Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

nybörjare hjälp

2015-01-13 21:45 #0 av: melinda88

Hej!

Ny här på sidan och det är min första dag med LCHF.

Jag har tidigare gått ner i vikt genom en massa olika dieter men är så trött på det. Har ca 12 kilo kvar och vill gå ner genom LCHF då jag tror det är nåt jag kan ändra till en livsstil.

Jag har inte alls varit hungrig och det är så skönt att kunna äta och att det inte räknas som "fusk"

Eftersom jag inte vill äta för LITE  så kroppen ställer sig på svält men samtidigt vet att man inte ska räkna kalorier blev jag fundersam över om jag verkligen äter rätt?

Min första dag såg ut såhär:

Frukost: 2 ägg stekta i 1 msk smör

Lunch: 1 kycklingbröst ca 120 gram stekt i 1 msk smör + en bit gurka + 1 msk currysås

Middag: 3 små köttfärsbiffar (100 gram) + 3 champinjoner stekta i 1 msk smör + 1 msk sås

Kvällsmål: 2 små köttfärsbiffar(ca 70 gram) + 1 msk sås

Rent kalorimässigt hamnar jag lätt under 1500 kalorier och undrar om det här är för lite? Mitt mål är som sagt att gå ner i vikt och jag promenerar på gåband 1 timme varje morgon och är förutom det nästan bara stillasittande.

Snälla kan nån vänlig själ hjälpa mig ? Är jag fel ute eller ska jag fortsätta såhär?

Anmäl
2015-01-13 23:44 #1 av: hemul

Vet inte om 1500 kcal är för lite för dig eller inte,  men det ser ut som rätt lite fett. Kycklingbröst är så magert det kan bli. Biffarna vet jag inte, men om du inte hade fet färs eller blandade i fett i någon form är de nog rätt magra de också. Du använder väldigt lite tillsatt fett med tanke på (antagligen) magra proteinkällor.


Anmäl
2015-01-14 14:20 #2 av: KursivaLi

Som #1 säger så är det alldeles för lite fett! Om du äter så pass magert fett som kyckling så behöver du mycket mera! Kanske lägga till bacon och fetta upp såsen?

 Jag tror att ditt största problem är att du fortfarande är fast i kalori-räknar-träsket. :) Visst ska man inte överäta, men din kropp behöver mer än 1500 kalorier, särskilt om du tränar också.  Var inte rädd för att öka på fettintaget! Din kropp behöver det och mår bra av det! 

Så i sammanfattning: MER sås/smör/fett, FETARE kött och liiiite större portioner.

Anmäl
2015-01-14 15:28 #3 av: kaisakavat

Instämmer med de ovanför om lite mera fett.

Sen.. 1500 kalorier är nog ett minimum för de allra flesta av oss. Lägre är kanske inte klokt, men är du väldigt icke-aktiv så kanske.

Helst mer. :)

LCHF är näringstätt, d v s bland de kalorier du äter finns lika mycket eller ofta mycket mer näring, än när man äter mer och på blandkost med kolhydrater. Så risk för näringsbrist finns nog inte. Däremot kanske risk för energibrist.

Anmäl
2015-01-14 15:37 #4 av: jiim

Tycker att du äter lagom med protein, men på tok för snålt med grönsaker och fett.

Börja med att lägga till mer grönsaker och fett. Istället för en matsked till fettet så använd 0,5dl mått :)

När du har kommit in i kosten så låt det gå någon vecka innan du börjar experimentera (om du tex inte går ner i vikt, vilket var ditt mål)

Anmäl
2015-01-15 19:10 #5 av: melinda88

Tack för svar! Nej jag räknade bara för att jag läst att man skulle ligga över 2000. Men då är det nog bara att lägga till mer smör och grönsaker. Jag ska försöka laga biff med olika kryddsmör.. Tror det är enda sättet att få i mig så mkt smör.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.