Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 7867 ggr
Gladasvampen
2015-01-04 22:49

Nya sätt att tillaga grönsaker

Efter att ha slarvat en hel del nu kring jul och nyår är jag tillbaka på LCHF igen. Tyvärr har jag tröttnat totalt på de grönsaker jag brukar äta. Är ganska kräsen när det kommer till grönsaker så det är inte så värst mycket jag har att välja på. Gillar broccoli, blomkål, rödbetor, lök, svamp, spenat, sallad, ruccola, tomat, oliver, avocado, zucchini och det är allt. 

Har tröttnat på zucchinipasta, blomkåls och broccolimos, blomkålsris och att bara koka, ugnsteka eller steka i smör är för tråkigt. Jag kanske bara är för kräsen eller för bekväm när det gäller grönsaker, men jag finner inget nytt sätt att tillaga dem. Skulle vara jättetacksam för tips på nya sätt att tillaga grönsakerna på! 

Och just det, jag äter inga mejerier förutom smör, så ingen grädde eller ost i recepten tack! Kokosmjölk går också bort eftersom att jag ogillar smaken :)

Annons:
Gladasvampen
2015-01-05 00:44
#1

Glömde tillägga att jag också killar vitkål, rödkål samt grönkål men klarar inte av att äta dessa råa eller stekta i smör :)

Aleya
2015-01-05 01:15
#2

Jag säger att du bör testa gratäng på vitkål. Du gör som du gör potatisgratäng men tillsätt vitkål. Du kan med fördel steka och koka vitkålen innan du stoppar in den i ugnen med grädde.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Cina-y
2015-01-05 07:40
#3

Groddar går bra även när man vill vara strikt så det kan kanske vara något nytt att prova.

Annars gör jag ibland gryta på kött skuret i bitar (1,5 kg)  med purjolök (är allergisk mot vanlig lök), 1 morot och 2 palsternackor i buljong och kryddor. Grönsakerna blir mjuka (kokar nästan in i buljongen) och kh mängden blir inte så mycket på hela grytan. Kan gärna kompletteras med svamp.

Halvdansken
2015-01-05 18:31
#4

Vad med att göra syrad vitkål?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

OlgaMaria
2015-01-06 22:30
#5

Har du provat att steka vitkål tillsammans med lite purjolök? Blir mycket godare smak. Jag river vitkålen med osthyvel. Har vitlök och färsk ingefära i ibland också och lite krydda, ibland gurkmeja och lite chili flakes. Bara stekt vitkål i smör blir inte särskilt gott.

Jag äter ofta zucchini eller aubergine som jag skivar och gratinerar i en ugnsform med något gott på, t ex köttfärs, skinka, bacon och ost. Tomatkross eller tomater är gott till det också. Man kan göra det som små pizzor, eller med mer mat på så blir det mer gratäng. Har alltid oregano till detta. Mums. Gratäng med skivad purjolök i botten blir också bra. Regelrätt lasagne kan du göra med aubergineskivor.

Färska spenatblad är godis.

Såg inte haricot verts i din lista. Tycker själv det är asgott med kokta sådana.

Inte en grönsak men dricker ofta saft från eko-citroner. Mår så bra av det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-01-06 22:31
#6

sallad med persilja, tomat, rödlök, olivolja och citron gillar jag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Torparmor
2015-01-07 07:49
#7

Tråkigt att du är så strikt och valt bort ost, för då blir det svårt att göra gratänger. Antar att philadelphia också går bort och då blir det svårt att stuva också. Men ugnsrostade grönsaker och som sagts tidigare grytor med mycket kryddor och buljong


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Gladasvampen
2015-01-07 13:00
#8

Tack för alla tips! :)

Lisabet
2015-01-07 14:06
#9

Stuva gör man lätt med cashewnötsmör. Det går inte åt så mycket, så jag tror inte det blir massor av kolhydrater av det.

Surpan
2015-01-08 11:03
#10

Smarta tips! 🙂

/Surpan

Upp till toppen
Annons: