Annons:
Etikettom-sajten
Läst 9876 ggr
graleh
2015-02-03 10:43

Saknar sektion om Paleokost

Hej!

Jag ser att det är mycket om LCHF här men det finns många (inkl jag) som äter enligt Paleo. Jag saknar därför egna sektioner om Paleokost. Går det att ordna?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Annons:
Maja
2015-02-03 10:52
#1

Det skulle jag uppskatta! 😃 Äter enligt Paleo sedan ett bra tag tillbaka.

Inkanyezi
2015-02-03 10:54
#2

#0 Om det har gått dig alldeles förbi, så handlar den här sajten om just LCHF, som du livligt har beskrivit att du ogillar. Om du vill ha en sajt om paleokost, så är det helt okej att du skapar en sådan.

Record
2015-02-03 11:15
#3

TS

Jättelätt att göra !

http://www.ifokus.se/about/start-community

Inte helt fel !

Inkanyezi
2015-02-03 12:10
#4

Kanske den här tråden aktualiserar frågan om namnvalet för sajten.

Det har ju diskuterats tidigare att ändra namnet, men eftersom det är väldigt väl etablerat är det rimligt att ha det kvar, trots att det kan uppfattas som missvisande. Helt klart är ändå att KiF under hela sin existens har varit en sajt för kostmodellen LCHF, Low Carb High Fat, och att begreppet möjligen har myntats just här. 

Hursomhelst handlar Kolhydrater i Fokus främst om kosthåll med hög andel fett och låg andel kolhydrater, medan andra kostmodeller, som Atkins, Paleo eller GI har andra inriktningar.

För tillfället finns inte någon sajt på iFokus om paleokost, så det är öppet för att skapa en sådan. Eftersom paleo skiljer sig från LCHF, kanske det inte är den allra bästa idén att splittra KiF på fler grenar, utan det kan vara lättare att hålla isär begreppen om olika kostmodeller har sina egna sajter och förespråkare.

Surpan
2015-02-04 15:25
#5

Det är inte helt självklart att denna sajt handlar endast om LCHF faktiskt. Jag trodde den berörde lågkolhydratkost i allmänhet.

/Surpan

Inkanyezi
2015-02-04 16:04
#6

#5 Självklart har du rätt. Lågkolhydratkost i allmänhet är en del av vad forumet berör, och sett till namnet på forumet skulle man kanske misstänka att sajten i själva verket handlade om raka motsatsen.

Men det ändrar inte att forumets huvudsakliga inriktning sedan det startades är LCHF, och att själva begreppet intimt är förbundet med forumet. Paleokost skiljer sig från LCHF i vissa väsentliga drag, och kanske främst genom att inte som huvuddrag inrikta sig mot att minska andelen kolhydrater i kosten. 

Likheter finns mellan modellerna, men också skillnader, vilket talar för att kanske hellre skapa ett eget Paleo-forum. Det är sannolikt att paleokost skulle kunna minska belastningen för många som skulle kunna drabbas av metabolt syndrom, bland annat för att paleokost kan minska kolhydratbelastningen, men filosofin bakom skiljer sig till en del från den bakom LCHF, och jag tänker mig att det kan finnas fördelar med att ha en något mindre luddig skiljelinje mellan de två varianterna för att minska förvirringen.

Paleokost har heller inte någon alldeles klar definition, och det är kanske främsta skälet till att inte blanda in den i ett utpräglat LCHF-forum. Paleokost kan ha varierande innehåll av kolhydrater, medan man inom LCHF försöker hålla relativt snäva gränser för definition av andel kolhydrater i kosten. Kolhydraterna i sig är kanske inte det viktigaste argumentet inom paleo.

Mitt argument för att hålla isär dem är att det blir splittrat att hålla två olika kostmodeller inom samma forum, kanske av samma skäl som vi inte bör blanda in GI, som ju är en kostmodell med hög andel kolhydrater. Det blir lättare både för den som siktar mot paleo och har det som ledstjärna, och för alla oss som genom låg insulinkänslighet har problem med kolhydrater i stort, att hålla isär de här två modellerna för kost. Många av oss har faktiskt grava problem med kolhydrater, och jag skulle uppfatta det som förvirrande att föra in en kostmodell som inte begränsar kolhydraterna i den som har detta som huvudinriktning.

Annons:
hemul
2015-02-04 16:40
#7

Märkligt. Fanns verkligen LCHF som begrepp när forumet startades? Jag tror inte det, man jag kan ju minnas fel.

graleh
2015-02-06 15:34
#8

#2 Trampade jag på en öm tå med min fråga?

"Om det har gått dig alldeles förbi, så handlar den här sajten om just LCHF". Jag kanske ser dåligt, men denna sajt heter väl ändå kolhydrater.ifokus? Eller heter den lchf.ifokus egentligen men man glömt byta namn och logga? Om det är så att ni ändrat fokus kanske namnet ska ändras också, bara ett tips.

Inom Paleokost äter man generellt inte heller kolhydrater, därför tänkte jag att det kan vara passande med en undersektion eftersom det är kolhydrater det alltså handlar om här primärt pga namnet och inte LCHF, men det vore ju förkastligt att diskutera Paleo i ett kolhydratsforum som egentligen är ett LCHF-forum fast det inte heter så.

Och vadå "som du livligt beskrivit att du ogillar"? Vadå "livligt"? Jag får inte uttrycka min åsikt och erfarenhet eller vad är grejen? Och vad säger ett enda inlägg, ärligt talat? Man kan väl fortfarande ha ett intresse av kost även om man inte gillar en viss kosthållning?

Ursäkta så otroligt mycket för att jag ställde en välmenad fråga, det ska jag inte göra om på denna sajten mer i alla fall.

Och nej, jag uppfyller inte alla kriterier för att starta en ny sajt. Jag har frågat tidigare och det kräver för mycket av mig som jag inte hinner med. Dessutom kan jag tycka det är ganska klokt att ställa frågan om man kan köra ihop liknande koncept innan man skapar upp en massa nya, men det var tydligen feltänk..

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Inkanyezi
2015-02-06 16:00
#9

#8 Nej, du har inte trampat på någon öm tå, jag har inga ömma tår att trampa på i de här frågorna. Jag har bara besvarat ditt inlägg relevant och i övrigt följt trådens utveckling.

Jag har givit dig ett konstruktivt förslag, men du förkastar det, precis som du har förkastat kostmodellen LCHF. Om du vill äta på något annat vis är det helt okej, men dina kostidéer avviker från det som den här sajten har stått för under mycket lång tid. Om det finns orsak att revidera det, så är det ju upp till sajtledning och medlemmar att styra skutan åt annat håll, och det kanske skulle vara läge för en paleosektion om intresset för en sådan är tillräckligt stort bland medlemmarna.

Och visst får du uttrycka din åsikt och erfarenhet, jag har inte invänt på något sätt emot det. Du får skriva inlägg här, och du får berätta om dina erfarenheter. Det har du ju gjort, och ingen hindrar dig. Men det du går in med nu är inte att försvara ditt förslag, utan du går till angrepp mot en annan deltagare som har svarat på ett inlägg som du har gjort. Det för inte debatten framåt.

Om du vill framföra dina idéer om "paleokost" kan du ju göra det också i det här forumet. Det är många som anser att de äter "paleo" snarare än LCHF, men precis som det råder skilda meningar om vad som ska betraktas som LCHF, så finns inte någon riktigt tydlig definition på vad som är paleo. Det kanske är det starkaste argumentet för att inte föra in ytterligare ett luddigt begrepp just här. Om paleo hade haft en tydlig definition, som inte avviker från huvudfåran på KiF, skulle det kunna finnas skäl att ha en paleo-sektion. Jag ser inte att en sådan definition finns i dagsläget. Du har inte heller fört det ämnet framåt med inlägg #8 som mest andas att du känner dig kränkt av att jag tar upp diskussion om ditt ämne.

Här bryter du tråden och går in på kverulans. Vore det inte bättre att du argumenterar för din sak?

odezza
2015-02-06 18:13
#10

Om man klickar på "om sajten" i menyraden längst upp, så står det att detta är ett forum för den som äter LCHF, eller funderar på det. Klart och tydligt.

"still lost in space and time"

OlgaMaria
2015-02-06 19:35
#11

Det går ju givetvis bra att diskutera paleo här inne även om vi inte har en särskild sektion för det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

odezza
2015-02-06 20:20
#12

Självklart! 🙂

"still lost in space and time"

Inkanyezi
2015-02-07 20:05
#13

Jag kanske skulle förtydliga lite varför jag ser "paleo" som mindre önskvärt som sektion, även om mycket av det som betraktas som paleo kan överensstämma med riktlinjerna för den här sajten.

Paleo-kost sägs grunda sig på vad människan antas vara anpassad för genom evolutionen. Det skiljer därvid egentligen inte alls från mycket av tankarna kring att äta mindre kolhydrater och mer fett. Vi vet ju att vissa folkgrupper har ätit huvudsakligen animalisk kost med hög fettandel och obetydligt med kolhydrater, och de har ofta dragis fram som exempel. Det gäller främst folken kring nordkalotten.

Motsägelserna finns hos proponenterna för paleokost. Man strävar alltså efter att inte äta sådant som har kommit till i kosthållet under de senaste tiotusen åren eller några tusen år mer. Ändå godtas exempelvis upphettning, som troligen är den enskilt största åtgärden som har lett till att människosläktet har kunnat öka i så stor omfattning att vi nu riskerar att bli alldeles för många för planeten.

Paleoföreträdare säger nej till ett flertal livsmedel som har kommit till i mathållningen efter att människan började odla, men godtar av outgrundlig anledning några av dem, samtidigt som exempelvis mejerier anses olämpliga som människoföda. Jag ser det som inkonsekvens, då exempelvis sötpotatisen, som anses "paleo" har genomgått liknande utveckling som den vanliga potatisen, som inte får vara "paleo". Detsamma gäller en hel del olika nötter, som har förädlats genom tiderna och företrädesvis är odlade.

Skiljelinjen mellan LCHF och paleo går egentligen i att paleo strävar mot ett ideal där man förmodar att allt som hör till odling eller boskapsskötsel är av ondo, medan LCHF huvudsakligen ser till makronutrienterna i födan och därutöver manar till kritisk hållning till nytillskott som inte har prövats under lång tid.

Visst kan man sträva mot "paleo", eller som det också kallas, samlar- och jägarkost, men det är en helt annan kosthållning än att gå till affären och handla mat. För den som kan leva som jägare och samlare är det så klart utmärkt, men för flertalet av oss är det uteslutet. Vi kan närma oss ett näringsinnehåll i vår mat som är närmre idealet, och tvisten rör väl närmast vad som ska vara idealiskt.

Min hållning är inte helt negativ, utan snarare avvaktande. Finns det bland medlemmarna på den här sajten tillräckligt intresse för att lägga in en grupp om paleo, så är det ju en enkel sak för Sajtvärd eller Medarbetare att skapa en sådan grupp. Hittills har jag bara sett en sådan önskan, förutom TS, som inte har fördjupat tanken eller försvarat den med argument i den här tråden.

Det finns heller inte något hinder för att göra inlägg märkta med "paleo" eller diskutera ämnet på sajten, så behovet av en särskild sektion kanske skulle kunna spåras i hur många inlägg av det slaget som görs? Det har varit uppe många gånger, och det länkas emellanåt till olika sajter som puffar för idén. Jag tycker nog ändå själv att det inte har så stor omfattning att det skulle kräva en egen sektion. I de fall de direkt berör LCHF-kost finns ju tillräckligt med grupper i listan till vänster för att man ska kunna hitta en som passar. Min egen uppfattning  är att den listan redan är längre än den kanske borde vara - man skulle lika gärna kunna vända frågan och fundera över om vi behöver alla dessa sektioner.

Men jag lägger inte något förslag om att ändra i listan, vare sig skapa någon ny eller ta bort någon gammal sektion. Jag ser det som en uppgift för sajtvärden, om hon ser det som önskvärt. Paleo får plats här, för den som vill diskutera det, men mer tveksamt är nog om vi behöver en egen sektion. Om man vill se alla inlägg som innehåller "paleo" är det ju lätt att använda sökfunktionen.

Annons:
Margareta
2015-02-07 21:18
#14

Som Sajtvärd håller jag inte med. Forumet är från 2006 dvs äldre än uttrycket LCHF. Det startades för samtal om kolhydratreducerad kost, inte LCHF specifikt eftersom det inte fanns. Från början skapade vi rubriker, men inte ens 1 % av alla inägg kom i den grupp de passade bäst i. 99% av alla inlägg hamnade i första bästa grupp. Jag och Medarbetare la ner många timmar per dygn på att flytta. Den tiden har vi inte därför görs det inte längre. Det finns inte uttalat att forumet skall vara ett rent ena-eller andra. Den som vill ha ett rent forum med strikta regler är välkommen att starta det själv.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Inkanyezi
2015-02-07 21:27
#15

Tack Margareta. Jag uppfattar det som att Paleo är välkommet här och inte särbehandlas. Det är bara att posta, och vi behöver kanske inte bekymra oss så mycket om rubrikerna i vänsterkanten.

Och så kan vi fortsätta föra samtal om kolhydratreducerad kost.

yeahsica
2015-02-08 10:07
#16

#13 Halvt om halvt OT, men om du är genuint intresserad av att lära dig mer om Paleo och vill räta ut dina frågetecken kring rekommenderat kolhydratsintag, sötpotatis vs potatis, varför mjölkprodukter som standard undviks och synen på nötter kan jag rekommendera dig att läsa The Primal Blueprint av Mark Sisson.

Inkanyezi
2015-02-08 11:19
#17

#16 Jo, Sissons Primal Blueprint är väl inte direkt okänd, men den rätar inte helt  ut frågetecknen kring själva idébilden och dess tillämpning när vi går till affären för att handla. För den som lever som jägare och samlare kan man kanske också anta att kampen för tillvaron är lite för krävande för att söka sin information på Internet.

Nu är det väl ganska klart, i alla fall genom uttalandet från sajtvärden, att sajten också omfattar paleokost, helt oavsett hur mycket eller lite sötpotatis respektive mejerier som ingår. Mina funderingar rör närmast möjligheten att tillämpa paleo och vad det egentligen innebär. Visst kan man klara sig utan eld om man äter fisk, blötdjur och mattak, men en fråga som kan dyka upp är ju var man drar gränsen.

Som jag har uppfattat det strävar man efter att äta som för mycket länge sedan när man väljer paleo, medan man för LCHF inte tittar lika långt bakåt i tiden. Vi har ju under senare decennier haft en nästan exponentiell stegring av vissa tillstånd som är kopplade till metabola problem, kanske främst diabetes typ 2, som samvarierar med en kraftig ökning av övervikt och fetma hos stora delar av befolkningen. Man behöver kanske inte gå ända till äldre stenåldern för att hitta kost som är mindre skadlig. Det kanske räcker med ett halvsekel. 

Och om nu sötpotatisen är godtagbar, kanske rotselleri, palsternacka, majrova och rödbetor inte heller är lika svåra att hantera för vår metabolism som pasta, bröd och sötade läskedrycker. Det ökar ju utbudet av livsmedel rätt mycket om man inte behöver jaga kolhydrater in absurdum. Jag tycker till exempel väldigt mycket om att göra köttsoppa med en del rotfrukter i, där innehållet av kolhydrater kan ligga relativt högt, jämfört med de mer extrema varianterna av jakt på den sista kolhydraten.

De följande styckena bygger på tidigare inlägg i forumet:
Åter till TS, så har vi ju också problemet med gallstenar, som inte är helt utrett och som tas som intäkt för att undvika fett. Mer forskning behövs, och vi vet ju inte i vilken utsträckning folk hade gallsten under äldre stenåldern, inte heller hur allvarliga följder det kanske orsakade. Vi har en idébild, där gallstenens tillväxt hänger ihop med att gallan inte används utan koncentreras i gallblåsan när ingen eller mycket lite galla behövs.

Vi vet inte om den idén är riktig. Det är en hypotes, som vi inte vet om den stämmer. Mer forskning behövs, och även om man teoretiskt skulle kunna lösa upp gallstenar och skölja ur dem genom mer flöde, bör vi vara återhållsamma med att föreslå mer fett till den som kanske kräks blod när en stor gallsten täpper till tolvfingertarmen, dit den kan ha migrerat sin egen väg via en fistel, eller när gallgången täpps då stenar dras med när gallan ska fram. Några av oss kan fortfarande behöva operativa ingrepp för att slå sönder eller ta bort gallstenar.

Man kanske slipper bildandet av gallstenar genom att äta mer fett, men det är inte ett magiskt trollspö för att eliminera dem som redan finns, och jag tror inte att det vetenskapliga läget kring bildande eller upplösning av stenar är alldeles klart.

yeahsica
2015-02-08 11:54
#18

#17 Jo, boken rätar definitivt ut frågetecknen och folk som äter enligt paleo lever såklart inte som jägare och samlare (utan eld och jagar och samlar), men det tror jag att du förstår även om du låtsas om annat. Sedan finns det säkert undantag, människor som bara äter rått kött o.s.v., men dessa personer skulle jag säga tillhör en extrem förgrening av paleo i så fall.

graleh
2015-02-09 14:24
#19

#9> Jag tror du har blandat ihop mig med någon annan. Jag har inte sett något konstruktivt förslag från dig. I annat fall får du gärna citera. Det enda du kommit med är en trist attityd där du menar på att jag borde förstått att fast sajten heter kolhydrater.ifokus så får man enbart diskutera LCHF-ämnen. På något magiskt vis ska jag alltså veta detta. Det finns ingen ödmjukhet eller vilja till förståelse.

Jo, det verkar vara en öm tå eftersom du igen måste påtala att jag ogillar LCHF. Vad har vad jag tycker om LCHF med detta att göra ens? Kan du inte släppa det? Tar du det personligt att jag ogillar LCHF? Kom du på LCHF? Man kan väl vara skeptisk till kolhydrater men ändå ogilla LCHF? Du gillar kanske inte Paleo, men varför skulle jag bry mig om det? Ät du vad du vill och var glad för det, så äter jag vad jag vill och är glad för det :) Man kan ha en fungerande dialog ändå ;)

Och om nu sajten stått för LCHF, bör också namnet ändras. Att du anser att folk som kommer till denna sajten helt magiskt ska veta hur det sett ut historiskt, är ganska så intressant. För det är så du resonerar. Sajten heter kolhydrater.ifokus, inte LCHF.ifokus. Jag vet inte hur jag ska kunna bli tydligare.

Dessutom, hade du kunnat svara som första svar "Tyvärr, sajtens historia har varit…" eller liknande och förklarat utan att blanda in en massa annat. Det är att vara konstruktiv. I ditt fall har du inte gjort något sådant.  Är det så otroligt svårt att svara på ett vänligt sätt? Om man uppenbart tycker att någon hamnat lite fel, kan man ju föregå med gott exempel och berätta lite på ett trevligt sätt hur det ligger till. Är det så svårt?

Ingen hindrar mig?
Jo, du har precis gjort det.

Och nu menar du på att jag känner mig kränkt? Trevligt att du stoppar känslor i mun på mig. Är det konstruktivt, menar du?

Och att argumentera för min sak är precis vad jag har gjort. I annat fall får du gärna motivera vad du menar med att "argumentera".

Jag undrar om du verkligen är seriös i dina inlägg eller om du trollar.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Upp till toppen
Annons: