Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6500 ggr
klampan
1/1/15, 6:44 PM

Hur mycket har ni gått upp?

Hur många kilon har ni gått upp i vikt i jul?

Annons:
Leon1973
1/1/15, 6:45 PM
#1

Det är inte vad man äter mellan jul och nyår som är det farliga, det är vad man äter mellan nyår och jul som är problemet.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Andorr
1/1/15, 6:51 PM
#2

Dubbelpoäng till #1!

Aleya
1/1/15, 6:51 PM
#3

Jag vet faktiskt inte om jag gått upp eller ner. tog hållit vikten. Får kolla på vågen sen

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

fruktgumman
1/1/15, 6:55 PM
#4

Jag har nog hållit vikten. Jag brukar inte väga mig längre

Inkanyezi
1/1/15, 6:56 PM
#5

Ser att några anser att de har gått upp fem kilo eller mer. 

Men det är ju faktiskt omöjligt. Det handlar om högst en vecka.

klampan
1/1/15, 6:59 PM
#6

#5 Fast jag vet några som börjar smaska lussebullar,  knäck mm redan innan lucia och inte bara just julhelgen.

Annons:
[VSK]
1/1/15, 7:05 PM
#7

#5

Det är fullt möjligt att gå upp 1kg om dagen om man har normal förbränning och inget aktivt liv.

1kg viktuppgång är ungefär en överkonsumtion på 3000 Kcal.

Leon1973
1/1/15, 7:07 PM
#8

#5 om man tänker på alla julbord och sånt man blir bjuden på inför julen så är det fullt möjligt att gå upp en massa i vikt.

Jag har gått upp massor men innan jul 💔

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Inkanyezi
1/1/15, 7:22 PM
#9

Jag kan faktiskt inte klara det. Jag blir ju mätt när jag har fått i mig ett par bitar oxfilé och lite tillbehör. Sedan behöver jag inte äta nästan hela dagen därpå. Jag tvivlar på en överkonsumtion av 3000 kcal/dygn, men det kanske finns någon som skulle anta ett vad? 365 kilo på ett år?

Andorr
1/1/15, 7:24 PM
#10

Så om man löser matproblemet, vid  juletid, kan man lösa världens matproblemeä, tillfälligt.

[VSK]
1/1/15, 7:34 PM
#11

#9

Det gäller ett kilo så klart.. Men det har självklart med hur personens kemi är.

Men 20kg på tre veckor gick väl Paulo Roberto upp förut när han hade det där programmet på tv vad nu det hette. Han gjorde ett test hur snabbt en kropp kan förfalla på tre veckor om jag minns rätt.

[VSK]
1/1/15, 7:36 PM
Krobb
1/1/15, 8:19 PM
#13

Massvis med både fett och kolhydrat + en hel vecka borta från gymmet. Gick ned i vikt…

Annons:
Sindri
1/1/15, 9:25 PM
#14

Gick upp två kilo, bara på julafton. Men hade gått ner fyra innan tack vare en elak magsjuka, som jag dock lärde mig mycket av. Till nyår fick jag bort ett kilo som jag glatt "åt upp" igår kväll. Men nu vet jag mer om hur min kropp funkar. Jag har tydligen en extrem lågenergikropp (inte så konstigt eftersom jag inte var speciellt förtjust i mat under min uppväxt), så jag får helt enkelt äta mindre, inte vara så ängslig för att inte få i mig tillräckligt med näring.
Helst skall jag bara äta en gång om dagen åtminstone tre dagar i veckan.
Sover också bättre när jag äter mindre.

[VSK]
1/1/15, 9:27 PM
#15

#13

Antagligen så är du muskulös och tappat vikt i muskler.

Krobb
1/1/15, 9:35 PM
#16

#15: Möjligt. Hade inte tappat i styrka alls när jag återgick till mitt gymmande för ett par dagar sedan 🙂 så är inte allt för bekymrad i vilket fall som helst.

[VSK]
1/1/15, 9:36 PM
#17

#16

Håller du upp i två veckor så blir det nog lite jobbigare 😃

aktagrottman
1/1/15, 10:53 PM
#18

-4 kg.
Fattar faktiskt inte hur man inte kan äta LCHF under jul.
Det kryllar av kött och fet sås på bordet.
Sesongens grönsaker är kh snåla. Potatisen är inte färsk och smakar "tort". Janson blir lika god utan potatis.
Godiser är Ischoklad, och sedan fixar man något alternativ till och lite snask mer ost och ölkorv.

Har man klantat sig avslutar man med gröten, både luktar och smakar så vedervärdigt att man spyr av den. Så landade man på ca 20 netto kh efter kräket…

Men på riktigt LCHF är Julens höjdpunkt.

[VSK]
1/1/15, 11:14 PM
#19

#18

Grattis till -4kg 👍

jagca
1/2/15, 9:32 AM
#20

Inget… Har istället gått ner något kilo

Annons:
samirasamir
1/4/15, 10:30 AM
#21

Jag väger mig inte längre, så jag har ingen koll. Kläderna sitter som de ska, kroppen känns som den ska, och jag har inte ätit annorlunda eller rört mig annorlunda över jul och nyår än annars. För mig känns det som en fråga från förr i tiden.

Malinochclaes
1/19/15, 11:33 AM
#22

#5: Men jag har hört att kolhydrater binder en massa vatten. Då skulle man väl kunna gå upp flera kg om man äter en massa kolhydrater per dag i en hel vecka? Eller? 

Jag googlar lite och hittar att 1 gram kolhydrater binder 2,7 gram vatten. Så för att binda 5 kg vatten måste man äta 1850 gram kolhydrater. Hmm… Det är mycket… Kroppen kan bara lagra ca 500 gram samtidigt. Det innebär 1350 gram vatten. Resten omvandlas till fett. Skulle man då lägga på sig 3650 gram fett under en vecka? Sedan är ju inte levern tom på kolhydrater bara för att man äter LCHF. Kroppen tillverkar själv glukos av fett om den inte får glukos utifrån. Och detta sparas också i levern. 5 kg ökad kroppsvikt på en vecka låter otroligt. 

Men det finns en annan möjlighet. Om jag tittar på mig själv: Vardag: Jag dricker fettkaffe på morgonen. Äter en lagom liten matlåda till lunch och sedan en lagom stor middag på kvällen. That´s it! Tarmen är sällan särskilt full. Men under dessa helger har jag ätit mer mängd mat, mer ligger i magen och tarmen hela tiden. Lite "förbjuden" mat men mest mer mängd mat helt enkelt. "Man ska unna sig, det är ju jul!" Och detta i kombination med "vattenlagrande" kolhydrater kan mycket väl bidra till 5 kg på en vecka. Men det försvann efter typ två dagar tillbaka i rutinerna.

Effie
1/19/15, 1:29 PM
#23

Jag har väl inte direkt svårt för att falla för frestelser, och visst finns det en del goda kolhydrater på julbordet.  Jansson, t.ex. (nej, jag har inte testat rättika, än).  Det blir ju inga mängder sådant ändå. Men det ska vara frestande.

Var ute på fin julbordslunch en dag; åt mycket, även efterrätt. Men jag kunde hoppa över middagen den dagen; inte hungrig alls.

Två kg upp (knappt). De är borta nu, och lite till.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: