Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5098 ggr
pippiflickan
2015-01-01 17:03

Hur ska jag få i mig allt??

Jag är 158 cm lång och väger ca 80 kg. Enligt beräkningarna bör jag äta ca 80 g protein/dag, dvs motsvarande 400 g fetare ox/griskött. Eftersom proteinet ska vara ca 20% av mitt intag och jag ska ha 75% fett ska jag alltså äta över 200 g fett/dag och nästan ett halvt kilo kött? Räknar jag helt tokigt?
Har svårt för allt fettet, försöker med smörkaffe som nästan får mig att kräkas, med ca 1 msk smör i stor mugg. Har ingen aptit på morgnarna men försöker ibland med 1-2 ägg eller hemgjord nötmusli med turkisk yoghurt och lite grädde.
Äter normalt inte lunch och har svårt att göra det med rätt mängd fett då jag sitter mkt i bilen på dagarna. Kvällstid kan jag laga t ex kött med kryddsmör eller gräddsås, men fortfarande mkt knepigt att få i mig såväl allt protein som fett!  Några tips?

Annons:
Amandla
2015-01-01 17:21
#1

Du måste inte äta frukost om det inte passar dig. Ät lunch istället när det funkar. Sen måste du räkna in allt du äter på en dag, ägg, smör, ost, kött, fisk eller vad du har fått i dig. Använd något verktyg som räknar ut de olika procenten så ser du. 

Protein och fett finns i det mesta du äter på lchf, så det handlar inte om att trycka väldiga mängder fett och kött. 

Jag använder http://www.matdagboken.se/?p=start&PageID=5 

Börja där, lägg in vad du normalt äter under en dag.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Inkanyezi
2015-01-01 18:52
#2

Jag tror absolut att du räknar tokigt.

Har du en målvikt? Ditt proteinintag räknas efter den.

Sedan ska det totala energiintaget svara mot ditt behov, och så stor del som kan vara lämpligt bestå av fett.

Du får nog analysera dina utgångspunkter ett par vändor till och räkna om, så ska du se att du kanske inte har några större problem att få i dig lagom mycket mat.

Zepp
2015-01-01 18:53
#3

Se det som något att sikta på.. under omställningen!

Sen så, det mesta fettet får du genom köttet och det som du använder för matlagningen!

Det tillsammans blir betydligt mer än man tror!

Om jag säger som så.. visste du att ägg är cirka 60E% fett och då innan du tagit majo?

Använd matdagboken för att få lite koll, följ den inte slaviskt ha den som en koll!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

spirit
2015-01-02 15:04
#4

60 kg behöver 30 g protein (animaliskt, vegetabiliskt behövs 5-20 gånger mer eftersom veg protein har så små mängder essentiella aminosyror) och sedan steker du köttet i smör, fixar en god sås på vispgrädde tillsätter litet grönsaker.

Kött innehåller omkring 10-20 % fett så 150 g kött innehåller 30 g fett, 4, 5 dL vispgrädde till såsen, gratängen, gytan eller efterrätten  under resten av dagen.

Upp till toppen
Annons: