Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Tips för att bli av med sötsuget :)

2015-01-14 21:28 #0 av: jela96

Hej!

Jag är och har vart ett bra tag, sockerberoende! Jag blir irriterad utan att få äta något godis/fika varje dag och till maten ska de alltid vara cola och det är en självklarhet att tv kvällen avnjuts med choklad.

Nu har jag faktiskt hittat något att byta ut chokladen och fikan med, hemmagjord glass! Skrattar

Tar och mixar ca. 200 g hallon, 1 dl mild vanilj youghurt och 1 dl mild honungsyougurt och klart! Så otroligt gott och perfekt att äta istället för choklad!

Anmäl
2015-01-15 19:42 #1 av: kolissnålis

Testa att byta yoghurten mot grädde. Du har läst innehållsförteckningarna på yoghurten? :-) Har du testat mörk choklad när du är chokladsugen?

Anmäl
2015-01-16 13:40 #2 av: Halvdansken

Hur mycket socker är det i honungsyoughurten?
Frågan är ju om du inte bara bytt ut ett sorts socker mot ett annat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-01-16 13:42 #3 av: hemul

Betydligt mindre än i en bulle.

Anmäl
2015-01-17 09:41 #4 av: nyttiga_jag

Mitt bästa tips är att bestämma sig för att man faktiskt får äta nåt sött om man vill, men att man innan man gör det måste man ha ätit ett av sina huvudmål!

Tex om jag blir sugen på eftermiddagen, måste jag först äta middag och vill jag sen ha nåt sött så får jag faktiskt äta det. Kan berätta att jag inte ofta är fortsatt sugen efter att man ätit ett rejält mål.

Sockersug är oftast ett tecken på att kroppen behöver näring. Ät mat i första hand!

Anmäl
2015-01-18 09:07 #5 av: Siggebus

Jag kan tyvärr inte tillåta mig något sött överhuvudtaget -det hjälper inte att jag ätit middag innan och jag överäter även på sånt som är lite mer kolhydratsfattigt.
Då är jag igång igen i tid och otid.
Håller precis på att avgifta mig själv efter en period med nästan konstant "varje eller varannan-dag-snaskande". Ledsen
Tack och lov har jag hittat ett litet hjälpmedel som faktiskt funkar på mig - varför vet jag inte?
Laddade hem appen Goal Tracker på telefonen. Ett litet enkelt program där man i en almanacka kan markera med en liten grön bock för varje dag man varit helt sockerfri. (I mitt fall betyder sockerfritt godis, kakor, läsk, chips etc)
Har man stoppat i sig minsta lilla godisbit blir det i stället ett rött kryss i appens almanacka.
Jag är lite spelgalen och på något sätt känns detta som ett spel jag måste övervinna - nästan så jag längtar till kvällen då jag får sätta min gröna bock i rutan :)
Funkar än så länge i alla fall!
Jag kan inte hålla med om att sockersug betyder att kroppen vill ha näring och att man äter näringsdåligt - sockersug är en kemisk process i hjärnan som oftast har helt andra orsaker.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.