Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3990 ggr
melinda88
2015-01-13 21:45

nybörjare hjälp

Hej!

Ny här på sidan och det är min första dag med LCHF.

Jag har tidigare gått ner i vikt genom en massa olika dieter men är så trött på det. Har ca 12 kilo kvar och vill gå ner genom LCHF då jag tror det är nåt jag kan ändra till en livsstil.

Jag har inte alls varit hungrig och det är så skönt att kunna äta och att det inte räknas som "fusk"

Eftersom jag inte vill äta för LITE  så kroppen ställer sig på svält men samtidigt vet att man inte ska räkna kalorier blev jag fundersam över om jag verkligen äter rätt?

Min första dag såg ut såhär:

Frukost: 2 ägg stekta i 1 msk smör

Lunch: 1 kycklingbröst ca 120 gram stekt i 1 msk smör + en bit gurka + 1 msk currysås

Middag: 3 små köttfärsbiffar (100 gram) + 3 champinjoner stekta i 1 msk smör + 1 msk sås

Kvällsmål: 2 små köttfärsbiffar(ca 70 gram) + 1 msk sås

Rent kalorimässigt hamnar jag lätt under 1500 kalorier och undrar om det här är för lite? Mitt mål är som sagt att gå ner i vikt och jag promenerar på gåband 1 timme varje morgon och är förutom det nästan bara stillasittande.

Snälla kan nån vänlig själ hjälpa mig ? Är jag fel ute eller ska jag fortsätta såhär?

Annons:
hemul
2015-01-13 23:44
#1

Vet inte om 1500 kcal är för lite för dig eller inte,  men det ser ut som rätt lite fett. Kycklingbröst är så magert det kan bli. Biffarna vet jag inte, men om du inte hade fet färs eller blandade i fett i någon form är de nog rätt magra de också. Du använder väldigt lite tillsatt fett med tanke på (antagligen) magra proteinkällor.

KursivaLi
2015-01-14 14:20
#2

Som #1 säger så är det alldeles för lite fett! Om du äter så pass magert fett som kyckling så behöver du mycket mera! Kanske lägga till bacon och fetta upp såsen?

 Jag tror att ditt största problem är att du fortfarande är fast i kalori-räknar-träsket. :) Visst ska man inte överäta, men din kropp behöver mer än 1500 kalorier, särskilt om du tränar också.  Var inte rädd för att öka på fettintaget! Din kropp behöver det och mår bra av det! 

Så i sammanfattning: MER sås/smör/fett, FETARE kött och liiiite större portioner.

kaisakavat
2015-01-14 15:28
#3

Instämmer med de ovanför om lite mera fett.

Sen.. 1500 kalorier är nog ett minimum för de allra flesta av oss. Lägre är kanske inte klokt, men är du väldigt icke-aktiv så kanske.

Helst mer. :)

LCHF är näringstätt, d v s bland de kalorier du äter finns lika mycket eller ofta mycket mer näring, än när man äter mer och på blandkost med kolhydrater. Så risk för näringsbrist finns nog inte. Däremot kanske risk för energibrist.

jiim
2015-01-14 15:37
#4

Tycker att du äter lagom med protein, men på tok för snålt med grönsaker och fett.

Börja med att lägga till mer grönsaker och fett. Istället för en matsked till fettet så använd 0,5dl mått :)

När du har kommit in i kosten så låt det gå någon vecka innan du börjar experimentera (om du tex inte går ner i vikt, vilket var ditt mål)

melinda88
2015-01-15 19:10
#5

Tack för svar! Nej jag räknade bara för att jag läst att man skulle ligga över 2000. Men då är det nog bara att lägga till mer smör och grönsaker. Jag ska försöka laga biff med olika kryddsmör.. Tror det är enda sättet att få i mig så mkt smör.

Upp till toppen
Annons: