Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är beroende

Kan inte sluta äta!

2015-02-04 05:29 #0 av: cheesemaster

Jag är en 20-årig kille som mer eller mindre alltid har varit överviktig. Jag är 175 cm lång och väger nu 96-97 kg och jag inser att jag har ett enormt problem.
Jag kan helt enkelt inte sluta äta.
Jag har tidigare lyckats bra på LCHF-kost men har fallit tillbaka i gamla spår. Sedan dess har jag försökt ta mig tillbaka utan att ha lyckats någon längre period.
Är övertygad om att jag lider av ett matberoende där jag inte kan sluta äta, och jag behöver desperat tips på hur jag bör gå tillväga.

Anmäl
2015-02-04 05:33 #1 av: cheesemaster

Glömde tillägga att jag har en väldigt stillasittande livsstil, vilket jag är redo att ändra på men framförallt kosten gör att jag är så pass överviktig och det gör mycket motion obehaglig och med risk för skador.
Jag brukar vara vaken sent men sover gott och länge. Röker väldigt sällan och dricker väldigt lite.

Anmäl
2015-02-04 07:02 #2 av: Fialialej

Jag överäter ofta och när jag börjar komma in i de vanorna tar jag en eller två dagars fasta. Antingen äter jag ingenting, men dricker vatten och te, eller också äter jag frukt, smoothies, soppor (som jag mixar slätt) fem gånger om dagen med tre timmars mellanrum. De gånger det är som svårast att låta bli att äta äter jag inget alls, eftersom att äta ger mig lust att äta mer.

Det hjälper mig att bryta beteendet, och efter de två dagarna återgår jag till hälsosammare rutiner igen. Använd de två dagarna till att reflektera över hur du bör äta och motioner och VARFÖR, skriv matlista osv. Ibland gör jag detta en gång i veckan.

Testa en dag till att börja med så att du känner att det inte skadar dig på något sätt. Inte för att det borde göra det, men det kan vara bra att vara försiktig. Fastat har man gjort i alla tider.

Ett tips för att komma igång med motionen är att göra 15 minuters yoga och ta en halvtimmes promenad per dag. 
Exempelvis promenad på morgonen och yoga på kvällen, eller tvärt om.
https://www.youtube.com/watch?v=E1OMyW05No0

Anmäl
2015-02-04 07:11 #3 av: nickiee

börja gå promenader + simma är skonsam träning +finns enklare träning du  kan göra hemma med , när du känner dig hungrig så ät lite nötter det mättar bra  .om du dricker en del läsk så minska ner det  med att ta det bara 1 gång i veckan å du  kommer du märka skillnad  jag älskar godis men har börjat med å göra egen nöttblandning. jag blandar  jordnötter-cashewnötter -chilinötter -pumpakärnor-pinjenötter -russin-gojibär-tranbär-sötmandel-hasselnötter. detta gör att jag äter mycket mindre godis + jag blir mätt längre med   sen kan man ha i solrosfrön med om man vill .har du lyckats för kommer det gå bra nu med får säga åt dej själv lite hårdare bara . sort lycka till från en som med har vägt en del för mycket

Anmäl
2015-02-04 08:59 #4 av: OlgaMaria

Du kanske kan prova att äta ett eller två stora mål mat på dagen. Det kan vara så att det går bättre om du kan äta dig riktigt proppmätt och sen inte äta alls. För min del klarar min mage inte av att inte äta hyfsat ofta, men med aptiten funkar jag så att jag gärna äter mycket, sen dröjer det kanske fyra timmar där jag lätt skulle kunna äta mer, men om jag låter bli så ebbar aptiten ut och det blir lätt att gå många, många timmar utan att äta.

När jag var yngre, och friskare i magen mm, så funkade det väldigt bra för mig att sätta en stopptid för ätande efter kl 15. Åt rejält innan det och vande mig snabbt att inte känna mig hungrig alls em, kväll. Det som är svårt är att om man gör avstickare när man t ex träffar vänner på kvällen och äter lite grann ändå så blir det svårt att hålla sina vanor.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-02-04 16:46 #5 av: hemul

Cykla är skonsamt också. Jag började cykla när jag vägde 94 och jag är bara 1.66.

Men det där med maten, när du åt LCHF förut, slutade du överäta då då?


Anmäl
2015-02-04 22:01 #6 av: dufva

Uppenbarligen har du ju lyckats rätt bra med Lchf-kost tidigare så se till att ta dig till det läget igen tycker jag Ler

För att så snabbt som möjligt komma ifrån suget efter kolhydrater så "bomba på" med rejäla portioner av bra Lchf-mat några dar utan att fundera så mycket på annat än att du ska bli mätt så kommer du snabbast till ett läge där suget efter skräp avtar

Anmäl
2015-02-05 04:09 #7 av: Figko

Tjena

Jag har haft samma problem som du med ungefär samma längd/vikt.
Tidigare misslyckats konstant när det gäller långsiktig viktnedgång och först nu efter 10år av jojobantande så trilla poletten ner! Nu går det som tåget och jag gör ALLT annorlunda den här gången.

Ordet stavas :MOTIVATION

För mig hjälpte det inte att ha en önskan att gå ner i vikt!
Du måste verkligen veta varför du skall göra denna förändring, det jag menar är att det måste vara implementerat i ditt känsloliv, du måste genuint känna inom dig vad och varför!

Sen en annan sak, gissar att det är sug och inte hunger i huvudsak som säkert bottnar i flera saker! Jag ser hunger/sug som min vän idag, det är cool för då vet jag att jag är på väg ner i vikt. Sen gäller det att hitta sina knep. Jag har flera, morötter, vitkål, kesella med hallon, proteinshake, grönt te osv....

Lycka till!

Anmäl
2015-02-05 05:59 #8 av: cheesemaster

Tack för alla svar!

Jag tror, precis som FIGKO, skriver, att det i grunden är psykologiskt men jag vet inte vad jag kan göra åt den saken. 

Flera kvällar i veckan brukar jag åka in i staden med mina vänner och det brukar ofta sluta i en ohälsosam middag. 

@dufva & hemul - För ett par år sedan när jag lyckades med LCHF-mat brukade jag inte överäta, däremot har det blivit ett problem att jag tröttnat rejält på den typ av mat jag väldigt ofta åt då. Det blev nästan alltid kött med broccoli och bearnaisesås. 

@ TheresiaW

Det jag fastnade mest för var det du nämnde med en typ av periodisk fasta. Jag har en tendens att äta väldigt mycket under kväll och nattetid! Det kan vara så att om jag sätter som gräns att inte äta efter kl.15 så går jag även och lägger mig tidigare och får hälsosammare rutiner? 

@nickiee

Tack för tipsen! :)

@ Fialialej

Intressant det du skriver med en tvådagars fasta. Tidigare har jag provat 5:2 ett par veckor (dock utan LCHF-kost) och jag kände att det blev mycket fokus kring att hålla sig vid 600 kalorier etc. Det vore kanske enklare att bara hålla sig ifrån mat överhuvudtaget under fastedagarna, speciellt eftersom jag inte tror på kaloriräknande egentligen.

Anmäl
2015-02-05 10:53 #9 av: OlgaMaria

Ja testa att ej äta em, kväll om du vill. Jag tycker det är lättare att göra likadant alla dagar, istället för att fasta enstaka dagar - det blir ju så jobbigt då varje gång när man inte är van. Gör man samma varje dag vänjer sig kroppen fort och man slipper hungerkänslorna efter några dagar. Det trixiga är bara att fortsätta oavsett vad man gör och vilka man träffar och vad man blir bjuden på. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-02-05 11:59 #10 av: CasaRamon

Prova att köra 16:8  Känns mycket bättre, lättare än 5:2. Jag upplevde under 5:2-dagarna att jag var väldigt hungrig och kände mycket sug efter något.

Däremot under 16:8 märker jag att jag äter mindre portioner och har inget sug alls efter något. Mina dagar ser nu ut så här:

Frukost 8.30

Mellanmål 12.30  (äter då 1 kokt ägg+ en tunn skiva LCHF-bröd med ost och skinka + kaffe.)

Middag 16.30

Efter det bara kaffe och senare på kvällen te.

Är LCHF-are sen 7 1/2 år.

Anmäl
2015-02-05 16:53 #11 av: mooonlight

#8 av: cheesemaster
Jag tror, precis som FIGKO, skriver, att det i grunden är psykologiskt men jag vet inte vad jag kan göra åt den saken.

Det tror inte jag. Då hade du antagligen inte haft problemet.
En sak som kan spela in är att bakterierna i dina tarmar styr dina tankar. Det är trots allt dem du matar när du äter.
Något annat som spelar in är leptin. Enkelt uttryckt: Leptin är ett hormon som styr kroppens energiomsättning och andra hormon. Leptin finns i fettcellerna och ju fetare man är desto mer leptin har man inlagrat. När hjärnan av någon anledning inte känner igen/reagerar på leptinsignalen från fettcellerna (jämför med insulinresistens) går saker och ting snett.

Att vara motiverad räcker inte långt om man gör fel saker...

Anmäl
2015-02-06 03:22 #12 av: Figko

Tjena

Gå in o kolla mitt inlägg : vikten rasar äntligen. där ser du ex. på mitt upplägg!

Jag har laborerat många år och är dipl.kostrådgivare vad det nu kan vara värt när det svåraste är att leva som man lär och sen gäller det ju att man får lära sig rätt  ;).

Tricket för mig  är mycket protein bl.a. genom proteinshakes som är 0kh så får jag tre mellanmå/dagl som gör att det blir mkt enklare att stå ut med hunger/sug. Proteinet ger också ett litet påslag av glukos som jag bara mår bra av.  Sen är en ätardag ett måste för mig! Jag är inte sockertorsk men känslig för kh och Pizza,chips torsk ;) vilket jag kan äta en dag i veckan och ändå gå ner i vikt men då är jag superstrikt med kosten de övriga 6 dagarna. Kanske finner du nåt passande i mitt upplägg.  Jag hade 21kg övervikt och har 12kg kvar! Det ska vara fixat senast sista augusti!

Hoppas du hittar ett upplägg som passar dig , Lycka till!

Anmäl
2015-02-06 14:48 #13 av: hemul

Som Dufva skriver, du har ju lyckats en gång  tidigare. Hur gjorde du då?


Anmäl
2015-02-06 15:24 #14 av: Camilla77

Jag har precis läst DesMaisons böcker bl.a. javascript:nicTemp(); som jag rekommenderar varmt till människor som är som jag, -faktahungriga. VARFÖR ska jag göra såhär eller sådär?

Författaren ger en vetenskaplig modell över hur hjärnans signalsubstanser och ätande är kopplade. Hon har tidigare arbetat med alkoholmissbrukare och föreslår i boken ett sjustegsprogram för att bli sockerfri. Bonus är att man även får ett sunt ätmönster, förstår hur man reagerar på olika sorters mat. Förstår att man självmedicinerat med mat förut. (Du är matberoende skriver du, så du förstår vad jag menar). 

Jag fick många insikter i den boken (jag läste iofs alla tre) och författaren pusslade ihop flera saker som jag kände vagt att de hörde ihop redan tidigare. Hon är mån om att man gör programmet personligt och lyssnar på kroppens signaler. Medarbetar kroppen snarare än motarbetar den. 

Jag har testat massor av dieter förut, har testat ätdagar, ätfönster, lchf, vlcd, smooties, fasta, etc och har precis som du trillat tillbaka efter ett tag. Den här metoden känns hållbar och naturlig. Det är dock ingen quick-fix. 

Men trots att jag själv laddade ner boken för att hitta en diet som funkar så har jag efter två veckor inte gått ner mer än ett halvt kilo. MEN, jag börjar må bättre mentalt, har ett jämnare humör och mer positiv. 

Jag har som bakgrund ett matmissbruk där jag pendlar mellan svält och överätande. Självförakt, låg självkänsla, störd kroppsuppfattning, Så, för mig är mental hälsa värd mer än vikten. (kom jag på nyligen). Vikten... den får ta lite tid, så länge jag mår bra. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.