Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5121 ggr
evelinagran
1/15/15, 8:15 PM

E% fördela kolhydraterna, eller räkna gram?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är nu inne på min andra vecka med LCHF. Allt känns toppen! 

Jag loggar allt jag äter på matdagboken eller LifeSum. För att få en överblick på allt jag äter. Jag vill äta en strikt LCHF kost till en början. Alltså max 10 g kolhydrater om dagen. Jag hamnar ofta på runt 20 g om dagen. Nu undrar jag, ska man räkna gram kolhydrater eller kan man se på bilden här. Där man ser att jag faktiskt bara ätit 3% kolhydrater. Mitt mål nu är att gå ner 18 kg.  Vilket sätt ska man gå på? 

En fråga till, kan man få i sig för mycket protein och fett? Jag BÖR få i mig 60 g protein, 120 g fett. Äter oftast runt 120 g protein och 200g fett. Borde jag minska på detta?

Annons:
Zepp
1/15/15, 11:04 PM
#1

Du kan använda bägge, det är bara två olika sätt att räkna.. och det finns fler sätt!

Grejen är att ha koll på något sätt så man faktist äter så som man tänkt.

Det finns inget rätt sätt, förutom det som får det att fungera för dig, gäller fördelningen oxå.

Du är rätt stor och fysiskt aktiva va?

Först så är proteinet basen i maten, det är essentiellt och inte så mycket bränsle.

Man brukar säga 1-2 gram per kilo och dag.. i snitt.

På det kommer annat essentiellt såsom vitaminer, mineraler, spårämnen och omega-3.

O sen energi, antingen kolhydrater eller fett upp till ens energibehov.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

evelinagran
1/16/15, 8:16 PM
#2

#1 Jag väger i dagsläget 77 kg, till mina 160 cm i längd. Vill gå ner till 60 kg. 

Fysisk aktiv är jag. Sedan har jag lite hull om magen, inte jättemycket. 

Borde jag minska på mitt protein och fett intag? Kan det bli för mycket av detta?

Zepp
1/16/15, 8:25 PM
#3

Vill o vill.. vad säger din kropp om detta och hur ser det ut i spegeln?

Har du en sådan här våg?

Vad vågen egentligen säger

Släng den i så fall!

Din våg visar sällan något om din hälsa!

Vad säger din aptit till dig?

Ser du ut som kim Kardashian?

Många skulle offra en arm eller ett ben för det utseendet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MickeB
1/18/15, 9:06 AM
#4

Tycker det verkar som att du äter onödigt mycket mat, om du inte är väldigt sktiv och tränar mycket.

hemul
1/19/15, 12:54 AM
#5

Ja, det ser onekligen ut som väldigt mycket för en kvinna. För en man också egentligen.

Effie
1/19/15, 7:39 AM
#6

Jag brukar säga till nybörjare som undrar…ät när du är hungrig. I början är det vanligt att vara extra hungrig. Ät. Det går över.

Om du fortfarande äter nästan 4000 kcal per dag efter tre månader,  och vikten/måtten är ett problem (du kan ju hålla ett öga på dem), så är det nog dags att minska på mängden mat. Men grundtanken med LCHF är att lyssna på kroppen, inte att bestämma sig för en kalorimängd som man "får" äta.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
hemul
1/19/15, 1:32 PM
#7

Det är bara det att en del kroppar för inte en så belevad konversation som förväntat av dem som formulerat grundtanken.

Upp till toppen
Annons: