Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8287 ggr
Ullabella66
2015-02-05 21:31

Ist för chips?

Imorgon är det fredag och då vill min 4-åring ha chips…undrar vem som fört in det i familjen förut ?? ;-) Tipsa mig om nyttigare chips som är lchf! Tack på förhand!

Annons:
Zepp
2015-02-05 22:11
#1

Fläsksvålar!

Fast din dotter är väl frisk?

Så då kan hon väl få en liten skål?🥳

Fast du får inte ta några!!😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[TanatosNyx]
2015-02-05 22:18
#2

torka t.ex. salami till chips i ugnen? eller annat tunt smarrigt kött. Eller vissa ostar har jag hört lchf:are fixar chips av

Zepp
2015-02-05 23:01
#3

Ostchips kom jag just på är alla ellsehåeffares favoritchips!

Nåja  inte jag då, men jag är nog ett undantag.. eller lat för man får göra dem själv i ugnen.

http://www.lchfgourmet.se/lchf-plockmat/ostchips-nachos/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2015-02-05 23:09
#4

Klart en 4-åring kan äta några chips utan att det blir farligt. Men att redan som liten skaffa sig såna "måste-vanor", kan bli farligt. Heder åt Ullabella som vill göra något bättre till sitt barn. Ostchips är jättegott, det funkar med vanlig ost, typ grevé. Lägg ett par dubbelvikta skivor på varandra på bakpapper och sätt in  i ugn ca 225 grader tills de smält ut o fått lite färg.
Kan du involvera dottern med att t ex lägga ut osten på papperet, kolla genom ugnsluckan, så blir hon kanske mer benägen att smaka.
Blir det tjafs om "riktiga" chips, ta fram några såna, resten ostchips. Om hon gillar dip så gör dipsås av crème fraiche och lite kryddor, dippa lite chips och också med stavar av gurka, morot, bitar av blomkål etc.
Säg inte att du inte vill äta chips för att det inte är nyttigt, du vill äta det andra för det är mycket godare.

Det är lättare att vara positiv och säga - Nu skall vi prova nåt nytt, än att säga att -Nu skall vi sluta med chips. Förhoppningsvis tycker hon att det nya är mycket godare än gamla chips.

Minska kolhydrater
2015-02-06 14:43
#5

Själv brukar jag göra grönkålschips (med kokosolja i stället för olivolja). https://www.youtube.com/watch?v=QGesrS_YrQc

Amrit
2015-02-06 21:30
#6

Hann inte tipsa innan kvällen men en bra ersättare till chips av potatis är hemmagjorda chips på Aubergine. Barnen äter inte aubergine annars men som chips går de ner utan problem :-) Skiva en aubergine tunntarmen för hand eller på mandolin. Lägg ut skivorna och salta lite så de ger ifrån sig överskottsvätskan, torka av skivorna och fritera gyllenbruna i bra olja, temp runt 160 grader. Lovar att det är mums! Och med auberginens 15g kh/100g mot potatisens 67g är det ett bättre alternativ.

Annons:
[Túrwen]
2015-02-06 23:30
#7

Knaperstekt bacon är en favorit hos mig :) ohh yes!

willas
2015-02-07 08:44
#8

Jag har köpt grönsakschips från hälsokostaffären ibland. Det är säkert nyttigare att göra själv som tidigare inlägg föreslog.

Ullabella66
2015-02-07 22:18
#9

Jag gjorde salamichips! Gud så bra det blev! Tack för alla tips!!!! 3,2 kg ner min första vecka på lchf efter månader av sockerhets. känns skönt !

[Outlawly]
2015-02-08 08:15
#10

Ett tips är att torka sån tunn italiensk skinka i ugnen ett tag :)

graleh
2015-02-09 14:30
#11

Äppelchips :)

Skiva upp äpplen, kör i en torkmaskin eller i ugn på låg värme.  Blir smaskiga äppelchips :)

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Sindri
2015-02-09 15:29
#12

Mycket socker!

hemul
2015-02-09 18:58
#13

Men snälla nån. Är det OK för ungen att äta lite vanliga chips måste det väl vara OK med lite torkade äpplen. Tänkte föreslå det själv, för grannungarna slåss om mina torkade äpplen. En flicka önskar sig t.o.m. att få sådana i födelsedagspresent. Jag har torkapparat och torkar dem så länge att de blir knapriga.

Annons:
Sindri
2015-02-09 19:26
#14

Mamman vill ju inte ge barnet vanliga chips - det är väl det tråden handlar om? Utan ett nyttigare alternativ.  Jag fattade också som att mamman ville kunna äta tillsammans med sitt barn.

Jag skrev inte att ingen skulle äta äppelchips, gör det själv någon gång ibland. Men jag tycker ändå man kan upplysa om att det blir mycket socker i torkad frukt, det tänker inte många på.

graleh
2015-02-16 08:28
#15

#14 Nu menar jag frukt man torkar själv hemma. Alltså inte sötad torkad frukt man köper i butiken. Det är skillnad på socker och socker. Socker som finns naturligt i frukt är inte farligt på samma sätt som vitt socker. Sedan får man ju givetvis testa sig fram. Vissa kan inte äta frukt, då ska man inte göra det. Vissa i denna tråd har tipsat om griskött, det skulle aldrig jag rekommendera pga att det är ett väldigt sött och fett kött som ofta orsakar förstoppning och blockeringar i kroppen. Men vissa kan säkerligen äta griskött utan att må dåligt av det. Likadant att många tipsar om  korv. Det är jättemycket e-nummer som t.ex. nitritsalter i korv. Nitritsalt är giftigt och cancerframkallande. Förstår inte varför just frukt ständigt får ta denna skit..

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Sindri
2015-02-16 10:54
#16

Frukt innehåller fruktos. Fruktos anses av många forskare idag vara en ganska farlig sockerart för människan. Den stimulerar till fettinlagring i levern. Man kan alltså få fettlever om man är väldigt känslig och äter stora mängder frukt.
Speciellt farlig är den fruktos som är tillsatt i olika livsmedel.
MEN - i torkad frukt blir sockret koncentrerat och det är lätt att få i sig för mycket.  Är man då väldigt känslig för socker så är det inte alls bra att sitta och knapra torkad frukt till fredagsmys.
Den frukt vi köper i butik idag är väldigt framavlad och gödslad för att blir så stor som möjligt eftersom den säljs per kilo. Den skall också smaka sött eftersom odlarna vet att människor gillar sött.

Jag smakade härom veckan en bit av ett köpt Ingrid Marie-äpple; det smakade bara vatten och socker jämfört med de Ingrid Marie vi har i trädgården. 
Många som skriver här känsliga för sött och vill inte trilla dit i sitt sockerberoende igen. Då är det direkt olämpligt att äta torkad frukt. Det är inget jag skulle rekommendera som snacks. Det är bättre med sådant som inte smakar sött och inte triggar sötsuget.
Om du följer med lite mer i diskussionerna här så hade du redan förstått det. Det handlar inte om att frukt får "ta skit". Jag kan äta en liten fruktbit ibland, men det är enbart som godis. Vill jag ha vitaminer finns det betydligt bättre källor.

Upp till toppen
Annons: