Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Ist för chips?

2015-02-05 21:31 #0 av: Ullabella66

Imorgon är det fredag och då vill min 4-åring ha chips...undrar vem som fört in det i familjen förut ?? ;-)
Tipsa mig om nyttigare chips som är lchf!
Tack på förhand!

Anmäl
2015-02-05 22:11 #1 av: Zepp

Fläsksvålar!

Fast din dotter är väl frisk?

Så då kan hon väl få en liten skål?Partajar

Fast du får inte ta några!!Förskräckt

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-02-05 22:18 #2 av: [TanatosNyx]

torka t.ex. salami till chips i ugnen? eller annat tunt smarrigt kött. Eller vissa ostar har jag hört lchf:are fixar chips av

"Ingen är så fattig att man inte har råd att visa andra kärlek och omtanke"
/TanatosNyx - Sajtvärd på Gravid iFokus

Anmäl
2015-02-05 23:01 #3 av: Zepp

Ostchips kom jag just på är alla ellsehåeffares favoritchips!

Nåja  inte jag då, men jag är nog ett undantag.. eller lat för man får göra dem själv i ugnen.

http://www.lchfgourmet.se/lchf-plockmat/ostchips-nachos/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-02-05 23:09 #4 av: Sindri

Klart en 4-åring kan äta några chips utan att det blir farligt. Men att redan som liten skaffa sig såna "måste-vanor", kan bli farligt. Heder åt Ullabella som vill göra något bättre till sitt barn. Ostchips är jättegott, det funkar med vanlig ost, typ grevé. Lägg ett par dubbelvikta skivor på varandra på bakpapper och sätt in  i ugn ca 225 grader tills de smält ut o fått lite färg.
Kan du involvera dottern med att t ex lägga ut osten på papperet, kolla genom ugnsluckan, så blir hon kanske mer benägen att smaka.
Blir det tjafs om "riktiga" chips, ta fram några såna, resten ostchips. Om hon gillar dip så gör dipsås av crème fraiche och lite kryddor, dippa lite chips och också med stavar av gurka, morot, bitar av blomkål etc.
Säg inte att du inte vill äta chips för att det inte är nyttigt, du vill äta det andra för det är mycket godare.

Det är lättare att vara positiv och säga - Nu skall vi prova nåt nytt, än att säga att -Nu skall vi sluta med chips. Förhoppningsvis tycker hon att det nya är mycket godare än gamla chips.

Anmäl
2015-02-06 14:43 #5 av: Minska kolhydrater

Själv brukar jag göra grönkålschips (med kokosolja i stället för olivolja). https://www.youtube.com/watch?v=QGesrS_YrQc

Anmäl
2015-02-06 21:30 #6 av: Amrit

Hann inte tipsa innan kvällen men en bra ersättare till chips av potatis är hemmagjorda chips på Aubergine. Barnen äter inte aubergine annars men som chips går de ner utan problem :-)

Skiva en aubergine tunntarmen för hand eller på mandolin. Lägg ut skivorna och salta lite så de ger ifrån sig överskottsvätskan, torka av skivorna och fritera gyllenbruna i bra olja, temp runt 160 grader.

Lovar att det är mums! Och med auberginens 15g kh/100g mot potatisens 67g är det ett bättre alternativ.

Anmäl
2015-02-06 23:30 #7 av: [Túrwen]

Knaperstekt bacon är en favorit hos mig :) ohh yes!

Anmäl
2015-02-07 08:44 #8 av: willas

Jag har köpt grönsakschips från hälsokostaffären ibland. Det är säkert nyttigare att göra själv som tidigare inlägg föreslog.

Anmäl
2015-02-07 22:18 #9 av: Ullabella66

Jag gjorde salamichips! Gud så bra det blev!
Tack för alla tips!!!! 3,2 kg ner min första vecka på lchf efter månader av sockerhets.
känns skönt !

Anmäl
2015-02-08 08:15 #10 av: Outlawly

Ett tips är att torka sån tunn italiensk skinka i ugnen ett tag :)

Anmäl
2015-02-09 14:30 #11 av: graleh

Äppelchips :)

Skiva upp äpplen, kör i en torkmaskin eller i ugn på låg värme.  Blir smaskiga äppelchips :)

Anmäl
2015-02-09 15:29 #12 av: Sindri

Mycket socker!

Anmäl
2015-02-09 18:58 #13 av: hemul

Men snälla nån. Är det OK för ungen att äta lite vanliga chips måste det väl vara OK med lite torkade äpplen. Tänkte föreslå det själv, för grannungarna slåss om mina torkade äpplen. En flicka önskar sig t.o.m. att få sådana i födelsedagspresent. Jag har torkapparat och torkar dem så länge att de blir knapriga.

Anmäl
2015-02-09 19:26 #14 av: Sindri

Mamman vill ju inte ge barnet vanliga chips - det är väl det tråden handlar om? Utan ett nyttigare alternativ.  Jag fattade också som att mamman ville kunna äta tillsammans med sitt barn.

Jag skrev inte att ingen skulle äta äppelchips, gör det själv någon gång ibland. Men jag tycker ändå man kan upplysa om att det blir mycket socker i torkad frukt, det tänker inte många på.

Anmäl
2015-02-16 08:28 #15 av: graleh

#14 Nu menar jag frukt man torkar själv hemma. Alltså inte sötad torkad frukt man köper i butiken. Det är skillnad på socker och socker. Socker som finns naturligt i frukt är inte farligt på samma sätt som vitt socker. Sedan får man ju givetvis testa sig fram. Vissa kan inte äta frukt, då ska man inte göra det. Vissa i denna tråd har tipsat om griskött, det skulle aldrig jag rekommendera pga att det är ett väldigt sött och fett kött som ofta orsakar förstoppning och blockeringar i kroppen. Men vissa kan säkerligen äta griskött utan att må dåligt av det. Likadant att många tipsar om  korv. Det är jättemycket e-nummer som t.ex. nitritsalter i korv. Nitritsalt är giftigt och cancerframkallande. Förstår inte varför just frukt ständigt får ta denna skit..

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.