Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 11937 ggr
[tililili]
12/25/14, 1:17 AM

blender?

Vad använder ni för blender/mixer? skulle vilja ha en typ magicbullet, lätt att ta med och lite disk. Men lästa nån stans att de inte var så bra. Och dyra är de. Finns ju en del varianter. Men. Några är så stora, andra långsmala, vill helst kunna äta med sked ur, inte bara dricka. Nån som har nåt tips, om inte kostar en förmögenhet heller helst!

Annons:
CasaRamon
12/25/14, 11:48 AM
#1

Jag köpte min blender på Rusta för 99:-och just nu på rean kostar den 74:-

Funkar jättebra till mitt "fettkaffe" och till mycket  annat förstås.

Novelia
12/25/14, 11:49 PM
#2

#1 undrans om vi har samma! Fast jag köpte min på rean   och då kostade den 99:- på rusta. Superbra!

Har testat allt ifrån electrolux, menuett, melissa, philips och nu en billig rusta blender. Den billigaste är bäst, dom andra hade en levnadslängd på allt från 1 vecka till 3 månader. 

Mitt tips: Kolla Rusta!

I have no sympathy for people without empathy

CasaRamon
12/26/14, 11:02 AM
#3

#2

Ja det är säkert samma. Den har tidigare kostat 190:- (tror jag) sen på rea 99:- och nuvarande rea 74:- Jag äger 2 st. Använder 1 hemma och 1 i husbilen, sommartid på resa. Kan inte vara utan fettkaffet ens några dagar.

Den passar även till mixade drinkar.  Gjorde igår jättegod , skummig whiskeysour.

LaRose
12/26/14, 4:45 PM
#4

Hej! När jag tittar på Rusta, finns det två olika blenders, som kan stämma på er beskrivning. Är det den med handtag på tillbringaren?

Novelia
12/26/14, 6:52 PM
#5

Min är som en "to go" blender. Du blendrar och sen kan du ta den med dig när du åker iväg :)

I have no sympathy for people without empathy

[tililili]
12/27/14, 10:19 AM
#6

jag tycker de är så höga och smala, men kanske får bli en sån i vart fall

Annons:
CasaRamon
12/27/14, 3:06 PM
#7

#4

Den jag rekommenderar, är den med handtag. Skulle inte vilja ha en utan handtag när man mixar hett kaffe. Finns i flera olika färger. Vill man sen ta med sej, så kan man ju hälla över på liten termos. Glaskannan går att diska i maskin men inte locket, då gummiringen inte tål maskindiskmedel.

hemul
12/27/14, 8:57 PM
#8

Det där med varma saker… Jag älskar min magic bullet, men hur bra är det egentligen med en bägare i omärkt plast tillverkad i Kina? Föröker ivf undvika att mixa varma grejer i den. Glas känns ju mycket fräschare, men jag gissar att de där på Rusta inte är lika kraftfulla som MB, men ska man bara ha den till kaffe så skulle jag välja den ändå just för att slippa den säkert giftiga kinaplasten.

LaRose
12/29/14, 1:03 AM
#9

Tack för svar på min fråga! Jag kommer att köpa den med handtag och det ska bli så skönt att ha en i glas. GOTT NYTT ÅR!

raphanus
4/20/17, 11:36 AM
#10

Min Magic Bullet, som jag i stort sett använt varje dag i fem år gav till slut upp andan genom att plastbiten som driver kniven runt sprack. Jag dricker kaffe på äggmjöksbas till frukost i stort sett varje dag.

Jag köpte en ny blender från det där svenska företaget som börjar på e och slutar på x. I tron att det skulle vara stabilt och i alla fall hålla längre än bulleten brydde jag mig inte om att spara kvittot. Redan efter tio dagar började den nya blendern läcka från botten.

Nu har jag upptäckt att läckage inte uppstår om jag sönderdelar kalla saker, såsom råa ägg. Problemen uppstår först när jag häller på blandningen av smält fett, vatten och kaffe. Gör jag något fel? Är det någon allmängiltig fysisk lag jag inte beaktar? (Dessa problem uppstod i och för sig inte när jag använde bulleten, och den var trots att drivhjulet sprack helt läckagefri ända till slutet.)

CasaRamon
4/20/17, 1:52 PM
#11

Man måste inte ha kvittot kvar om det gäller reklamation, alltså om varan inte håller måttet.  Man bör ju kunna se att den är nästan ny. Du bör gå dit och begära en ny.

Min blender från Rusta är flera år gammal och funkar hur bra som helst.

hemul
4/20/17, 1:58 PM
#12

Magic Bullet är jättebra, om bra är lika med effektiv, stark o.s.v. Däremot gillar jag inte att bägaren är i plast, från Kina dessutom och helt omärkt. Vete sjutton vad man får i sig. Både mixerlocken och bägaren är rätt repiga på mina, så plasten slits och man borde få det bortslitan i sig ovanpå vad plasten kan tänkas utsöndra. Så på det sättet är den inte bra.

Skulle vilja ha en liknande med glasbägare. Att ingen tillverkare fattar hur smidig den här modellen är! Min åker fram stup i kvarten för att det är lätt att ta fram den och lätt att diska delarna.

Dyr behöver den inte vara dock. Minns inte var jag köpte min senaste, men de dyker upp på ställen som Jula, Rusta, Överskottsbolaget och postorderfirmor som Ellos. Exakt samma ned till minsta detalj bara utan Magic Bullet-loggan och delarna passar ihop med dem från originalet.

raphanus
4/20/17, 3:00 PM
#13

#11 - Gäller samma princip i Estland som i Sverige, tro?

Annons:
raphanus
4/21/17, 5:50 AM
#14

#11 - I Estlands konsumentskyddsbestämmelser står det:

_If you have used a purchased product in a regular manner and have maintained it as instructed, but it still develops a defect, which can associated with faulty manufacturing, you have the right to submit a complaint to the trader within two years from the purchase.

To submit a complaint, find the purchase receipt, contract or another proof of purchase and immediately contact the trader. Make sure to do this within two months after discovering the defect.

_Jag antar att jag är ganska så snuvad på mina pengar.

CasaRamon
4/21/17, 11:56 AM
#15

#14

Du kan väl gå dit och klaga på produkten. Dom bör ju kunna se att den är nästan oanvänd och då borde du få en ny. Man får ju aldrig pengarna tillbaka men en likadan produkt som fungerar borde du få.  Hota med ARN (allmänna reklamations nämnden) det brukar hjälpa.

Effie
4/21/17, 1:26 PM
#16

#14. Hur betalade du?  Kontant är ju svårt att bevisa . Men är det kort så har du ju ett kvitto I och med kontoutdraget.

Å andra sidan - vet du när och var du köpte den, så har väl de, précis som svenska affärer, alla köp I kvittoregister.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

raphanus
4/22/17, 7:10 PM
#17

#15 - ARN täcker inte in Estland.

#16 - Så sant. Men i dag var jag resolut och rationell och bar den pörskans blendern till återvinningen. I går köpte jag en ny. Och den här gången har jag sparat kvittot.

CasaRamon
4/23/17, 11:14 AM
#18

#17

Jag skrev ARN eftersom jag tänkte att ni har något likvärdig t Estland.

raphanus
4/26/17, 12:04 PM
#19

#18 - Det är mycket möjligt. Konsumentverk finns det i och för sig. Fast dumstruten åker på mig i slutändan ändå. Liksom Effie påpekade i #16, borde jag ha kunnat hänvisa till kassaregistret, efetrsom jag köpte blendern med kort. Men jag blev bara så paff över att den höll i bara två månader efter att dess föregångare höll i flera år.

Sens moral - gör inte som raphanus.

Upp till toppen
Annons: