Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Gått ner 17 kg mha LCHF sen gått upp allt igen!

2015-01-27 16:24 #0 av: Ullabella66

Jag började med LCHF efter mina två barn föddes och gick ner 17 kg på ett år sen höll jag det i ngr månader sen gick jag upp allt igen på bara ngr månader.

Anledningen att jag gick upp igen för att jag tyckte synd om mig att inte jag fick äta glass, dricka öl osv när sommaren var som hetast och alla andra gjorde det! Sen började jag jobba och livet blev stressigare och jag började äta i smyg... Sen har jag skämts och mått så dåligt psykiskt och fysiskt. Nu är jag peppad att börja om, igen. Just nu äter jag en massa godis i smyg och bara en massa skräp som mackor och latte m.m.

Jag vill inte hamna i samma känsla igen, att jag tycker synd om mig.  Jag skulle vilja kunna äta en glass ngn gång i livet utan att falla dit helt och hållet, jag skulle vilja gå bort på middag och äta det som bjuds utan att säga till innan att jag äter LCHF.

Herregud, jag är 39 år och har sådana här ätströningar När ska det sluta?!?! Jag har haft det sedan jag var 7-8 år då jag kommer ihåg att jag åt i smyg.

Tacksam för reflektioner och så vill jag veta om fler känner som jag där ute!?

Anmäl
2015-01-27 19:12 #1 av: Sagolikt

Åh jag känner igen mig så mycket i det där. Jag äter också i smyg (smyger trots att jag bor ensam - vem tror jag ser egentligen?).

Jag tycker också att det är svårt att stå för att jag börjat med lchf. Nu går jag inte bort så ofta, men när jag träffat vänner har jag helt enkelt låtit bli att äta för att slippa behöva förklara.

Vet inte om jag kan säga något för att hjälpa dig, men jag skickar en stor kram fylld med uppmuntran.

Anmäl
2015-01-27 20:40 #2 av: Ullabella66

Tack Sagolikt!

Anmäl
2015-01-28 08:05 #3 av: Outlawly

Kan du inte köra 5:2 då? Då är det ju bara två dagar du måste hålla hårt på och du kan lägga de dagarna när du vill :) så får du ta vad du vill i måttlig mängd de andra dagarna

Anmäl
2015-01-28 12:03 #4 av: Effie

Skämmas? Äta i smyg? Men vem är det som bestämmer vad du får äta?

Jag äter det jag väljer att äta. Vissa saker inser jag efter ett tag att det inte är särskilt smart för mig (t.ex. småäta; då blir jag inte mätt, och äter konstant; det är inte kul) och det bestämmer jag mig för att låta bli. Ibland väljer jag ändå att äta fel av någon anledning.

Så kan du äta en glass, och det är bra med det, så är det väl inget problem. Och det är du som får avgöra hur många avsteg (för en glass är ett avsteg om man vill gå ner i vikt) du kan göra. (nu fick du mig att minnas en viktväktarkonsulents lilla anekdot: hon hade mött en viktväktare med glass i handen, en vacker sommardag - och viktväktaren stoppade snabbt ner glassen i handväskan! :-)  )

Har du läst lchf-ingenjörens blogg? Hon har en hel del tankar om den mentala inställningen som jag gillar.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2015-01-28 13:35 #5 av: Sindri

Varför tycker så många det är svårt att äta LCHF när de är med andra?

Har ni någonsin hört en vegetarian eller vegan lite skamset mumla att de inte äter det eller det? Nä just det, de låter som mänsklighetens räddare och anses lite moraliskt högstående. Och behandlas ofta med vördnad och ett uns skamsenhet av de "förfallna" köttätarna. Ingen skulle drömma om att inte respektera deras val.

Men använd inte ordet LCHF då, man behöver bara tacka nej till det man inte vill ha. Man känner ju oftast de vänner man blir hembjuden till och vet ungefär vad de brukar servera. Är det någon som snöat in på pastasallad eller smörgåstårta så är man mätt när man går dit, tar en liten sked, smetar ut på tallriken och äter långsamt de bitar man kan äta. Ofta snackar folk hela tiden och ingen märker vad den andre äter eller inte. Om din bordsgranne petar bort champinjoner ur en sallad gör du väl inget väsen av det?

Någon bara måste ha kaffe på maten, någon kan absolut inte dricka kaffe på kvällen - same, same.

"Tycker inte om", "Får ont i magen av det", "Blir uppblåst", "Kan inte sova av", "Får utslag", "Får klåda" är alla saker man kan säga om man nu inte kan säga som det är.

En av de bättre grejerna är att skylla på blodsockret, det börjar i alla fall "folk" bli medvetna om.

Anmäl
2015-01-28 14:24 #6 av: jiim

#5 jag undrar om jag sett någon skriva det bättre än du precis gjorde.... :) Det gäller att hitta en avslappnad inställning till sin kosthållning. Inte se problemen, utan vägen runt

Anmäl
2015-01-28 15:21 #7 av: Sindri

Tack! Ler

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.