Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 12358 ggr
aktagrottman
2015-01-14 21:33

Extrem billig LCHF

Hej eftersöker nu tips på Extrem billig LCHF.
Vi snackar fettkaffe nivå. Billigt.

Misstänker att det eg är fettkaffe.
Och upp fettade ägg rätter som gäller.

Pilla in lite lite, veketabilier, så som kol.
Kanske lite spenat ibland.

Tack på för hand.
MEd smör och ägg skulle man kunna leva på 23 kr/dag det är något sådant jag letar efter.

Annons:
hemul
2015-01-14 22:32
#1

Roadkill?

hemul
2015-01-14 22:34
#2

För övrigt är ägg inte billigare än kött om man köper billiga detaljer och håller koll på extrapriser. Räkna får du se. Styckpriset kanske inte är så högt, men ett ägg gör ingen LCHFare. 😉

citro
2015-01-14 22:53
#3

Djupfryst kycklinglever, 500 gram tror jag det är i förpackningen och kostar

en tia,  gott med lök och grädde.

aktagrottman
2015-01-14 23:24
#4

Underbara Hemul.
Kör jagpå ett rådjur så vist.
Har räknat på kött och ägg.
Och 1 kg ägg får jag för mellan 25 och 35 kr.
Bara lever, hjärta och njure kommer ner i de priserna.

Gladasvampen
2015-01-14 23:28
#5

#4 det finns många långkok du kan göra på lever, hjärta eller njurar. Champinjoner är också billigt, även bacon. Du kan göra egen majjo på ägg och rapsolja som inte kostar så mycket :)

aktagrottman
2015-01-14 23:37
#6

#5 Slängde ihop en snabbsats majo i dag faktiskt.
Så har för en v konsumption minst. Blir lätt så att man kan fetta upp maten då.

Kan inte du slänga upp lite tips på långkok som blir goda?

Annons:
hemul
2015-01-15 01:33
#7

#4 Ägg innehåller en massa vatten. Och äggskalen får du också räkna bort. ;-)

1 kg ägg = 125 g protein
1 kg fläskkarré = 178 g prottein

City Gross säljer karrékotetter för 29.95 eller nåt sånt den här veckan. Fast det är ovanligt billigt.

Jag lovar, räknar man på det utgående från den näring man vill få i sig så vinner inte ägg över extrapriskött. Har man frys och det har väl de flesta så bunkrar man upp när det är bra priser.

hemul
2015-01-15 01:38
#8

Hur många ägg ingår i dina 23 kr per dag förresten?

hemul
2015-01-15 01:39
#9

Fettkaffe är väl inte opimalt billigt heller. Kaffe - dyrt och onödigt. Kokosolja - svindyrt. Smör - dyrare än späck och talg. 😛

aktagrottman
2015-01-15 07:33
#10

Så nu har jag räknat på det.
Har du annan info får du gärna precentera den.

Jag får det till att
Ägg ger 58.8 kcal/kr
Och Karre 35,4 kcal/kr

aktagrottman
2015-01-15 07:35
#11

Räknar vikten på äggen i 23 kr/dag och skall landa på 600g.
+ fett.
Men som sagt endast ägg är skittråkigt.

aktagrottman
2015-01-15 07:41
#12

Så hittade annan data på ada Karren innehåller kör på den för skoj skull

Jag får det till att
Ägg ger 58.8 kcal/kr
Och Karre 57 kcal/kr

Fortfarande är ägg billigare för mig, men det är marginellt.
Vad man skall tänka på är att extrapriser på 29.95 på kött är ovanligt.
Och Citty Gross ligger dessvärre 4 mil bort.
Men Willis brukar vara bra med.

hemul
2015-01-15 12:43
#13

Men kalorierna får du ju upp med extra fett. Även smör är billigt per kalori. Vad man vill ha ut av köttet är framför allt protein. Och går du verkligen in för att snåla kan du köpa späck och talg för runt tjugan i charkdisken. Du kanske måste beställa, men de tar hem.

Visst, 29.95 är ovanligt. Det är därför man har frys. Ska iväg och bunkra alldeles strax.😛

Men 39 och 49 är vanligt. Jag köper faktiskt sällan kött för över 50 om det inte är finkött, som när de hade färsk svensk entrecôte för 89 före jul. Då blev det bunkring.

Hel färsk kyckling säljer både CG och Willys för runt 20 den här veckan. Och det är normalt. Är det inte extrapris på hel så är det det på delar nästan varje vecka på Willys. Nu äter jag i princip inte kyckling längre, men du kanske gör.

Invandrarbutiker är också värt att kolla. Har en i närheten som har charkdisk. Där köper jag färsk lammbringa för 39 kr, standardpris. Urgott kokkött. Köper 4-5 stycken i stöten, kokar, tärnar och fryser i buljong.  Benen kokar man så klart buljong på, massor med näring. Kryddningen spar jag tills jag ska äta, så kan jag göra olika rätter på det. Ofta blir det dillkött. Mums!

Hur som, snöa inte in på att äta en sak som är relativt billig till normalpris. Köp det som är billigt just nu. Kräver så klart frys om det inte ska bli samma mat hela veckan, men det har du väl?

Jag lever inte på 23 kr om dan, men kanske 1600 i månaden om jag slår ut det över året. Men då får där rum biff, entrecôte, räkor, färsk fisk ibland, eko frukt- och grönt. Och mycket grädde. Smör är billigare. Stevia och liknande går också på matkontot. En massa saker jag skulle kunna skippa om det verkligen knep. Tror jag skulle kunna komma ner på 1000 genom att utesluta all lyx så att säga.

Annons:
Sindri
2015-01-15 17:48
#14

Håll utkik efter extrapris på karré och gör pulled pork, nåt jag gillar skarpt. Snacka om långkok och gör gärna 1 kg i taget. Det är gott att äta även kallt, och fantastiskt just med kål till, röd eller vit.

Annars långkok - bara att köpa billigt kött, helst framdelskött, innanlår t ex kan bli trådigt om du gör långkok. Men allt slags bogkött blir finfint som gryta, grytstek, pulled eller vad du vill. Variera med kryddor. Om det ryms inom din ekonomiska gräns så är en klick crème fraiche till pricken över i. Och en billig chutney kan du gör av äpplen, chili, lök, vitlök och äppelcidervinäger.

aktagrottman
2015-01-15 21:15
#15

Hemul mjo ja du har rätt.

Karre 5.9g protein per kr.
Och Ägg ger 5g protein pre kr.

Så det är väldigt marginellt, och gäller endast om det är extremt extrapris på kött.
Samtidigt får man då tänka på att man får en massa gratis kcal med äggen med så äggen är billigare.
Men om det är extremt extrapris på ägg så får man 6,3g protein per kr.

Så jag vill påstå att ägg fortfarande är riktigt billigt.
Men i vissa fall är det deffinitivt värt att bunkra kött.

hemul
2015-01-15 21:44
#16

Vet inte vad jag betalar för ägg på rak arm, men när jag räknade på det förut blev det större skillnad. Är dina ägg ovanligt billiga? Jag körde faktiskt med standardpriset på ICA.

Hur som, det blir i varje fall ingen större besparing att leva på enbart ägg, det kan vi väl enas om? Bara jäkligt tråkigt, skulle jag tro.

MartinIngvar
2015-01-17 11:13
#17

Om du bor i Stockholm.

http://www.matdax.se/#!prettyPhoto

hemul
2015-01-18 00:17
#18

Jösses vilka låga priser! Är det importkött då eller?

MartinIngvar
2015-01-18 12:10
#19

#18 Brukar vara mest import men även en del svenskt. Tror inte jag sett ekologiskt. Fryst fisk & fryst kyckling brukar också vara billigt. Ägg också. Köpte fryst Italienskt oxfilé för 99kr/kg och färskt från ? för 129 kr/kg vid ett tillfälle. Smakade alldeles utmärkt.

Surpan
2015-01-18 14:00
#20

Matdax är suveränt (har bott bredvid två olika och bägge har vart på samma nivå). Det är lite som Lidl, själva butiksuppbyggnaden och inredningen suger, men de har jättebra priser, och bra kampanjer. Värt att kika på.

/Surpan

Annons:
hemul
2015-01-18 14:40
#21

#19 Fast de priserna har CG på färsk svensk ibland. Köpte entrecôte för 89:- innan jul. Lyckades korpa åt mig dubbel tilldelning så det kommer att räcka hela året.😃

Hoppas ivf att de öppnar här också! Men det lär väl dröja.

jiim
2015-01-19 07:43
#22

Köpte bacon på Netto för 30kr/kg förra veckan

bacon har 345kcal/100gram http://matkalkyl.se/se-bacongris.php

det blir 345*10/30 = 115kcal/kr

kan jämföras med billig fläskkarre för 50kr/kg som blir 34kcal/kr

Malinochclaes
2015-01-19 10:52
#23

Så här gör jag: Prenumerera på veckobrev från ICA, Netto, City Gross och Willys, . Läs igenom och kolla vad som är billigt just nu. De flesta har sk. lockvaror som de säljer till underpris för att locka in kunder. Jag köper oftast bara lockvarorna. De brukar vara proteinmat som ost, kött och ägg. Om jag hittar billig ost så köper jag mycket, river och fryser in. Det funkar bra. 

Ibland har butiker en särskild hylla med varor med kort datum. Man kan fynda kilovis med ost för 29 kr/kg eller blandfärs för 19 kr/kg som jag hittade den 23 dec, kort datum, dvs. 26 dec. Jag köpte 8 kg och fryste in. Några dagar före jul hittade jag smör med kort datum för 15 kr/paket, 30 kr/kg. Jag köpte alla paket, 20 st och la i frysen. En annan gång köpte jag flera kg fläsklägg med kort datum för 15 kr/kg. Kokade med lök, morötter och kryddor och sedan frös in i portioner. Man kan hitta massor av varor med kort datum för halva priset. 

Kolla reklamen: Här i Jönköping denna vecka så har Netto ägg för 1 kr/st och ICA Maxi har torsk för 39,50 kr/kg. Willys har fläskkarré för 39 kr/ kg och City Gross har ungnötlever för 28 kr/kg. Ett annat tips. Bli medlem i butikskedjorna så får du ibland extrapris på vissa varor. 

Jag studerar och har månadskort så det kostar inget extra att åka till olika butiker. Bil till olika butiker är ingen höjdare om man vill spara på sina matinköp. Jag brukar göra det mitt på dagen när jag inte har någon lektion för att inte hela eftermiddagen ska gå åt. 

(Överkurs: Känner du någon som har köttdjur? Du kanske kan få hjärta, lungor, lever mm. gratis? Eller blod? Jag har gjort egen blodpudding lchf-style och Norrländsk blodkorv. Mums! Gräddstuvad lever är gott, med champinjoner och kryddpeppar. Lungmos är MYCKET godare än det låter och har man fått hjärta och lungor gratis så kostar det bara kryddor och el att koka. 

Superöverkurs: Kolla Blocket om någon skänker ungtuppar. Man sparar inte tuppar om man har en flock hönor, det blir bara bråk. Endast en tupp i hönsgården. Gör gratis tuppgryta. Ibland skänks kaniner på Blocket. Kanin är finfint kött. Kaningryta har jag ätit. Och om det är gratis så är det ännu bättre. Se bara till att du dödar djuren på ett sjysst sätt, snabbt och stressfritt, och har god hygien.)

hemul
2015-01-19 13:25
#24

City Gross är luriga dock. De lägger inte ut allt i veckobladet. Förra veckan när jag var där för att köpa karré för 29 så hade de även lever för 29, fast det kom inte i bladet förrän den här veckan. Ibland har de riktiga superpriser som det inte varit reklam för. En gång köpte jag Galbani Mozarrella med lite kort datum för 2 kr/st för de minsta förpackningarna, och några kronor mer för jättekorvarna, de där man skivar. Tror det var 7 kr. Halva frysen var full med mozzarella. 😛

Lite knepigt, för butikerna ligger ju inte direkt så till att man bara går förbi och kollar liksom.

hemul
2015-01-31 00:05
#25

Glömde ett tips. Kom ihåg när den här tråden när jag var på CG idag.  De säljer kotlettspill för 14:95 och det finns nästan alltid. Det verkar vara en blandning av trasiga kotletter och karréskivor med ben. Brukar försöka plocka ut paket som ser ut att innehålla karré för jag tycker det är godare.

Hur som, jag har precis slängt laddningen i frysen. 16 rejäla portioner för totalt 64:49. Det är 4:03 sekiner per portion. Slå det den som kan! 😃

Anders-S
2015-01-31 13:49
#26

Fråga efter färskt oxhjärta i 5 kg förpackning hos CityGross.  Leveranstid någon dag där jag handlar.  Oxhjärta/nöthjärta kan tillagas på en massa olika sätt.  Går även att mala till färs.

hemul
2015-01-31 14:37
#27

Är det billigare i 5-kilosförpackning eller brukar de inte ha det i sortimentet på din CG? Här har de alltid hjärta framme, både kalv-, gris- och ofta även lammhjärta.

Lammlever är förresten ännu billigare än nötlever. Lite annorlunda, lite hårdare i konsistensen, men jag gillar det. 24:95 standardpris. 😛

Om ni undrar varför jag kan alla priser är det för att jag skrivit upp dem. Jag såg efter en hund ett tag och eftersom jag äter i princip hundmat (med tillskott av räkor och entrecôte 😃) så skilde jag inte på vår mat i frysen utan kollade bara hur mycket hon fick och debiterade sedan husse och matte, så därför gjorde jag en lista på just de här hundgrejerna.

Annons:
Anders-S
2015-02-10 18:40
#28

#27 Nej, det brukar inte finnas utan man får beställa.

*Dandelion*
2015-02-12 14:31
#29

Förr hade jag en lista med mig, på vad jag skulle handla. Det har jag inte nu längre, utan jag kollar vad som är till bra pris….och planerar därefter. Jag köper helst ekologiskt, så det blir några kronor dyrare. Men lång ifrån så dyrt som om jag hade köpt besprutade grönsaker och icke ekokött. Kolla varor med kort datum, de håller oftast mycket längre än så. Frys, eller tillaga och frys.

Sen så finns det mycket i naturen som man kan äta.

http://www.skogsskafferiet.se/

Ibland räknar jag för skojs skull vad våran middag kostar. Den billigaste var 2.50 kr/pers 🏆

Upp till toppen
Annons: