med genetik att göra !? Min mor är känslig och opererad för gallsten i unga år! Jag hade konstanta diaréer, blodsockerfall, konstant hjärntrött, kände mig som en 100-åring fysiskt, hade dålig syresättning osv. på strikt lchf! Körde ändå ca: 6 månader och det va en pina från början till slut! Just därför har jag justerat kosten allteftersom så den passar just mig optimalt! Dessutom om jag jämför med kolhydratkosten som jag levde på förut som säkert innefatta 1750gr kh/vecka och idag äter jag ca: 700gr kh/vecka inkl. ätardagen! Mår toppen på detta upplägg! Magen aldrig varit bättre, inga blodsockerfall trots hård träning och muskelmassan ökar i rask takt! Detta gick inte på strikt lchf! Så är det bara men vi är alla olika!

Annons:
Margareta
2015-02-07 14:19
#7

Det är toppen att du hittat din väg, men det är svårare att hänga med när vi inte använder samma definitioner på vad som är strikt. Bättre då att använda gram som du gjorde i mobilinlägget. Då hänger vi med :) (strikt för mig är 10-15 gram kh per dygn)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

OlgaMaria
2015-02-07 16:35
#8

Jag tolkade det som att det här var strikt lchf för dig:

"Halva nov + dec så stod jag i princip stilla trots enligt mig ett väldigt strikt veckoschema: 3dag/50gr kh, 3dag/100gr kh (träningsdagarna), sen kör jag en ätardag!"

Men sen skriver du under 30g kh/dag utan ätardag i #5 och strikt lchf i 6 månader i #6. Har lite svårt att hänga med nu :)

Gallsten får man förresten lätt om man har för lite fett i kosten, inte för mycket. Däremot om man plötsligt börjar äta massa fett så rensas gallstenarna ut och då får man ont. Men stenarna har bildats under lång tid då man ätit fettsnålt.

Jag är jätteglad att du mår bra och har hittat ditt sätt!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Figko
2015-02-07 21:31
#9

#7 10-15gr kh/dag verkar kul ! Idag är det ätardag : kinamat, chips & dip, popcorn och snickers glass så tror inte jag greja din strikta gräns ;) #8 Skrev aldrig strikt lchf!!! Jag skrev strikt schema och om du varit van att äta 250gr kh/dag och sen äter 50gr/3dagar och 100gr/3dagar med en fridag så är detta fortfarande väldigt strikt för mig!

Figko
2015-02-07 21:37
#10

Har jag missat nåt!? Sidan heter väl kolhydrater i fokus? Den heter inte Lchf i fokus, eller? Jag skrev mitt upplägg för de som vill gå ner i vikt men inte klara eller vill "nolla" kolhydraterna. Inte för att jämföra med er som kör "strikt" lchf!!!

Figko
2015-02-07 21:56
#11

#8 Du har helt rätt att det kan se lite rörigt ut. Jag ska försöka förklara , inlägg #3 har inget med inläggen före att göra utan jag körde "strikt" lchf i perioder för 2-3 år sedan och då åt jag för lite grönsaker och för mkt fett för att må bra! Sen valde jag en liberalare lowcarb kost från i somras som jag konstant finjusterar! Snart blir det förmodligen en 1/2 ätardag istället för en hel. Hoppas jag inte rörde till det ännu mer nu ;) Må gott :)

jiim
2015-02-08 04:25
#12

Grattis till att du hittat ett upplägg som passar :) Tycker det låter toppen att trots relativt "low fat" så kör du på fullfeta produkter och inget processat skräp ;) det är nyckeln till ett långt och friskt liv :'D

OlgaMaria
2015-02-08 10:44
#13

Nu fattar jag bättre! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Margareta
2015-02-08 17:24
#14

Jag också :-) Väljer man "rätt" grönsaker blir det väldigt mkt på 15g kolhydrater. 600g smörstekt sparris är bara 14g kolhydrater. 😃

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

OlgaMaria
2015-02-08 17:25
#15

Åhhh smörstekt sparris!! Mums!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Margareta
2015-02-08 17:42
#16

400g färsk spenat är också 14g Man kan smörsteka den också 😃

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2015-02-08 17:45
#17

500g rättika, förvälld och smörstekt, godare än potatisgratäng enligt våra gäster det är mindre än 15g kolhydrater

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Figko
2015-02-09 06:04
#18

# 12 Txs mr :) Ja det känns befriande att äta smör och dyl. med gott samvete nuförtiden :) men jag blandar och äter vissa lågfettprodukter också t.ex. 0,5% kesella med hallon, tycker det är riktigt nice att ha hittat balansen och just känslan att shit såhär vill jag leva och äta resten av livet, är ju grymt att man kan äta godare än nånsin och samtidigt gå ner i vikt och bygga muskler. Det är häftigt men är ganska säker på att jag går in/ut vad gäller ketos , blivit speedad och trött samtidigt och kan knappt sova längre än 6 timmar längre!!! Trots speedtröttheten ;) Sen kommer det säkert ytterligare justeringar om jag hamnar på en platå framöver. Ca: 12kg kvar till "hunk" form ;) . #13 ;) #14 Jag är för egen del ointresserad av om jag äter 15gr eller 150gr kh/dag. Jag vill hitta en skön nivå att må bra på! Jag kan säga att när jag ligger mellan 50-100gr 6/dag i veckan så mår jag kanon förutom lite ketos feeling som jag inte gillar, har liksom mer energi än vad jag vill ha ;) har nästan aldrig sug efter kh eller junkfood/godis/snacks. Huvudsaken att du mår bra av ditt upplägg på 10-15gr kh/dag! Jag varken vill eller kan ligga så lågt är både gourmet och gourmand ;) Må gott :)

OlgaMaria
2015-02-09 09:31
#19

Magnesiumtillskott kvällstid är väldigt bra för att kunna sova bättre :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Margareta
2015-02-09 10:40
#20

Det är det som är själva grejen med LCHF, alla måste hitta sin väg. Det finns ingen universallösning som passar alla och därför ska det här forumet inte ha några begränsningar gällande vad som är rätt och fel. Tack vare alla som delar med sig om sin väg, berikas forumet och kan vara till hjälp. Det enda jag vill få bort är det som är dåliga rykten, som tex att strikt LCHF innebär att man inte kan äta mycket grönsaker. Det finns många sådana exempel. Jag är helt säker på att en stor bidragande orsak till mina hälsoförbättringar är mkt fett och att dålig hälsa uppstod bla av 30 års fettskrämdhet i kombination med intag av dåliga fetter. Om hälsa är prio 1 för att man är sjuk/orkeslös skulle jag inte minska på fettet. Det är få som verkligen testar allt och ger man upp för lätt når man inte alltid framgång. Det är sällan man kan kopiera en annans framgångssaga och lyckas. Man kanske mpste kombinera 10 olika eller fler. Vi är unika och då finns oändligt antal möjligheter. Jag är jätteglad för din skull, men minst lika glad för att du så generöst delar med dig till hjälp för någon annan som kämpar.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Figko
2015-02-10 06:07
#21

#19 Tack att du påminde mig , har haft en tom burk ståendes i 3 mån, dax att handla nytt :) #20 Fint skrivet och jag kan bara hålla med, vi är alla unika som sagt :). Här kommer min favorit just nu: Köttfärssås m. antingen smörstekt vitkål eller blomkålsris mkt riven pecorino toppat med gräddfil. Smaklig måltid :)

Kajak11
2015-02-10 07:25
#22

Du skrivar så bra Margareta om alla olika vägar att nå bra hälsa. Ja några av oss har inte lätt att gå ner i vikt med mejerior. Andra får utesluta kolhydrater och några får äta mindra fett. Jag experimenterar bestandig. Båda med matmängd och träning. 3 år på LCHF. Bildar lättare muskler på LCHF. ..intressant att upptäcka. Försökar att gå ner enstaka kilo. Vil inte acceptera viktstigning grundet ålder:-) trevlig dag.

Figko
2015-02-13 14:13
#23

Ja upplägget fungerar synnerligen bra , har aldrig varit med om nåt liknande i positiv bemärkelse :), ingen hunger/sug, otroligt pigg/stark. 8 dagar sedan jag starta tråden och invägning idag: -1kg på 8dgr så 11,5 kvar nu :)

Upp till toppen
Annons: