Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3708 ggr
lisagh
1/21/15, 9:57 PM

Nybörjare lchf, behöver hjälp

Hej! Jag har precis fått veta av min gynekolog att jag lider av PCO. Jag har på två år gått upp 30 kg, och som jag och min gynekolog tror, är detta på grund av pco:n. Jag erkänner att jag inte är världens nyttigaste människa, och att det kan gå veckor mellan mina träningar. Gynekologen har rekommenderat LCHF för viktnedgång när man lider av PCO, så jag läste på lite och har nu i 3 dagar inte ätit kolhydrater. Det är sjukt jobbigt eftersom jag ÄLSKAR potatis och pasta… Men nu kommer jag till min fråga. På bara dessa 3 dagar har jag märkt att detta är inte så enkelt som man tror och jag fattar inte hur LCHF egentligen ens fungerar? Skulle också betyda mycket om några andra som lider av PCO har gått ner i vikt och fått minskade cystor av LCHF?

Annons:
Zepp
1/21/15, 10:04 PM
#1

Enkelt är det.. men man måste tänka till bara.. och för att ha något att tänka på så blir man tvungen att lära sig något nytt!

Börja inte med teorin, den kommer slinka ner av sig självt så småningom!

Här har du lite recept att börja med;

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

Om man säger som så, bort med de värsta kolisarna, socker, läsk, godis, pasta, ris, bröd!

Eller rättare sagt, begränsa de kraftigt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
1/21/15, 10:22 PM
#2

Du kan börja här också:
http://www.kostdoktorn.se/lchf
Där får du en intro i hur det fungerar. Sedan rekommenderas också Andreas Eenfeldts bok Matrevolutionen om du vill fatta mer. Men som Zepp skriver, du behöver inte fatta allt från början. Det är ett annat tänk, och det kommer.

Nästan alla här har älskat pasta, potatis och bröd  - och socker. Men kroppen är fantastisk - den kan lära om.

Upptäck alla ämnestrådar som finns här till vänster i det gröna fältet. Här finns massor med recept, tips, peppning, alla möjliga och omöjliga frågor. I sökfunktionen kan du söka efter svar på saker du undrar över. Ingen fråga är för dum. Börja med att söka på PCO eller PCOS som jag ser att många kallar det.
Många här gör en tråd med sitt nick och börjar med att skriva sitt allmänna hälsotillstånd samt längd, vikt, mått etc. Om du gör det kan du skriva dina frågor i tråden, och så får du svaren där. Sen har du en "loggbok" som du kan gå tillbaka till och kolla, du kan också följa din framsteg.

Grace2009
1/22/15, 8:09 AM
#3

Jag har inte ätit LCHF, men skurit ner på kolhydraterna en hel del. Jag har PCOS och hos mig är "cystorna" oförändrade i alla fall, så man kan säga att det har stannat av hos mig. Fick diagnosen för snart 7 år sedan och går på kontroll vart annat år.

Jag hoppas att du finner en kost som passar dig och ditt mående väl!

Upp till toppen
Annons: