Annons:
Etiketthälsa
Läst 8101 ggr
[LoLise]
1/22/15, 2:22 PM

Brakförkyld

Har ätit vegetariskt i 25 år, 20 av dem veganskt. Mitt immunförsvar var då på topp. Kan räkna de ggr jag hade infektioner på ena handens fingrar. Nu har jag ätit lchf med kött och rubbet i över 4 månader, gått ner 10 kilo (trots hypotyreos) men sitter nu här med världens brakförkylning. Jag som trodde immunförsvaret skulle fortsätta vara starkt med lchf. Vad tror ni, kan det va en tillfällig dip? Den här skiten med infektioner vill jag verkligen inte ha tillbaka!

Annons:
Sindri
1/22/15, 2:36 PM
#1

Äter du D-vitamin? Rekommenderas annars. Sök på D-vitamin här på sajten så du lär dig om prisvärda märken och dosering. Och läs här också http://www.kostdoktorn.se/kategori/kosttillskott/d-vitamin?mod=visa-kategorier
Sedan har ju din kropp varit med om en väldig omställning. Då kan sånt här hända. Själv hade jag förr fruktansvärda luftvägsinfektioner med astma varje vinter, men de försvann med LCHF. Jag kan bli lite småsnorig ett par dagar, men mer är det inte med det. Så mitt immunförsvar befinner sig absolut på topp.

[LoLise]
1/22/15, 2:41 PM
#2

Tack, Sindri, du inger hopp :-) Har ganska nyligen börjat med extra D-vitamin. Tar sen tidigare en multivitamin åxå.

JazzBass
1/22/15, 2:48 PM
#3

LCHF är säkert anti-inflammatoriskt jämfört med standardkost, men vegansk kost är nog ännu bättre i det avseendet (en av de mycket få fördelarna med vegansk kost som jag ser det, om man inte baserar den på vetemjöl och socker).

Du kan göra din kost mer anti-inflammatorisk genom att t.ex. tillsätta vitlök, ingefära, gurkmeja och bra vegetabiliska oljor (t.ex. avokadoolja, kallpressad rapsolja) i maten du lagar, samt äta mer fet fisk och kanske ta tillskott av omega 3 som ju är ganska svårt att få i sig tillräckliga mängder av. Dessutom, om du inte redan gör det, börja även ta tillskott av D-vitamin (50-100 mikrogram per dag är en vettig dos).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[LoLise]
1/22/15, 3:05 PM
#4

#3 Erkänner mej skyldig till att slarva med oljorna, använder mest smör. Vitlök och ingefära brukar jag bara ta när jag får känningar om att någon infektion är på gång, så iaf ingefära skulle kunna bli en daglig ingrediens. Sen äter jag gärna en burk makrill om dan, men det är kanske för lite med tanke på O3. Tack JazzBass, fick lite att fundera över!

Sindri
1/22/15, 3:29 PM
#5

För att lindra din symptom just nu. Koka ingefärste och drick mycket. Låt bitar av ingefära sjuda i vatten ca 10 min. Dra ytterligare 10 min. Sila upp. Gör gott i halsen. Mot snuva och hosta gör infusion på timjan och oregano. Koka upp vatten, ta av från plattan och lägg i rejält med timjan (mest) och oregano. Dra 10-15 minuter. Pressa lite citron i téet när du dricker det. Om du "tål" det så tillsätt lite honung i båda téerna.

[LoLise]
1/22/15, 3:50 PM
#6

Det ska jag testa! Behövs verkligen lindring, usch.

Annons:
hemul
1/22/15, 4:56 PM
#7

Varför skulle man få bättre immunförsvar av att hälla i sig fleromättade fetter? Rapsolja är väl kanske bättre än solrosolja o.s.v. man att det skulle vara bra? Ät du ditt smör.

Trots allt har du ju bara fått en förkylning. Om du börjar få förkylníngar ofta kan du ju börja fundera.

Själv blev jag i princip helt av med förkylningar när jag började lowcarba. Tror jag hade haft två sedan 2004. Sen plötsligt förrförra våren fick jag tre på raken, den sista i princip på sommaren! Sen dess ingenting. Jämfört med minst en per år är det en stor förbättring, trots trippelförkylningen.

[LoLise]
1/22/15, 5:04 PM
#8

Du gör mej såå glad, hemul! Jag får se tiden an och hoppas den här bara är tillfällig. Avskyr vara förkyld.

hemul
1/22/15, 10:18 PM
#9

Det är så att ganska många slipper förkylning nästan helt på LC eller får ivf lindrigare. Andra märker inte den effekteten. Det är väldigt konstigt, men det verkar som man får sin egen personliga uppsättning av positiva effekter. T.ex. blir många med migrän hjälpta. För andra gör det ingen skillnad. Det är mycket förvirrande.

För mig - färre och lindrigare infektioner. Blev smittad med vattkoppor för några år sedan. Jag såg inte klok ut, men jag kände mig inte sjuk. Och det ska man ju kunna bli råsjuk av som vuxen.

Jag blev frisk och muskelproblem försann. Neurologiska skador rättade till sig (till stor del, inte fullt ut) trots att de var gamla. Så jag fick ett helt nytt liv. Men inte fasiken går jag ner i vikt bara så där inte! Jag får allt räkna kalorier också. Man kan inte få allt i det här lotteriet , verkar det som. 😃

[LoLise]
1/23/15, 6:44 AM
#10

Fick konstaterat hypertyreos i våras, hypn efter behandling. Nu bra värden men harff en del problem. Då kanske lchf kan rätta till något av symtomen med tiden? Har svullnad runt ögonen, är åter något värmekänslig och lite snabbare hjärtslag.

JazzBass
1/23/15, 9:13 AM
#11

Orsaken till att jag nämnde växtoljor, men inte vilka som helst, är att de ju faktiskt i de allra flesta studier visar på gynnsamma effekter. Kallpressad raps-, oliv- och avokadoolja har solklart positiva IFD-värden medan smör ligger nätt och jämnt på negativa sidan. Därmed inte sagt att man ska undvika smör, jag tror bara inte att det för nån gott med sig att enbart hålla sig till det. Det är dock tveklöst bästa alternativet vid stekning.

I stora metastudier har man inte kunnat hitta nån signifikant korrelation mellan intag av omega 6 och hälsa/ohälsa, precis som med mättat fett, enkelomättat fett och vegetabiliskt omega 3. Endast transfetter visar på en klart negativ effekt, och animaliskt omega 3 på klart positiv effekt. Men oberoende så verkar det finnas skäl att undvika en hög konsumtion av oljor väldigt rika på omega 6, som solrosolja. Enskilda studier har antytt det, och det är välbekant att det är inflammationsdrivande. Solrosoljan har också klart negativt IFD-värde, ungefär det motsatta jämfört med de ovannämnda bättre oljorna, och väldigt mycket sämre än smör som kan betraktas neutralt. Enkelomättade fettsyror verkar det inte finnas några starka skäl att undvika överhuvudtaget. Olivolja och avokadoolja har höga halter av just sådana. De tål också upphettning bättre än de fleromättade.

Jag vet inte, men jag gissar att det finns människor som avfärdar IFD-kostinriktningen, som t.ex. Sanna Ehdin förespråkar, som humbug. Dock är hennes böcker helt klart väldigt läsvärda, inte minst den senaste. Hon har enligt mig en klart bättre helhetssyn på hälsan än de flesta förespråkare av LCHF, GI eller nån annan kostinriktning, som jag känner till. Men visst finns det klart positiva saker i IFD-kosten, som faktiskt inte är väldigt långt från liberal LCHF, och de två går även väldigt bra att kombinera. Snabba kolhydrater som vetemjöl och socker har kraftigt negativa IFD-värden och är solklara no-no's, och alla på den här sajten instämmer säkert i att det inte är nånting man bör äta. Gurkmeja och ingefära har väldigt kraftigt positiva IFD-värden, och min senaste förkylning avstyrde jag faktiskt i dörren redan genom att i ett par dagars tid dricka skitstarkt ingefära-te…🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[LoLise]
1/23/15, 10:27 AM
#12

Kollat Edhins sida. Där står även cayennepeppar som IFD. Då borde den kryddan åxå hjälpa mot förkylning? Jag körde med cayenneavkok när jag slutade röka -90. Starkt och gott. Räckte med en tsk när röksuget satte in. Tror jag ska testa! Har mycket hemma: Zetas raps-olivoljeblandning, gurkmeja, ingefära m.m men dålig på att använda dem. Glömmer helt enkelt av dem. Köper med föresatsen att använda, men men…

Sindri
1/23/15, 12:46 PM
#13

Gurkmeja kan jag tipsa om är gott i t ex fisksoppa, att strö över fisk som man sätter in i ugn tillsammans med paprikapulver.
Det gäller bara att få in vanorna, och att alltid ta en glutt i kryddskåpet när man skall laga mat. -Vad kan jag använda idag, då.

Annons:
hemul
1/23/15, 3:05 PM
#14

Det är lite flumvarning på den sajten. Inte så lite heller kanske.

[LoLise]
1/23/15, 3:24 PM
#15

Tack, Sindri, har faktisk gurkmeja åxå. Och fisk. Bra förslag till helgen! Hemul, jag är f ör dåligt insatt för att genomskåda sajten :-D Men en sak från den sidan som jag tog till mej för nåt år sen och gör är att använda bikarbonat som deo. Billigt och bra. Man slutar inte svettas men svetten luktar inget iaf. :-)

hemul
1/23/15, 3:27 PM
#16

Ha, det funkar inte för mig. Däremot har jag borstat tänderna med det uppåt tio år nu.

[LoLise]
1/23/15, 3:32 PM
#17

Där ser man! Använder du bara bikarbonat eller har du nån tandkräm åxå?

Sindri
1/23/15, 3:54 PM
#18

Jag gör deo av kokosolja, arrowroot, bikarbonat, lite alun och kryddar med doftoljor av kryddnejlika (är även bakteriedödande), citron, ceder och timjan. Tycker det funkar alldeles utmärkt. Ger till mina barn som också föredrar detta före köpe.

Tandkräm gör jag av kokosolja, bikarbonat, salt, pepparmyntsolja och citronolja.

Jag köper ingenting av skönhetsprodukter utom rent smink och växtfärg till håret. Slutade med schampo för många år sedan, gör alla hudkrämer själv.

Det är fantastiskt så mycket man kan göra själv. LoLise, har du varit inne på Shenet.se nångång? Där kan man lära sig allt om sånt som finns i våra vardagsprodukter.
Om man börjar kolla kan man bli mörkrädd över hur mycket sk-t det finns även i produkter som är för känslig hy? Uttorkande petroleumprodukter för torr hy! Jo, man tackar!
HMM! Hur kom vi från förkylning till deo? Härligt med trådar som spretar åt alla håll.

Har i alla fall just gjort timjante till maken som är lite tjock i näsan.

[LoLise]
1/23/15, 4:03 PM
#19

Wow! Nej, jag har inte varit inne på shenet men den sajten tänker jag def kolla upp. Nu ska det för min del bli lite brocolli med smör, räkor med grädde och majo. Ingen olja idag. Ha en skön kväll!

Sindri
1/23/15, 4:46 PM
#20

Detsamma. Känns jätteskönt efter lite längdåkning, förra vintern blev det en tur, nu räknar jag med några dagar till. På det bastu och sedan skrei. Den har ju gått till nu så det blir mycket sånt framöver. Idag med blomkålsmos, fänkål och squash. Lite gurkmeja över fisken innan den åker in i ugnen. Prova lite i din majo!

Annons:
hemul
1/23/15, 9:26 PM
#21

Klart att det funkar när det är alun i.

Zepp
1/24/15, 1:21 AM
#22

Varför skulle man inte kunna få förkylning fasten man äter LCHF eller vegankost?

Det handlar ju trots allt om virus, och de lär knappast bry sig om vad vi äter?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[LoLise]
1/24/15, 6:14 AM
#23

Inget jag kan förklara Zepp. Men jag var sjuk ganska ofta innan jag började äta vegetariskt. Under mina 25 gröna år i stort sett ingenting. Kunde ofta känna i kroppen att nåt var på gång men det bröt inte ut nånting utan kände mej bara lite dassig eller lite snuvig den dan. Dan därpå var det som vanligt igen.

Sindri
1/24/15, 8:24 AM
#24

Njaaa…men kroppen bryr sig om vad vi äter. Ju bättre vi äter desto bättre immunförsvar får vi väl? Och då biter inte virusarna så bra. Jag märkte i alla fall en enorm skillnad mot före LCHF. Jag tycker också många här har vittnat om samma sak. Äter man skräpmat så tror jag inte kroppen orkar hålla emot lika bra.

[LoLise]
1/24/15, 8:36 AM
#25

Jo, jag uppfattar det så åxå. Under mina 25 gröna hade jag influensan EN gång. Då var jag inte ens så sjuk att jag var däckad. Efter ca 4 mån med lchf får jag en förkylning som jag inte upplevt sen slutet på 80-talet. Klart man undrar om immunförsvaret blir sämre. Men jag har fått positiv respons, litar på den och hoppas det här bara är en tillfällig dip.

[LoLise]
1/24/15, 8:44 AM
#26

Idag har det vänt och jag känner mej mycket bättre. Skööönt! :-)

nyttiga_jag
1/24/15, 9:08 AM
#27

Jag kan bara säga att efter att jag börjat med LCHF har jag betydligt färre infektioner!

Har precis haft en rejäl förkylning och när jag kollade när jag var sjuk senast visade det sig vara 1,5 år sen!

Tidigare, på min "skräpkost" så var jag rejält förkyld 4-5 ggr/år!

Annons:
[LoLise]
1/24/15, 9:25 AM
#28

Roligt höra! All förbättring är positiv! Jag har nog blivit väldigt bortskämd vad gäller infektioner :-) Har varit så otroligt härligt att slippa dessa.

Zepp
1/24/15, 5:57 PM
#29

Eh.. altså, förkylningssymptom har mer att göra med huruvida man tidigare har skaffat ett adekvat imunförsvar mot en speciell virusstam!

Fast.. har man en dålig kost.. så har ju kroppen ofta en sämre förmåga att hantera virusinfektioner, möjligen kan symptomen bli värre och vara längre?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
1/25/15, 12:33 AM
#30

Det är bara att konstatera faktum att många slipper förkylningar. Det pratades mycket om det i början, innan doc börja sälja D-vitamin. Nu säger alla att de slipper förkylningar p.g.a. dem. Men innan slapp vi dem p.g.a. kosten.

[LoLise]
1/25/15, 3:14 AM
#31

:-D

Zepp
1/25/15, 11:42 AM
#32

Om man säger som så.. som en frisk individ, med fullgod näringsstatus så behöver inte ett influensavirus betyda mer än att man blir lite hängig i några dagar, tar några smärt/feber-dämpande.. oså är det över!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[LoLise]
1/25/15, 12:36 PM
#33

Erkänner, jag är gnällig de gånger jag är sjuk. Avskyr! "några dar…åsså är det över" är inte jag. Avundsjuk på dej, Zepp! :-)

hemul
1/25/15, 1:44 PM
#34

Du har aldrig haft influensa va, Zepp? Det har inte jag heller, men inte fan blir man bara lite hängig.  Då är det nog frågan om en förkylning. Många säger/tror att de har influensa när de egentligen bara är förkylda.

Det lite märkligt att du anser att kosten inte kan påverka förkylningar, men att den kan påverka influensa. 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: