Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9359 ggr
flashlight
1/31/15, 6:05 AM

Mat och sömn

Jag har typ alltid haft sömnproblem, inga tabletter hjälper längre. Sedan jag för 5 dygn sedan startade med LCHF sover jag mindre än någonsin 4-5 tim per natt. Är detta ngt som är känt?

Annons:
Sindri
1/31/15, 9:17 AM
#1

Frågan är hur du mår? Jag behövde förr (innan LCHF) 8 timmars sömn, och det var inte lätt att få till det. Hade stora sömnproblem, och 1-2 helvakna nätter varje månad.
Nu behöver jag 6-7 timmars sömn, får kvalitetssömn och har mycket mer energi.

På fem dygn har din kropp inte ställt om sig än, så man kan inte säga att det är så det kommer att vara.
Man kan ha omställningsbesvär i flera veckor innan kroppen hittar ett nytt sätt att jobba på. Så länge du fungerar är det inget att oroa sig för.

Krobb
1/31/15, 9:24 AM
#2

Oavsett kosthållning är inte 4-5 timmar tillräckligt, för någon.

flashlight
1/31/15, 12:23 PM
#3

Vissa dagar mår jag inte så bra. Hjärtklappning och yrsel, inte speciellt hungrig. Och ja trött är jag såklart. Men ingen här som har hört att man generellt är i behov av mindre sömn med låg kolhydrat kost?

subcalva
2/1/15, 9:01 AM
#4

När blodsockret sjunker när du inte tillför kolhydrater utifrån så går kortisolet igång för att skicka signaler om att kroppen behöver skapa ketoner och det är förmodligen det du reagerar på. Det är en form av stress som kan göra det svårt att sova.

hemul
2/1/15, 3:30 PM
#5

Trots det rapporterar ju många om bättre sömn på lowcarb. Jag upplevde det nog själv i början, men sen gick det över och jag sover nog ungefär som förr och lika länge. Tyvärr, för jag är en långsovare.

Skulle man inte kunna tänka sig också att om man är insulinresistent/prediabetiker, som jag var, så innebär det också en viss stress både psykiskt och i form av knepigt blodsocker och förhöjt insulin och när man slipper den så sover man bättre?

subcalva
2/1/15, 5:35 PM
#6

Det är säkert väldigt olika hur känslig man är men enligt Andreas Eenfeldt så är det kortisol som går igång när man börjar LCHF. 

Vad som blir skillnaden sen när man är "fettdriven" har jag inte lyckats hitta information om ännu.

Annons:
OlgaMaria
2/2/15, 5:16 PM
#7

Jag har hört flera som sovit för mycket som sover mer normalt på LCHF. Hur som helst, tar du magnesium? Mycket bra mot sömnsvårigheter och hjärtklappning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2/2/15, 5:17 PM
#8

Det kan ju vara så att du fått mineralbrist pga att man tappar vätska då man går över till LCHF. Svårt att sova utan tillräckligt med magnesium framför allt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

flashlight
2/2/15, 6:44 PM
#9

OK magnesium, ska kolla på det. Dock i 2 dagar nu har jag mått bra. Men vadå tappar vätska?? Har jag inte läst om förr?

OlgaMaria
2/2/15, 7:10 PM
#10

Kolhydrater binder mycket vätska, så man brukar gå ner en del i vätskevikt då man skippar dem.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: