Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 12827 ggr
Fridaaaa
2015-01-04 11:53

LCHF-recept utan grönsaker?

Min mage fixade inte LCHF sist men vet inte om jag vågar ge det en ny chans eller inte. Men grejen är: Äter enbart majs, gurka och viss sallad. 
Och måste ha då glutenfritt (vilket ju LCHF är naturligt) samt laktosfritt.

Vad kan man äta då för att då varierande?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Zepp
2015-01-04 12:03
#1

Lever och ägg.. paprika eller liknande för C-vitamin!

Jag är oxå laktosintollerant.. så jag äter mest smör och ost.. men det finns laktosfria mejerier!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2015-01-04 12:06
#2

#1 Äter bara de tre grönsakerna jag skrivit upp, inga andra.
Ägg äter jag
Ost och smör med, ja vet att det finns många laktosfria produkter 🙂

lever äter jag inte, enbart leverpastej eller leverkorv tyvärr

Men sökte recept😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
2015-01-04 12:07
#3

Bladgrönsakerna ger ju oxå C-vitamin!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2015-01-04 12:32
#4

#3 Återigen äter bara de tre grönsakerna, så respektera det är du snäll.
Har testat flertalet gånger olika grönsaker men antingen gillar jag inte smaken eller så klarar jag inte konsistensen. Lärt mig dessa tre detta året, vilket ju är bättre än inget. Grönsaker i mat går bra om man absolut inte känner smak eller konsistensen av dem. (nu kör jag bra kryddor istället)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
2015-01-04 12:51
#5

#4 av: Fridaakesson

Ja, men Zepp syftade nog på salladen. Det var positivt!

Recept på leverpastej:
Ca 400 gram kycklinglever
1 liten gul lök
Smör att steka i
50 gram smör
Grädde eller cream cheese
Salt, peppar, paprikapulver
3 droppar worchestersås
En skvätt sherry eller portvin om man så vill

Skär levern i bitar och löken i små tärningar. Stek tills levern är genomstekt.
Släng i matberedaren tillsammans med övriga ingredienser och kör tills det blir en slät smet.
Frys in i små burkar så kan du ta fram och äta efter behov. På macka eller bara en sked för att det är så gott. Perfekt kombo är granatäpplekärnor!

Men jag vet inte annars vad du menar med varierande. Vill du inte ha grönsaker till så vill du inte. Bara att äta kött/fisk/fågel med sås/aromsmör/creme fraiche/majjo till. Men det är bra om du har koll på c-vitaminintaget och annat man får från grönsaker. Har du upptäckt fineli.se? Där kan du kolla efter t ex C-vitaminhalt i olika livsmedel.

Fridaaaa
2015-01-04 12:52
#6

#5 Sallad = främst vatten. Bladgrönsaker är ju flertalet olika grönsaker, så tänkte jag 🙂 Tänker spenat, persilja, mangold t.ex
Läs #2 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sindri
2015-01-04 12:57
#7

#6 av: Fridaakesson

Ja, jag har läst #2. Fattade som att du menade recept på leverpastej???
Om du vill ha recept på LCHF-rätter är det bara att titta i rubrikerna till vänster.
Står det nåt om grönsaker är det bara att hoppa över dem.

Jag kan nästan bara komma på olika sorters sallad som är bladgrönsaker. Det som inte är vatten är nyttigt.

Fridaaaa
2015-01-04 13:00
#8

#7 Äter viss leverpastej som inte smakar lever xD Alltså inte direkt lever, få sorter jag gillar tyvärr. Och inte som man  känner smak/konsistensen av t.ex lök 🙂 Mycket kräsen när det kommer till leverpastej 😉 Men inte hittat någon som är helt utan socker och så som är god så just nu skippar jag det helt.
Mjo men typ alla har grönsaker eller liknande i sig eller om man tar bort det blir det knappt något kvar att äta 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
2015-01-04 13:58
#9

Du skriver tre  grönsaker, men nämner bara två, gurka och sallad.

Vilken är den tredje?

Och kan du precisera vilka problem du har med LCHF och vad det är i konceptet som du har problem med? Det handlar ju egentligen bara om riktig mat, men om man är alldeles för petig med vad man vill äta kan det ju bli svårt att få ihop en måltid. 

Det är också ganska vanligt att missuppfatta "LCHF" som att man skulle ha kopiösa mängder fett, när det faktiskt är ganska måttligt med fett i LCHF-mat.
Så om du i stället beskriver måltiderna du får ihop som en helhet, är det lite mer upplysande än att du bara äter majs, gurka och viss sallad.

Och majs ingår knappast i LCHF, åtminstone inte i ansenlig mängd.

Fridaaaa
2015-01-04 14:02
#10

#9 Majs. Är väl en grönsak? Har jag alltid fått lära mig i alla fall men kanske inte stämmer då?
Jag är inte petig med vad jag äter. Kan dock inte äta saker jag tycker smakar illa eller liknande.

Magen, mådde skitdåligt, vet att man kan må dåligt första 1-2 månaderna innan man "vant" sig men det gick inte alls till slut så gick inte att fortsätta då. 

Varför måste du låta så nedlåtande hjälp när folk ber om råd? Alla har väl varit nybörjare på allt eller hur? Man kan inte allting, thats life. Därför man ska lära sig. 
Står mer än bara om "majs, gurka och sallad" i #0 om du läser.
Och är 2-3 år sedan ungefär som jag testade LCHF sist så kan omöjligt komma ihåg allting jag testade då. Nej jag vet att LCHF inte innebär massa fett.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
2015-01-04 14:31
#11

Jag har inte uttryckt mig nedlåtande och ditt påstående bryter mot skrivreglerna på iFokus. Om du uppför dig lite mer rumsrent, kanske du slipper sådant som du upplever som nedlåtande.

Fridaaaa
2015-01-04 14:33
#12

#11 Du skriver på ett sånt sätt, tycker jag i alla fall:
Det bryter inte mot några SkrivregleriFokus och jag är "rumsren" jag har skrivit helt neutralt utan varken påhopp eller annat.

Förstår inte svårigheten att bara utgå från huvudtråden.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
2015-01-04 14:41
#13

Nej, majs är inte en grönsak, snarare en slags spannmål.

Annons:
Fridaaaa
2015-01-04 14:44
#14

#13 Läste på nätet nu, gräs stod det. Aja man lär sig något nytt varje dag 😉
Men då äter jag två sorters grönsaker och ett gräs hihi

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NoEnd
2015-01-04 14:49
#15

Vilka grönsaker är det du inte kan äta? Det kan ju omöjligt vara alla, då det finns så otroligt många. Det är mycket lättare om man vet vad du inte äter istället. Äter du bönor, linser, svamp? :)

Fridaaaa
2015-01-04 14:50
#16

#15 Svamp äter jag. Bönor klarar inte magen tyvärr.
Skrivit de jag äter i #0 🙂 Är allt i grönsaksväg. Jo går med annat i mat om man som sagt inte känner smak eller konsistensen av dem xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
2015-01-04 15:43
#17

Majs är liksom inte bara "gräs", utan det vi äter på majsen är fröna, de som sitter på majskolven. De innehåller framför allt kolhydrater, men också fett. Fettet är till stor del fleromättat O6 och i mycket liten grad O3, det fleromättade fett vi anses behöva mer av.

Mycket av majsen som säljs är också genmanipulerad. Jag blandar mig inte i om man anser det skadligt med genmanipulation i största allmänhet, men en försiktighetsprincip är att undvika sådant som inte har förekommit i vår föda tidigare, och det är också en av grundteserna kring både LCHF och Paleo-kost.

Majs har använts i mer än tusen år i matlagningen i Amerika, och den ursprungliga användningen av majs som en del i blandad kost förefaller inte ha lett till metabola problem. Befolkningen i Karibien, Mellanamerika och Sydamerika har ätit majs och druckit majsöl traditionellt utan att drabbas av metabolt syndrom. Men den majsen var inte genmanipulerad.

Fridaaaa
2015-01-04 16:04
#18

#17 Okej 🙂 

Ja jag vet som sagt inte riktigt vad jag ska äta om jag äter LCHF igen och väljer att testa det. Anledningen till att jag är villig att testa igen är för att jag vill gå ner det allra sista och är ju naturligt glutenfritt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
2015-01-04 17:21
#19

Du behöver ju inte gå "all in"!

LCHF handlar främst om blodsocker, dvs att äta så man håller en normal insulinnivå!

Men om du inte har problem med blodsocker/insulin, så räcker det med att äta så nyttig mat du kan.. specefikt i ditt fall för/mot dina problem!

Du kan kolla det vad du vill; LCHF är bara fyra bokstäver och inget magiskt på något sätt!

Hur som helst, vi behöver alla essentiell näring, aminosyror, Omega-3/-6, vitaminer, mineraler, spårämnen är sådana, resten är energi, antingen kolhydrater eller fett!

Med essentiellt innebär att det måste ingå i födan, då vi inte kan syntetisera dessa från andra ämnen.

Har du inte problem med blodsocker/insulin så har du fler matvaror att välja mellan.

På så sätt borde det funka med leverpastej menar jag.. trots att det för det mesta är junkfood, dvs ofta är det inte mer än 30% lever!

Och vad gäller salladsblad så finns det numera en uppsjö, Rucola är min favorit!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2015-01-04 17:23
#20

#19 Bra blodsocker har jag vad jag vet 🙂

De sorters leverpastejer jag gillar innehåller socker vad jag vet :(
Jo vet är dock få jag gillar smaken på, minns inte vad de äter bara xD

Men är just recept, vad jag ska äta osv som jag har problem med, tragglar samma saker om och om igen vilket är extremt tråkigt och inget händer liksom på vägen eller måtten heller 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Inkanyezi
2015-01-04 17:36
#21

Kan det möjligen vara så att du helt enkelt inte behöver minska i vikt eller minska dina mått? Det är inte alltid kroppen riktigt hänger med när man tänker sig att "gå ner" eller att det ska "hända något på vågen". 

Jag tycker att det viktigaste med maten är att få i sig det man behöver för att må bra, och om man äter ganska lite måste man vara mer noga med vad man äter för att det inte ska bli fel. Alltså man måste ha tillräckligt med vitaminer och mineraler, tillräckligt med protein, men inte för mycket, och så måste man till det ha något som ger energi. När man äter LCHF väljer man helst fett för energi. 

Om man är alltför grätten kan det hända att man får för lite av något av det som verkligen behövs, så det är bra att se över vad man äter.

Zepp
2015-01-04 18:03
#22

Du får läsa lite recept och välja och vraka, byta ut sådant du inte vill/kan äta!

http://www.kostradgivarna.se/2012/02/kostradgivarnas-veckomeny-nummer-5/

Själv äter jag bara två gånger om dagen.. det tycker jag är den främsta fördelen med LCHF, man får såå mycket tid till annat!

Och då är man som regel hungrig när maten väl står på bordet, då behöver man inte lika mycket variation.

På vardagar äter jag som regel samma sak två dagar i rad, det är mest praktisk.

En annan fördel som jag oxå gillar är att det är enkelt.. stek på en kött/fisk/fågelbit av lämplig storlek i en klick smör, ät med valfria blad!😛

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2015-01-04 18:15
#23

#21 Jo det behöver jag. Jag är inte nere på min trivselvikt ännu är 3-5 kg som ska bort lite beroende på och sitter främst på mage och lär (nej det är inte enbart kurvor). 

#22 Vet de som äter oftare som äter LCHF. Så beror väl helt på en själv?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
2015-01-04 20:37
#24

Ja men då missar de ju en av de större fördelarna?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2015-01-04 20:38
#25

#24 Ser inte det som nackdel att äta regelbundet som jag gjort nu, 3-5 ggr/dag, har inte mer tid ändå.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
2015-01-04 21:22
#26

Kanske är du som jag en lågenergi-människa som inte behöver så mycket mat som du tror? Jag lärde mig den hårda vägen (magsjuka) att jag funkade jättebra på mindre mat. Jag har varit så rädd för att äta för lite och komma tillbaks till det där 6 gånger om dagen-ätandet så jag har helt enkelt brassat på med för mycket kokosfett, smör och proteiner.

Jag överlevde hur bra som helst i 2½ vecka utan ett enda mål riktig mat, mest buljong och risavkok. Gick ner 4 kg och efter det har jag dragit ner kraftigt på matintaget och mår jättebra.

Jag kan äta frukost kl. 10 ena dagen och kl. 16 nästa. Dagen före julafton glömde jag helt bort att äta och gick utan mat till middan. Det var inga som helst problem. Är igång hela tiden och känner inte av någon som helst svaghet.

Fridaaaa
2015-01-04 21:25
#27

#26 Räknat KCAL innan eller ja gör nu med. Räknar inte exakt men på ett ungefär och ligger jag för lågt så går jag upp eller står still 😕 Äter ca 1500 kcal per dag nu. Men jag delar upp det 3-5 ggr/dag. Äter jag samma mängd kcal fast på bara två måltider så går jag upp eller stannar av också. (testat).
Nja buljongkok och rosavkok i 2½ vecka är ju inte bra för kroppen direkt även om man kan känna sig "piggare" just då. 
Går det för långt mellan måltiderna mår jag illa istället och blir trött och matt i kroppen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Aleya
2015-01-04 22:22
#28

Om du vill ha en mättande frukost eller en snabb lunch så är äggsmör (antar att du kan äta laktosfritt smör). Svamp är bra som sås eller som tillbehör till kött. Om du äter vitkål så kan du göra gratäng av den. Mycket mättande med. Kolla annars på recept och mixtra och matcha.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[WickedAlly]
2015-01-04 22:53
#29

Många gånger kan man ju använda sina vanliga recept och fixa till dem lite så att de blir lite mer lchf-vänliga. Det behöver ju inte vara så svårt eller krångligt, börjar man krångla för mycket så tappar man ju snabbt lusten att fortsätta. 

Du skulle ju för skojs skull kunna skriva upp ett av dina vanliga recept här så kan man ju se vad som är "boven" :)

Fridaaaa
2015-01-04 23:10
#30

#28 Ja laktsofritt smör använder jag.
Vitkål gillar jag dessvärre inte.
Svamp gillar jag

#29 Äter bröd t.ex glutenfritt men tja inte så bra ändå.
Sedan har jag ju ris, glutenfri pasta eller potatis som tillbehör, annars blir det bara en kött/fisk/fågelbit och litet sås och det är ju inte så bra det heller😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
2015-01-04 23:57
#31

#27 av: Fridaakesson

Nej, jag menade inte att du skulle leva på buljong och risavkok. 🙂Jag var sjuk och kunde absolut inte behålla något annat. Men det gav mig en insikt om att jag antagligen ätit för mycket tidigare. Jag var mer än förvånad över att jag funkade så bra.
Att hoppa frukosten blir som en 16:8-fasta, d.v.s. man äter inte på 16 timmar. Det och 5:2-fasta har ju lösgjort de där sista kilona för många.

Fridaaaa
2015-01-05 09:43
#32

#31 Hoppa frukost skulle jag aldrig kunna göra, då skulle min dag inte fungera alls.
Men äter för mycket gör jag inte, äter som sagt 1500 kcal och det är inte mycket för en människokropp 🙂 Fasta skulle inte fungera för mig, skulle må dåligt bara av att inte få i i mig mat/frukost.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
2015-01-05 11:23
#33

#32 Det du beskriver är typiskt för den som tillgodoser merparten av sitt energibehov med kolhydrater, men är inte typiskt när man äter mer av energin i form av fett.

När man huvudsakligen tillgodoser sitt energibehov med kolhydrater, känner man av vad som ofta kallas "lågt blodsocker" eller "blodsockerdipp" när man börjar nalla på sina glykogenlager. För många innebär det sug efter att äta, eftersom man då höjer blodsockret, vilket för en tid håller undan suget.

Den där blodsockerdippen har inget med lågt blodsocker att göra, men det kan vara blodsockernivån som triggar den. Den kan inträffa vid relativt högt blodsocker, som omkring 5,5 mMol/l.

För många innebär det här att de sätter i sig mer kolhydratstinn mat än de egentligen behöver, och överskottet kan lagras in som fett. Man får också ett enormt svajigt blodsocker, med långvarigt höga insulinnivåer, och det finns starka misstankar om att det i längden kan orsaka överbelastning av bukspottskörteln, och därmed leda till diabetes typ 2.

För en del av oss som äter mer fett, spelar det ingen roll att hoppa över ett mål eller två. Det har ibland gått någon dag utan frukost och jag har inte tänkt på mat alls under hela dagen. Jag har inget problem då att äta på kvällen, eller hoppa över och äta frukost dagen efter. Också när man är relativt smal har man massor av fett i förråd i kroppen, och om man är inställd på att förbränna fett, kan det tas ut ur lagren och man slipper den där "blodsockerdippen".

Så att du upplever att du inte kan hoppa över ett mål kan hänga ihop med att du äter relativt mycket kolhydrater, så att din kropp är inställd på att förbränna kolhydrater innan den börjar ta ut ur fettförråden.

Fridaaaa
2015-01-05 12:00
#34

#33 Medparten/huvudsakliga av det jag äter är inte kolhydrater. Så nej det stämmer ej. (smal för mig = underviktig).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Inkanyezi
2015-01-05 12:34
#35

#34 Jag kan inte tolka det du skriver i #34. Menar du att du försöker tala om för mig att du inte äter en stor del av din energi i form av kolhydrater? Det är inte vad du har skrivit, du skriver "Medparten/huvudsakliga av det jag äter är inte kolhydrater". Jag har inte på något sätt antytt att merparten av vad du äter skulle vara kolhydrater. Om du läser om igen kanske du förstår?

Parentesen (smal för mig = underviktig) förstår jag inte alls. Den har ju ingen relation till det som vi har talat om tidigare i tråden, och i synnerhet inte till det som jag skrev i #33.

Också den som är "underviktig" har fettförråd. Jag var ett tag under vår och sommar nere på en vikt av omkring 53 kg, vilket för mig är ganska lågt och nära den undre gränsen för "normalt BMI". Vid 53 kg är jag märkbart smal, så smal att många av mina bekanta undrar om det är något fel. 

Jag var inte underviktig, men jag hade tillräckligt med fettförråd för att cykla omkring tio mil under en dag utan att äta någonting under tiden. Jag kände mig inte överdrivet hungrig när jag kom hem, utan mest trött. Jag orkade inte äta, utan gick och lade mig.

Dagen efter åt jag en normal frukost och kände inte av någon större hunger än efter en normal dag vilken som helst. J

Och även den som är underviktig har i regel förråd av fett i kroppen, så frågan om undervikt hänger inte intimt ihop med vilka fettförråd man har. Fett finns på många ställen i kroppen. En del av det är insprängt i musklerna, annat strax under huden, och en del kan vara lagrat mellan organen i buken. Hos kvinnor finns ofta rätt mycket av fettet i brösten och stussen. Den som dricker Coca Cola och äter på Mc Donalds kan ha en del fett i levern. 

Så du kan vara lugn för att du har tillräckliga fettförråd, om du inte under en längre tid har svält dig med anorexi.

Fridaaaa
2015-01-05 12:41
#36

#35 "Det du beskriver är typiskt för den som tillgodoser merparten av sitt energibehov med kolhydrater, men är inte typiskt när man äter mer av energin i form av fett." skrev du själv så det har du ju gjort. Inte skrivit någonstanns eller antytt till att det mesta jag äter är kolhydrater. Mycket kolhydrater = inte bra = ingen viktnedgång. 
Sagt att jag äter glutenfri macka ibland eller lite pasta/potatis/ris som tillbehör men betyder inte att man sagt att medparten man äter är kolhydrater.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
2015-01-05 12:58
#37

#36 Ska vi tjafsa, eller vill du ha en seriös diskussion?

Läs om igen och försök förstå vad jag har skrivit. Om du inte vill ha en seriös diskussion, så lämnar jag den här tråden.

Fridaaaa
2015-01-05 13:00
#38

#37 Jag tjafsar inte, jag för en lugn seriös diskussion precis som du. 
Jag har läst precis vad du skrivit. Hänvisade just till ett stycke som du skrivit och jag tolkade det du skrev så som jag förklarade i #36.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
2015-01-05 13:32
#39

Din hänvisning till stycket som du citerade var alltså inte något påstående om att du äter mest kolhydrater. Din tolkning är fel. Däremot är det typiskt när man tillgodoser en stor andel av sitt energibehov med kolhydrater, att man får sug att äta när man egentligen inte behöver.

För att du ska få pejl på hur ditt energibehov tillfredsställs måste du nog räkna med någon av de metoder som står till buds, så att du får fram andelarna fett, kolhydrater och protein. Annars hänger det liksom i luften. Jag har ingen aning om hur du äter, men du kan relativt lätt ta reda på det och till exempel lägga in det i någon av de appar som finns, för att beräkna hur du tillgodoser ditt energibehov.

Precis som Zepp säger, missar man en av fördelarna hos LCHF om man äter ofta, och en av anledningarna till att man äter ofta kan vara att man helt enkelt inte har så lite kolhydrater i kosten att lejonparten av energibehovet täcks av fett.

Hur det är för dig i det fallet kan du ta reda på. Det är inget vi behöver diskutera här. Genom att föra lite bok över vad du äter, och vilket energiinnehåll det har av respektive makronutrienter, skulle du kunna reda ut hur ditt energibehov tillgodoses, och om det som jag har skrivit som typiskt för det ena eller andra fallet skulle kunna gälla dig.

Fridaaaa
2015-01-05 13:35
#40

#39 Ja jag skrev det med att jag tolkade det så. Alla kan man tolka texter olika av samma text. 

Lifesum brukar jag använda mig av, där kan man se kolhydrater, protein och fett hur mycket man ätit under dagen när man lägger in kcal och vad man ätit. Mycket bra app. Där man kan ta in bland annat lchf och andra dieter också om man vill det och reglera och anpassa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
2015-01-05 14:11
#41

Jag förstår att det kan uppstå förvirring i begreppen, och att det kanske inte är alldeles lätt att sätta sig in i vad det handlar om, så länge man inte har riktigt grepp om det grundläggande. Det finns massor av information som av en eller annan orsak är fel, och en hel del kommer från annars pålitliga källor.

Jag råkade läsa på Fineli för att hitta majs, som vi ju hade uppe förut, och på deras sida klassar de den bland "bladgrönsaker": http://www.fineli.fi/food.php?foodid=28962&lang=sv

Torra majskorn lägger de däremot korrekt som spannmål, men den enda egentliga skillnaden är ju att majskornen är torkade. För mig förefaller det vanvettigt att klassificera majs som bladgrönsak, men om man inte förstår vad det egentligen innehåller och vilken del av växten det handlar om, så kan man ju bli missledd.

Men appen du har borde kunna få fram energiandelen av de respektive makronutrienterna, det som brukar betecknas E% på KiF. 

För en del av oss är det okej om fettandelen bara är lite högre än kolhydratsandelen, medan det för andra kan krävas att den är mycket högre. Det är ganska stora individuella skillnader, och vad de beror på spekuleras det ofta om, men vi vet egentligen inte. En del av oss kanske har "lätt att lagra fett", och andra kanske har metabolt syndrom och ligger på gränsen till att utveckla diabetes typ 2. Några av oss har diabetes, andra inte.

En del av oss räknar gram för kolhydraterna och vill hålla sig under en viss nivå, vilken kan vara olika. Hundra gram kolhydrat per dygn räknas knappast som LCHF, även om man också äter en hel del fett. Men sedan kan man tvista om precis var gränsen ska läggas. En del vill ha ketos av ett eller annat skäl, kanske för att kunna gå ner i vikt mer effektivt om man är smällfet. För andra kanske ketosen inte är lika intressant. De flesta vill nog egentligen bara må bra, vara friska, och nästan ingen av oss vill vara omåttligt fet.

Precis hur det är för dig är inget jag behöver blanda mig i. Det är bara du som bestämmer hur du ska äta och vilken nivå du vill ha av respektive makronutrient, om du räknar på det. Men lite allmänna tips kan ju ändå dyka upp i ett sånt här resonemang, som till exempel det där med att inte anse majsen vara grönsak, eller att man lättare kan skippa ett mål om man har högre fettandel och lägre andel kolhydrat.

Så jag tänker att du kan försöka sätta dig in i vad det handlar om med makronutrienterna, deras andelar i kosten, vad LCHF egentligen innebär, och i hur hög grad du ska ta till dig eventuella tips från webdiskussioner. Vi kan dra upp grova riktlinjer, men detaljerna sköter du själv. Som jag ser det handlar det i första hand om hälsa, att man måste se till att man får i sig näring och vitaminer så att man mår bra, och att man inte ska använda svält som metod om man vill minska i vikt . 

Jag tror att en viss oro uppstod av trådens titel och att du förefaller kräsen när det gäller vilka grönsaker du vill äta. Många mineraler och spårämnen liksom en del vitaminer, finns främst i grönsakerna, och det kan vara bra att få i sig dem. Det blir svårare att komponera en fullvärdig kost om man utesluter grönsaker.

Men det finns också exempel på att folk har ätit "ensidigt" och ändå haft god hälsa, exempelvis med en diet på enbart ägg. Så sista ordet är säkert inte sagt i debatten om hur man bäst ska tillgodose sina behov av kost.

Annons:
Halvdansken
2015-01-05 17:50
#42

"Medparten/huvudsakliga av det jag äter är inte kolhydrater.".

Definiera merparten? 60%? eller?
Sluta med kolhydrater helt. Ta en bit kött med en klick smör och sallad. Det äter jag just nu.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

NoEnd
2015-01-05 19:44
#43

Kan du ge exempel vad vad du äter under några dagar typ? :)

Surpan
2015-01-08 11:16
#44

Jag ger ett försök på att ge lite tips på maträtter utan grönsaker, det var ju det tråden handlade om. Inte strikt lchf, men hoppas nått är till nytta:

Omelett med svamp och lök om det går bra? Man kan ju riva ner lite lite bara för smakens skull annars. 🙂

Pytt utan potatis - kött, bacon, (lök), majs, svamp. Häll på en creme fraice för lite av en stuvning/gryta. :)

Soppa med fröknäckebröd (supergott och glutenfritt) och massor av ost på. äter du tomatsoppa och sånt eller går det bort också?

Falukorv i ugn med ost och lite senap. Lite sallad (den sallad du äter + gurka) till.

Kött och sås, tillbehör kan vara lite svamp stekt i smör och ett par salladsblad.

/Surpan

Inkanyezi
2015-01-09 14:28
#45

#20 av: Fridaakesson: "Bra blodsocker har jag vad jag vet"

Det här svaret gav du till Zepp, troligen som kommentar till att han nämnde problem med blodsocker/insulin. 

Nu vet jag inte om du har gjort några blodsockerprov i samband med måltid och med täta mätninger efter måltiden för att se hur blodsockerkurvan ser ut, men jag gör antagandet att du troligen inte har gjort det, eftersom du inte har nämnt något om blodsockret utöver den här kommentaren. Men också om du har gjort det, så säger det ingenting alls om ditt insulin.

Det finns en hypotes om ett möjligt samband mellan insulinkänslighet och det metabola syndromet. Insulinkänsligheten skulle kunna vara den ärftliga delen av vad som kan framkalla metabolt syndrom, vars typiska kännetecken är låg känslighet för insulin, och vars ultimata manifestation är diabetes typ 2.

Vi har inte samma insulinkänslighet allihop, inte ens från födseln. En del av oss behöver mer insulin än andra för att hålla blodsockret i schack. Det kontrolleras inte när man tar reda på om någon är på väg in i diabetes, eftersom det enda man kontrollerar är blodsockret. Om alltså en person med hög känslighet för insulin får ner sitt blodsocker till normal nivå på två timmar efter måltid med en mycket liten mängd insulin, och en annan person med låg insulinkänslighet också får ner sitt blodsocker till normal nivå på samma tid med en mycket större mängd insulin, så ser man inte att nummer två här ligger i farozonen.

Det är kanske inte blodsockret som är den utlösande faktorn, utan insulinet, som för den som är okänslig för insulin ständigt ligger på högre nivå. När man slutligen når tillståndet av diabetes typ 2, för att bukspottkörteln inte orkar få fram tillräckligt med insulin, angriper sjukvården problemet i fel ände. Man försöker stöda bukspottkörteln till att producera mer insulin, och man tillför i en del fall ytterligare insulin med injektioner.

I stället för att göra det enklaste, att ta bort sockret. 

Inom den förhärskande läkekonsten finns ett mantra som säger att det är normalt att äta socker och andra kolhydrater och att den som har en metabol sjukdom ska hjälpas att kunna äta "normalt", att kunna äta precis som alla andra, att kunna äta på precis det sätt som drev fram sjukdomen.

Så behandlar man inte allergier och andra intoleranser mot livsmedel, men envetet försöker man bota sockersjuka med socker. Sockret har en kulturell roll i den nuvarande kostfilosofin, där man helt enkelt måste äta socker - eller andra kolhydrater, som lika fullt blir socker när vår metabolism har fått stöka om lite bland molekylerna.

Så om du har en tendens att bli fet, kan det vara det första märkbara tecknet på att du har låg känslighet för insulin, vilket ger dig i stort sett två vägar att hantera problemet.

  1. Endera ignorerar du det och äter mycket kolhydrater ändå, och när problem uppstår, går du till doktorn och får Metformin eller insulin för att få ner ditt blodsocker till "normal" nivå, och får samtidigt dras med ökande fetma och annat som hänger ihop med höga insulinnivåer och högt intag av kolhydrater.
    -

  2. Eller så tar du itu med problemet och hjälper din kropp att hantera maten på ett bättre sätt, så att dina insulinnivåer går ner, och då måste du utesluta större delen av de kolhydrater som ingår i vanlig kost. Energin från kolhydraterna bör då ersättas med energi från fett, eftersom det inte är bra att få i sig för mycket protein.

Men i den här tråden har vi inte sett minsta antydning om att just du skulle vara vare sig fet eller överviktig. Det behövs mer information innan man kan säga någonting säkert om just det. Du kanske är okänslig för insulin och har svårt att hålla din vikt under kontroll, men det kan lika väl vara så att du inte alls har någon övervikt, och att du inte alls behöver gå ner i vikt. Det kan ändå vara bra att hellre täcka energibehovet med fett än med kolhydrater, men vi vet ju faktiskt inte om du alls har något problem med övervikt eller fetma.

NoEnd
2015-01-09 17:33
#46

Varför har du slutat svara när folk försöker hjälpa dig? Tycker inte att det är så trevligt faktiskt.

Upp till toppen
Annons: